Blog

Technologie en stedelijke infrastructuur: een gouden combinatie

Eén van de grootste uitdagingen voor grote steden is de continue mensenstroom en hoe deze zich verplaatst. De groei van de stedelijke bevolking werpt een nieuw licht op het belang van massa- en openbaar vervoer en het managen van de mensenstromen staat steeds hoger op de agenda.

Technologie speelt een steeds grotere rol bij het oplossen van deze vraagstukken en is onmisbaar voor het inrichten van de stedelijke infrastructuur. Smart cities maken gebruik van sensoren met internetverbinding om verkeersopstoppingen te monitoren en daarop te acteren, bijvoorbeeld door stoplichtschema’s aan te passen wanneer nodig.

Zelfs de kaartjesautomaat op stations speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van de bezoekersbeleving in steden. Uit eigen ervaring weten reizigers dat zulke machines (met een kaartlezer en pinpad voor de verkoop van papieren kaartjes) aanmerkelijk veel tijd besparen vergeleken met de ouderwetse balies voor kaartverkoop.

Met de invoering van contactloze betalingen is dit systeem nog verder gestroomlijnd: in- en uit de bus of metro stappen is in veel steden nog nooit zo makkelijk geweest. Betaalsystemen worden veel toegankelijker nu reizigers eenvoudig hun betaalkaart kunnen scannen om aan hun reis te beginnen.

Het verhogen van de efficiëntie van het reizen met het openbaar vervoer valt of staat met eenvoudige, naadloze betaalmogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de grootschalige fietsverhuur in steden als Londen of Kopenhagen: één van de belangrijkste redenen van het grote succes van deze huurfietsen is de eenvoudige betaling met creditcard.

Transformatie van parkeren in de stedelijke omgeving

Niet alleen het openbaar vervoer profiteert van de inzet van technologie voor stadsvraagstukken. Er zijn ook talloze voorbeelden te noemen van de inzet van technologie voor het optimaliseren van verkeersstromen in steden.

Steeds meer inwoners bezitten één of meerdere auto’s. Hiermee neemt ook de vraag naar parkeerruimte gestaag toe. Door deze toenemende vraag stijgt het parkeertarief voor de parkeermogelijkheden die er al zijn. De stijgende tarieven zorgen op hun beurt voor meer verkeersdrukte: automobilisten rijden talloze rondjes op zoek naar het goedkoopste parkeerplekje.

Om dit soort problemen aan te pakken werkt Ingenico samen met OPnGO, een revolutionaire parkeerapp die parkeren een stuk eenvoudiger maakt. OPnGO helpt opstoppingen voorkomen door automobilisten parkeerplaatsen in hun buurt voor te stellen. Het parkeergeld kan vervolgens met de app worden afgerekend, ook in parkings.

OPnGO werd in 2015 opgericht en helpt gebruikers met hun smartphone op weg naar één van de 300.000 beschikbare parkeerplaatsen in 200 steden door heel België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje. Het betalen van het parkeertarief is één van de belangrijkste onderdelen van de app, en daarvoor maakt OPnGO gebruik van de oplossingen van Ingenico. Gebruikers kunnen eenvoudig afrekenen met de betaalmethode van hun keuze. Ook kunnen betaalpassen aan de app worden toegevoegd en opgeslagen, zodat afrekenen met één tik mogelijk wordt.

OPnGo zag zijn gebruikersaantal met 300.000 groeien in 2018 en voorziet dus duidelijk in een toenemende behoefte van automobilisten.

Dit soort oplossingen voor stedelijke omgevingen zorgt ervoor dat de mensenstromen in de stad steeds beter beheerst en gecontroleerd kunnen worden. Door de stress van het reizen in een stad weg te nemen, worden steden steeds toegankelijker en aantrekkelijker voor het grote publiek.

Door Ray Bak – Sales Director Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk, Ingenico ePayments

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business