Mensen en organisaties laten zich beperken door complexe technologie. IT moet juist laagdrempelig, toegankelijk en mensgericht zijn, zodat onze productiviteit weer toeneemt en organisaties beter kunnen reageren op verandering.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



IT innovatie is bepaald niet meer voorbehouden aan grote multinationals. In een recent internationaal onderzoek van Citrix verwacht 66% van de deelnemende IT-professionals dat de toekomst wordt bepaald door organisaties die succesvol samenwerken in een platformmodel. Juist de kleine, flexibele organisaties, die op een zinvolle en effectieve manier kunnen samenwerken, zullen het beste gedijen bij de nieuwste technologische innovaties.

Dat klinkt allicht verrassend voor mensen die groot zijn geworden met de grote, gecompliceerde IT-systemen die waren voorbehouden aan grote internationale bedrijven. Maar technologie verandert. Het wordt kleiner, goedkoper, bereikbaarder. Wie daar nog aan twijfelt, kan zich verbazen over de consumentenmarkt, waar ook ingewikkelde IT inmiddels al jaren aanmerkelijk gebruiksvriendelijker is dan de meeste bedrijfsoplossingen.

Geremd door een complexe legacy

De veranderingen zijn snel gegaan. Inmiddels krijgen sommige grote organisaties zelfs last van de wet van de remmende voorsprong: overgeleverd aan peperdure kapitaalinvesteringen, zien ze met lede ogen aan hoe kleine startups ze voorbij schieten met agile werkmethoden en diensten die ze tegen abonnementskosten (opex) afnemen uit de cloud.

Om dergelijke flexibiliteit te bereiken, groeit ook bij oudere organisaties de roep om digitale transformatie. Maar afscheid nemen van de legacy is niet altijd eenvoudig. Bovendien is verandering vaak kostbaar, en niet zonder risico. Toch zijn er ook belangrijke aanwijzingen dat er snel iets moet veranderen.

De complexiteit van veel zakelijke IT is zo groot dat het niet alleen meer een probleem is voor de IT-afdeling, die steeds meer tijd kwijt is aan onderhoud en beheer. Het is ook een probleem voor de veiligheid van de organisatie: complexe IT-landschappen zijn notoir moeilijk te beveiligen, en overbelaste IT-afdelingen beschikken zelden over de tijd, noch de expertise, om alles te doen wat nodig is om hun IT-omgeving veilig te houden. Bovendien wordt de user experience van complexe IT-oplossingen steeds vaker een uitdaging voor eindgebruikers.

De afgelopen jaren hebben we de groei van onze productiviteit zien stagneren. De complexiteit van onze werkomgeving, mede veroorzaakt door een voortdurend uitdijend woud van applicaties, interfaces, wachtwoorden en instellingen, zit ons steeds meer in de weg. Slecht functionerende IT kost kantoormedewerkers 5 uur per week aan verloren tijd en veel frustratie, bleek eind vorig jaar nog uit onderzoek.

Naar een betere digitale werkomgeving

Om hier iets aan te doen, is het zaak de complexiteit snel terug te dringen. Dat kan! Op technisch gebied biedt de cloud steeds vaker redding. Centraal beheerde technologie, die als dienst kan worden afgenomen vanuit een browser, zorgt dat medewerkers hun werkomgeving overal en op elk apparaat kunnen benaderen. Dat maakt IT een stuk gemakkelijker – zowel voor de IT-afdeling als voor eindgebruikers. En dat het werkt, heeft de huidige COVID-19 crisis laten zien: bedrijven die al vanuit de cloud opereerden, waren veel sneller en eenvoudiger in staat de overstap naar thuiswerken te maken, dan de organisaties die alles nog on-premises hadden draaien.

Aan de achterkant wordt IT natuurlijk niet eenvoudiger. Nieuwe technieken als AI zijn juist complexer dan ooit. Het verschil is dat we IT (en technologieën als Machine Learning en AI) nu leren inzetten op een manier die erop gericht is technologie veiliger, en toch mensvriendelijker te maken.

Het allermooiste is dat die ontwikkeling, dankzij technologieën als de cloud, niet langer voorbehouden is aan grote multinationals. Ook kleine en middelgrote ondernemingen zien nu hoe intelligente, cloudgedreven technologie binnen bereik komt. Dat is goed nieuws voor ondernemend België. Dat helpt de kleinere, flexibele ondernemingen, die in de toekomst samen de platforms moeten vormen waar onze economie op drijft. En het helpt werknemers om het beste uit hun talent te halen, of ze nu thuiswerken, op kantoor, of op het terras.

Dit blogartikel werd geschreven door Véronique Leysen, Country Sales Manager voor Citrix in België en Luxemburg. De redactie van TechPulse Business is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze blog.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here