Blog

Offshoring: wie durft de waarheid te zeggen?

 

Hoe ver gaan we vandaag om ‘er bij te horen’? Durft u ‘neen’ te zeggen als alle anderen geconditioneerd zijn om ‘ja’ te roepen? U wilt toch niet worden onthaald op smalende glimlachjes als u uw collega’s van andere bedrijven ontmoet.

Wat deed u in de jaren tachtig toen men zei dat u uw mainframes naar het containerpark moest voeren en vervangen door een client-server-infrastructuur? Miljoenen werden bespaard door bedrijven die verstandig gebruik maakten van de nieuwe technologie, maar evenveel ging verloren bij bedrijven die een over-optimistisch project startten.

Wat besloot u te doen toen u kort voor het jaar 2000 werd aangemaand snel al uw computertoepassingen open te stellen voor het internet? Toen de e-bubble barstte werd een spoor van vernieling nagelaten in de budgetten van veel bedrijven, maar in een hele reeks andere gevallen bleek het e-gebeuren uitermate positieve projecten op te leveren. Hoe maakte u het verschil tussen hype en opportuniteit?

Terugblikken is altijd makkelijk natuurlijk. Daarom is het erg belangrijk om stil te staan bij wat u vandaag beslist te doen met outsourcing, met het gebruiken van buitenlandse consultants, met de selectiecriteria die u opneemt in uw aanbestedingen, met uw bereidheid al dan niet te betalen voor een offerte.

Dat laatste vond u meer dan waarschijnlijk shockerend. Als u nu ook al moet betalen om een offerte te krijgen? Tja… Laten we even de context bekijken. Bedrijven en overheidsdiensten willen terecht zoveel mogelijk kwaliteitswaar voor hun geld. Een gangbare manier van werken bestaat erin dat de aankoopdienst een aantal offertes vraagt op basis van een of andere vorm van aanbesteding: RFI, RFP… Zo’n offerte maken kost geld aan kandidaat-leveranciers. Soms heel veel geld.

Het bedrijf dat ik leid, spendeerde bijvoorbeeld meer dan een miljoen euro aan de productie van een kwaliteitsofferte voor een groot Belgisch outsourcingcontract. Mijn collega’s van concurrerende bedrijven investeerden vergelijkbare bedragen. De toenemende druk op de prijzen, gecombineerd met een stijgende salariskost in België zal ertoe leiden dat steeds minder bedrijven het zich zullen kunnen veroorloven zo’n financiële risico’s te nemen. In het dorp waar ik woon is net een nieuwe winkel geopend. Een schilder verkoopt er zijn diensten en producten. Ter gelegenheid van de opening voert hij een promotie: ‘Gratis bestek’. Gratis zal steeds vaker de promotie worden, niet de regel.

Maar misschien moet ik wel een offshore ‘offertefabriekje’ opzetten. In India of China. Dat zou de kosten dramatisch drukken. Toch? Per slot van rekening worden leveranciers van IT consultingdiensten vandaag al door hun klanten gedwongen steeds intensiever gebruik te maken van buitenlandse werkkrachten. ‘Gedwongen’ is een vervelende, sterke term met Zonder gebruik van buitenlandse werkkrachten zou ik mijn bedrijf buiten de markt zetten een bijzonder negatieve bijklank waarmee bedrijven en de overheid liever niet worden geassocieerd.

De realiteit is echter wat ze is. In de meeste aanbestedingen telt de prijs voor 30 tot 40 procent mee in de beoordelingsformule die moet bepalen welke offerte de beste is. Er zijn steeds meer gevallen waar ik mijn bedrijf volledig buiten de markt zou zetten als ik voor de prijsstelling geen gebruik zou maken van buitenlandse werkkrachten. Afhankelijk van de vereiste prijs kan ik mij nog veroorloven de buitenlandse werknemers een beperkte tijd in België te laten werken, of moet ik al het werk in landen als Tsjechië, India of China laten uitvoeren – mogelijk ten koste van Belgische banen.

Wie is hiervoor verantwoordelijk? De klanten, ook u en ik dus. Als wij iets kopen willen we vaak zo veel mogelijk kwaliteit voor zo weinig mogelijk geld. Soms vergeten we daarbij zelfs dat daartoe niet alle producten op een even kuise manier worden geproduceerd in het buitenland. Vaak willen we spijtig genoeg enkel de prijs zien. Hoe die prijs wordt gerealiseerd, durven we al wel eens vergeten. Precies hetzelfde gebeurt in IT-land. Klanten willen een lage prijs en leveranciers doen wat nodig is om de vereiste prijs te kunnen benaderen. Als ze dat niet doen, winnen ze geen contracten meer en verdwijnen ze van de markt.

In de Verenigde Staten ijveren sommige politici al lang voor een protectionistische politiek, waarbij overheidscontracten uitsluitend mogen worden uitgevoerd door Amerikanen in Amerika. Ik hou niet zo van protectionisme, maar van duidelijkheid des te meer. Daarom zou het fijn zijn als bedrijven en de overheid in hun aanbestedingen duidelijk zouden vermelden of ze offshoring al dan niet willen toestaan. En zo ja, in welke mate. Wat mij betreft is het zelfs interessant de prijzen voor offshoring en lokale uitvoering naast elkaar te leggen. Als dan voor de offshoring-optie wordt gekozen, vermijden we tenminste achteraf geklaag over mogelijk banenverlies in België. De klant heeft beslist.

Marc Lambotte is country general manager bij Unisys. De rubriek IT Views is een forum voor discussie over onderwerpen die de IT professional aanbelangen. De standpunten die worden verdedigd, zijn niet noodzakelijk die van de redactie. Ingezonden, niet-commerciële opiniestukken worden in overweging genomen voor publicatie, integraal of ingekort.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business