Blog

Crisis! Welke crisis?

 

Zal de huidige financiële crisis een negatieve impact hebben op de IT-wereld ? Of zullen we eerder een groei krijgen, als gevolg van nieuwe aanvragen die voortvloeien uit defensieve reacties van ondernemingen? Hieronder vindt u enkele hypotheses die eerder in die laatste richting wijzen.

Ten eerste zullen ondernemingen die minder toegang hebben tot kredieten meteen geneigd zijn om de kosten drastisch te beperken, dus ook op IT-vlak. Maar snel zal dat objectief van kostenverlaging zich noodgedwongen vertalen in een verdere automatisering en in nieuwe projecten om het rendement van de bedrijfsprocessen te verhogen. Op termijn heeft dat een positieve impact op de tewerkstelling, de IT-budgetten en op het belang van IT in de onderneming.

Ten tweede lukt groeien in een recessieve economie beter als je geschikte tools voor verkoop en beslissingsondersteuning in huis haalt (bijvoorbeeld customer relationship management, business intelligence en datawarehousing). Waarschijnlijk zullen bedrijven dergelijke initiatieven ernstiger overwegen.

Ten derde leiden verhoogde controles als gevolg van nieuwe wetgeving automatisch tot nieuwe toepassingen, verbeteringen van IT-processen en de introductie van betere governance door referentiekaders zoals ITIL, CobiT en CMMI. De hele Sarbanes Oxley-golf heeft geleid tot de groei in de werkgelegenheid zoals we die sinds het begin van dit decennium hebben gekend. We kunnen veronderstellen dat nieuwe regelgeving in de bankwereld maatregelen zal opleveren met gevolgen voor de beheermethodes in alle mogelijke sectoren.

Sommige analisten voorspellen nu al dat er in de IT-budgetten tot twintig procent gesnoeid zal worden. Maar vergeet niet dat de verwachtingen tegelijk maar zelden worden teruggeschroefd. Kijk maar naar de automecaniciens die uw wagen onderhouden: zonder het te beseffen bedanken we hen onvoldoende voor wat ze allemaal aan onze wagen verrichten. Maar als de wagen in panne valt, beschuldigt iedereen hen meteen van nalatigheid.

 

Volgens mij is het essentieel dat onze IT-managers nog meer belang hechten aan een goed financieel beheer en vooral aan de introductie van een ‘value governance’. Daarbij verwijs ik natuurlijk naar VALIT, een uitgave waar ik zelf aan meewerkte (www.isaca.org/valit). Maar even belangrijk is dat de IT-manager meer nadruk legt op de voordelen die met IT kunnen worden behaald. Dat kan zich vertalen in acties die leiden tot een betere ROI van projecten, in een herfacturering van geleverde diensten om te elimineren wat niet (meer) in trek is en in een zorgvuldige categorisering van de belangrijke projecten, zodat ze beter te beheren zijn.

Het is meer dan ooit tijd om IT te beheren als een afzonderlijke, volwaardige onderneming binnen het bedrijf, zodat men ervoor kan zorgen dat het – steeds schaarser wordende – geld wordt besteed waar het het meest nodig is.

Die "culturele" revolutie is enkel mogelijk als het algemene management zich bewust is van het belang van kostenvermindering enerzijds maar ook van het belang van goede strategische en tactische IT-investeringen en een gezond operationeel beheer anderzijds. Als de financiële manager een sleutelfiguur wordt in een dalperiode, moet men ervoor zorgen dat hij zich niet blindstaart op het gedeelte kostenbesparing.
 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business