Blog

Deze 6 mensen zijn onontbeerlijk voor je analytics-team

Hoe ga je om met grote hoeveelheden data? En hoe start je een project om het meeste uit die gegevens te halen? Een juist samengesteld team doet wonderen.

 
Iedereen is bezig met data en wil het inzetten om beter gefundeerde beslissingen te nemen. Maar vaak ontbreekt de kennis om te beginnen met een datastrategie. Ik krijg dan ook veel vragen over de aanpak van big data. Welke data neem ik mee in de strategie? Hoe schoon ik mijn data op? En als ik dat dan gedaan heb, wat doe ik met deze data? Wat voor team heb ik nodig voor de analyses? Welke apps kan ik ervoor gebruiken? Hoe verzamel ik mijn data? Begrijpelijke vragen, want met big data kan je alle kanten op.
 
Voor iedereen die door de bomen het bos niet meer ziet zal ik een aantal tips geven over het ontwikkelen van een analytics-team. Want in tegenstelling tot wat men vaak denkt, is niet big data het belangrijkste in je organisatie, maar juist de mensen die ermee aan de slag gaan. En daarom heb je een uitstekend team nodig. Hieronder noem ik de mensen die nodig zijn:

1. De onbevreesde leider

Laten we beginnen bij het begin. Je hebt iemand nodig die leiding gaat geven aan je analyse-team. Sterker, benoem een Chief Data Officer of Chief Analytics Officer en laat deze persoon de analysevisie voor de organisatie uitstippelen. Dit is belangrijk, want hij of zij zal verantwoordelijk zijn voor het imago van het analytics-team. De leider speelt een belangrijke rol in het vormen van het imago van het team en het enthousiasmeren van de andere teamleden. Zorg er dus voor dat de leider klaar is om een vliegende start te maken.
 

2. De buitengewone data drillers

Dit zijn de architecten van het team. Ze zijn extreem vaardig in het verzamelen, beheren en opschonen van data. Ze bouwen geen apps maar ontfermen zich over de logistieke processen rondom de data: beheren, verzamelen, samenvoegen en beveiligen. Ze zorgen ervoor dat de infrastructuur van het netwerk zo is ingericht dat de software toegang heeft tot de data. Het verzorgen van een foutloze datafundering  is hun expertise en ze hebben een scherp oog voor het faciliteren van de beste omgeving waarin het team zich kan ontwikkelen.
 

3. De ontwikkeling kunstenaars

Zij bouwen je Business Intelligence (BI) applicaties waar je je data in gaat analyseren. Deze taak kan je ook laten uitvoeren door je data drillers, maar onderschat de opdracht niet. Veel ervaring met softwareontwikkeling kan een groot voordeel zijn, waardoor je applicaties krachtiger en sneller worden. Maar laat de twee vooral samenwerken om de krachten te bundelen en zo schaalbare applicaties te realiseren. Dit zal een hoop hoofdpijn voorkomen.
 

4. De rapportage rakkers

Je applicaties zijn nutteloos als er niemand is die de data kan interpreteren. Dit is de taak van de Business Analisten, de rapportage rakkers. Ze leiden je project in goede banen en produceren zowel statische als dynamische inzichten in je data. Dit is waar je data zijn echte waarde laat zien en het nemen van datagedreven beslissingen begint. Deze leden zijn het fundament van de dataexpertise in je team en kunnen je helpen de juiste inzichten uit de data te halen, dus wees aardig voor ze.
 

5. De vaardige verhalenvertellers

Je Business Analisten verzorgen de harde feiten, maar je hebt iemand nodig die je data naar een verhaal vertaalt. Hoe je ze noemt is niet belangrijk, maar zorg dat het verhaal achter je data op een prikkelende manier wordt verteld aan de mensen die de beslissingen nemen in de organisatie. Uiteraard zit de waarde ook in de ruwe data, maar een echt aansprekend verhaal vertellen is een vak apart.
 

6. De gelauwerde kampioenen

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, worden de kampioenen vaak vergeten. Maar ze zijn net zo belangrijk als de andere rollen. Deze mensen zijn vaak werkzaam in andere functies, maar helpen analytics een onderdeel van de bedrijfscultuur te maken. Ze verspreiden het woord over je handige nieuwe analyse-app en verhogen de waarde van het analytics-team door je data-analyse projecten met enthousiasme te vertalen naar collega’s.
 
Zorg voor de juiste mensen in je analytics-team en ga aan de slag met big data. Want uiteindelijk is niet je data het belangrijkst, maar de mensen die ermee aan de slag gaan.
 
Emmanuel Vanderhaegen is Regional Director Belux bij Qlik

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business