Om productiebedrijven klaar te stomen voor de toekomst en de nieuwe manier van werken, geeft Salesforce vier belangrijke lessen mee.

Advertentie

COVID-19 blijft onze economie maar verstoren. Een jaar na de eerste lockdown blijkt dat vooral de productie-industrie nood heeft aan een andere manier van bedrijfsvoering om zich beter en sneller te kunnen aanpassen aan de marktdynamiek. In een moderne productie forecast moet je meer rekening houden met wat klanten vandaag doormaken, waardoor verkoop- en operationele processen ook worden gestimuleerd om te evolueren. Dit verklaart waarom steeds meer bedrijfsleiders vandaag investeren in digitalisering. 

Digitale transformatie is één ding. Daarnaast heeft een bedrijfsleider of het management nog enkele andere prioriteiten in de komende 24 maanden: onder meer het efficiënter maken van processen, forecasts en nieuwe diensten aanbieden. Dat blijkt alvast uit het Trends in Manufacturing Report van Salesforce. Hiervoor ondervroeg de specialist in CRM wereldwijd zo’n 750 leidinggevenden uit productiebedrijven. De resultaten voor onze regio leren ons dat 95% van de respondenten verwacht dat enkele veranderingen die COVID-19 in de hand werkte, blijvend zullen. Maar 81% van de fabrikanten zegt dat ze zowel nieuwe benaderingen als nieuwe tools nodig hebben voor een accuratere planning en prognose. 

Het rapport wijst tevens op de zakelijke flexibiliteit als een belangrijk verschil tussen productiebedrijven die klaar zijn voor de toekomst en fabrikanten die dat nog niet zijn. Dat wil zeggen flexibiliteit voor de dag kunnen leggen bij het digitaliseren van verkoop- en operationele processen, bij het bouwen van sterke relaties met channelpartners, en bij het implementeren van een ‘Service-als-inkomstenbron’-mentaliteit.  

Om productiebedrijven klaar te stomen voor de toekomst en de nieuwe manier van werken, geeft Salesforce vier belangrijke lessen mee. 

De rol van de klant is voorgoed veranderd 

Hoewel de leveranciers en productie-eenheden initieel het zwaarst hebben geleden onder de pandemie, mogen we de blijvende veranderingen het meest in de klant-gerelateerde functies verwachten. Want ook de nood aan betere marketingacties en communicatie met de klant is het voorbije jaar aanzienlijk veranderd. Om de transparantie voor klanten en channel te verbeteren, evenals meer nauwkeurige prognoses op te maken, zien we dat de klassieke manuele handelingen zoals plannen en forecasten op papier of via spreadsheets samenwerken van het toneel verdwijnen. Bijna 8 op de 10 fabrikanten ziet de verschuiving van de planning naar de cloud als een belangrijk stukje van de puzzel. 

Cloud is een belangrijke bondgenoot 

Cloud kan dus een belangrijke schakel zijn voor de planning, maar cloudtechnologieën geven ook aan in welke mate fabrikanten klaar zijn voor de toekomst. Zij die future-ready zijn, hebben tot 2,2 keer meer kans dat ze ook hun verkoop- en operationele systemen al naar de cloud hebben verplaatst; en 2,5 keer meer kans dat ze specifieke bedrijfskritieke systemen – zoals financiële planning of forecastsystemen – volledig hebben gemigreerd naar de cloud. Voordelen hiervan zijn onder meer het vermogen om snel te reageren op nieuwe producttoepassingen, de optimalisatie van de totale voorraad en een kortere periode tussen de lancering en effectieve inkomsten.  

Betere inzichten zorgen voor succesvolle partnerships 

Waarom werken bedrijven samen? Dat is voornamelijk gebaseerd op het onderlinge vertrouwen, waarbij het gemak van zakendoen een cruciale indicator is voor het succes van beide partners. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de partnerships en samenwerkingen met channel. Meer dan 8 op de 10 fabrikanten geven toe dat ontoegankelijke data, verouderde tools en teams die naast elkaar werken hun prognoseproces sterk belemmeren. De respondenten die toekomstgericht denken hebben daarom hun inspanningen om verkoop- en operationele activiteiten te digitaliseren verdubbeld om efficiënter samen te werken met kanaalpartners en sterkere relaties op te bouwen rond transparantie van data, co-selling en co-marketing. In de nabije toekomst verwachten we dat het veilig delen van inzichten over ecosystemen – van fabrikanten en resellers tot eindklanten – onderdeel is van succesvolle partnerships in channel. 

Denk aan uitgebreide diensten na verkoop voor meer veerkracht 

Het verkoopproces eindigt uiteraard niet bij de aankoop van een product. Het belang van diensten na verkoop – zoals reserveonderdelen, diagnostiek en ondersteuning – groeit alsmaar. Vooral voor fabrikanten die klaar zijn voor de toekomst. Deze groep is in het rapport ook optimistischer over het bundelen van product, service, software en andere diensten via één enkel inkomstenmodel – ook wel servitization genoemd. In totaal biedt 86% van de toekomstgerichte fabrikanten momenteel al de mogelijkheid tot servitization, wat duidt op een gezonde ‘Service-als-inkomstenbron’-mentaliteit. Deze nieuwe businessmodellen, in combinatie met hun migratietraject van servicesystemen naar de cloud, hebben deze toekomstgerichte fabrikanten een duidelijke voorsprong gegeven op hun concurrenten. 

Er komt een post-coronaperiode. Naarmate fabrikanten zich hierop willen voorbereiden, zal flexibiliteit van fundamenteel belang zijn voor hun business. Automatisering zal in toenemende mate de handmatige forecasting vervangen en de digitalisering van verkoop- en operationele activiteiten zal een belangrijke bepalende factor zijn voor de mate waarin de productiebedrijven klaar zijn voor de toekomst. Waarbij de businessmodellen een belangrijk onderdeel zijn voor het integreren van aanpassingsvermogen in de strategie van fabrikanten. 

Deze blogpost werd geschreven door onze partner. De redactie van TechPulse Business is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here