Blog

[Gastblog] 4 growth hacks om met je verzendproces je webshop te laten groeien

Waar vele webshops het verzendproces nog steeds als een blok aan hun been zien, biedt het ook vele kansen om je te onderscheiden van je concullega’s.

Ga je slim om met het verzendproces van je producten en alles wat daar bij komt kijken, dan stimuleer je niet alleen (herhaal)aankopen, maar verhoog je ook de kans dat je klanten anderen gaan vertellen over je producten en shop.

Growth hacks, één van de buzzwoorden van nu, zou je misschien niet direct associëren met het verzenden van je producten. Toch zijn er ook in je verzendproces kleine experimenten die je kan uitvoeren om op een snelle manier groei te genereren. In dit blog delen we daarom graag 4 growth hacks om met je verzendproces meer verkopen en dus ook groei te genereren.

1. Een unieke unboxing experience

Waar veel webshops het versturen van een bestelling als laatste stap in de customer journey zien, is net het tegendeel waar. Het in ontvangst nemen en het ‘unboxen’ van het pakket is namelijk het eerste fysieke contactmoment dat een klant heeft met je product/webshop. Het is aan jou om hierbij een blijvende (positieve) indruk achter te laten. 93% van online shoppers geeft bovendien aan al eens een productfoto of -video te hebben gedeeld vanwege een unieke verpakking of verrassing bij het uitpakken.

De volgende elementen helpen je bij het creëren van een unieke unboxing experience:

  • Custom bedrukte verzenddozen
  • Custom tape/stickers om je verzenddoos af te sluiten
  • Kaart met een persoonlijk (handgeschreven) bericht
  • Kortingscode voor een vriend(in)/volgende aankoop
  • Samples

Ideeën nodig voor je eigen unieke unboxing experience? Op het SendCloud Pinterest bord vind je meer inspiratie.

2. Sponsored shipping

Iedere consument verkiest gratis verzending boven een betaalde optie, echter laten de marges van veel webwinkeliers dit niet toe. Wil je toch gratis verzending aanbieden? Dan kan het slim zijn om samen te werken met andere bedrijven. Het is en blijft voor bedrijven en webshops moeilijk om de juiste personen te bereiken. Heb je dus een gedeelde doelgroep met een ander bedrijf, dan kan je hen aanbieden om een sample of flyer toe te voegen aan de pakketten die je verzendt, in ruil voor een tussenkomst in de verzendkosten.

Let wel op dat het bedrijf waarmee je een samenwerking aangaat past bij het cliënteel van je webshop en dat je de samenwerking kadert door een woordje uitleg toe te voegen. Anders zouden je klanten nogal vreemd kunnen opkijken wanneer ze promotiemateriaal van een ander bedrijf in hun pakje vinden.

3. “Gratis verzending” deadlines

Een marketingtruc die al veel wordt toegepast in e-commerce, is het creëren van urgentie. In plaats van een korting te geven op bepaalde producten in je shop, kan je aankopen ook stimuleren door gratis verzending aan te bieden voor een bepaalde tijd. Vooral voor mensen die afhaken tijdens het checkout proces (en dus twijfelen over de aankoop) kan dit een belangrijke trigger zijn om het product toch te bestellen. Vergeet hierbij niet om ook e-mails te sturen naar mensen die hun winkelmandje verlaten hebben met de melding dat ze tijdelijk kunnen profiteren van gratis verzending.

4. Automatisering achter de schermen

De belangrijkste growth hack bevindt zich misschien wel achter de schermen van je webshop. Het runnen van een webshop kost namelijk immens veel tijd. Hoe meer je gaat verkopen, hoe meer tijd jij (of je werknemers) moeten steken in het inpakken en verzenden van al die bestellingen. Wat dan weer resulteert in minder tijd om je webshop te laten groeien door campagnes en acties op te zetten.

Zorg er daarom voor dat je verzendproces zo veel mogelijk geautomatiseerd is. Van het printen van verzendlabels, versturen van track & trace mails, tot het inpakken van je bestellingen. Gratis tools zoals SendCloud kunnen je helpen dit zo efficiënt mogelijk te doen, zodat jij je kan focussen op het groeien van je webshop.

Tot slot

Hoewel het verzendproces door veel webwinkeliers als een blok aan hun been wordt gezien, is het één van de belangrijkste onderdelen in de customer journey. Een goede ervaring zorgt voor loyale klanten en dus meer omzet. Weet je mensen hierbij ook nog eens te verrassen met een unieke unboxing experience, dan is de kans groot dat men dit gaat verder vertellen. Besteed dus de nodig aandacht aan deze laatste stap, zodat je niets aan het toeval overlaat. Veel succes!


Over Kris: Kris Cuypers is Marketing Manager Belgium bij SendCloud.


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business