Blog

Hoe regelmatig geheugenverlies business genereert

 

Ik ben, denk ik, altijd nogal enthousiast geweest
over de terminologie en acroniemen die men in
de informatietechnologie gebruikt. Misschien
is dat zelfs wat me in deze sector heeft aangetrokken.
Het zorgt bij je gesprekspartner voor
een mysterieus cachet en geeft de indruk dat
we met verschrikkelijk ingewikkelde zaken
bezig zijn. Maar het is ook een onuitputtelijke
bron van woordspelingen en ander vermaak.

Neem nu de term ‘Business Intelligence’ of
‘BI’. Het is de hype van het moment. Maar
waarover gaat het? Het informatiebeheer heeft
een hoop rapporten gecreëerd die amper de
prijs waard waren van het papier waarop ze
staan. Daarom is de IT de informatie beter gaan
structureren in information warehouses en data
marts. Daaruit kan men dan indicatoren halen
die het mogelijk maken om de huidige stand van
zaken te vergelijken met het plan. Er werd ook
een nieuwe dimensie in de informatie binnengebracht:
de tijd. Die maakt het mogelijk om te
onderscheiden tussen de geplande evolutie en de huidige stand van zaken.
Homo informaticus heeft zo de intelligentie van de business gecreëerd of, misschien,
de intelligente business. Dat werd tijd! Gelukkig maar dat de zakenwereld
daarvoor op ons gewacht heeft.

De terminologie verbergt bovendien hoe lastig het is om met deze instrumenten
te werken. Weinig managers kunnen zelf informatieanalyses uitvoeren. Zij moeten
aankloppen bij de specialisten van het programma. Bijgevolg worden beslissingen
toch weer vooral gemaakt op basis van hypotheses, eerder dan feiten.
‘BI’ is erg duur om te implementeren, maar toch komt het nu ook in middelgrote
ondernemingen voor. De steun die BI biedt bij het maken van beslissingen heeft
zijn doeltreffendheid bewezen en, ondanks allerlei moeilijkheden, helpt het de
onderneming vooruit.

Maar nu gaan stemmen op over het onvermogen van BI om tegemoet te komen
aan de verwachtingen van de managers, voorbij de dimensies van tijd, plaats en
doelstellingen. Een nieuwe dimensie kwam op de agenda: de dimensie van de
bedrijfsprocessen. Dat is helemaal geen revolutie. Men weet al heel lang dat het
belangrijk is om rekening te houden met de horizontale processen in de onderneming.
Maar onze information warehouses hebben we verticaal ontwikkeld,
van boven naar onder als alles goed gaat, of anders van onder naar boven, en de
as van de processen zijn we vergeten. We passen nu onze warehouses aan door
de dimensies van business process en tijd te integreren. Het resultaat zijn nieuwe
werktuigen die we CPM of Corporate Performance Management noemen.
Dit alles stimuleert de verkoop en verschaft werk.

Nog niet zo heel lang waren wij ons helemaal aan het toeleggen op de extended
enterprise. De grote nieuwigheid was toen dat we oog kregen voor de integratie
van het proces doorheen verschillende ondernemingen. Maar wat doet
het woord corporate in CPM? Moeten we een derde golf van investeringen aanvatten?
Hoe je het ook noemt, het doel is vandaag om business intelligence te
combineren met business process management en het concept van de extended
enterprise. Om dat te bereiken moeten we, ononderbroken, de strategieën,
doelstellingen en indicatoren van de managers synchroniseren met de business
processen. En in die processen moeten we de interactie integreren met de klanten,
leveranciers en andere partners die betrokken zijn bij de doelstellingen van
het bedrijf.

Dominique Scheuren is eigenaar van Bizliner. Reacties zijn welkom op Dominique.scheuren@bizliner.com.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business