We worden vaak gevraagd om de business op de IT af te stemmen. Maar dan dient zich ook onmiddellijk de volgende vraag aan: zijn de business-units onderling wel op een lijn? De vraag stellen is ze beantwoorden. Spijtig genoeg luidt het antwoord maar al te vaak: neen, business-units zijn niet altijd op elkaar afgestemd. Dat […]


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



We worden vaak gevraagd om de business op de IT af te stemmen. Maar dan dient zich ook onmiddellijk de volgende vraag aan: zijn de business-units onderling wel op een lijn?

De vraag stellen is ze beantwoorden. Spijtig genoeg luidt het antwoord maar al te vaak: neen, business-units zijn niet altijd op elkaar afgestemd. Dat maakt het voor ons, ICT, vaak moeilijk. Men kan geen twee heren dienen. In het verleden hebben we ons misschien te veel gedragen als de assepoester van het bedrijf. We deden wat men ons opdroeg. Daarbij moesten we snel te werk gaan en vooral niet te veel tegenspreken.

Het resultaat is dat er vandaag meerdere databases zijn met dezelfde gegevens (doch net niet identiek) en dat er overlappende en niet altijd consistente functionaliteit zit in de verschillende toepassingen. Verschillende versies van de waarheid dus.

Maar het ergste is dat niemand nog weet welke versie van de waarheid nu de correcte is. Kortom: het silodenken van de business heeft zich zonder meer doorgetrokken naar onze data en systemen. En nu men meer de transversale processen – processen die over business-units heen gaan – wil bekijken, komt dit alles naar boven. En wie is de pineut? Jawel: ICT.

Eigen gelijk
Hoe hebben we het zo ver kunnen laten komen? Wat gaan we hieraan doen? Moet dit weeral zoveel geld kosten? En last but not least: elke business-unit zegt: “Mijn waarheid is de juiste.” Ik weet het, het is wat karikaturaal, maar ik zit niet zo ver van de realiteit.

Business-architectuur en pragmatisch proces modelleren bieden ons vandaag de instrumenten die ons toelaten onze opdrachtgevers een spiegel voor te houden. Business-units worden geconfronteerd met hun gemeenschappelijke verantwoordelijkheden en moeten dus onderling knopen doorhakken. Met andere woorden: ze moeten onderling afstemmen. En wij, ICT, mogen fier zijn als we deze discussie, deze business journey, kunnen en mogen faciliteren.

Een groot voordeel dat we hebben is dat we een neutrale partij zijn in dit geheel. We hebben geen enkel belang bij welke zakelijke conclusie dan ook. Als we dit goed aanpakken, professioneel en met grote integriteit, dan leggen we meteen ook een stevige basis voor business & IT-alignment. En daar waren we toch begonnen, niet?

En de volgende keer heb ik het over IT en IT-alignment. Ook daar is nog veel werk.