[Blog] Technologie zorgt op dit moment voor disruptie in bijna elke sector. Traditionele retailers slagen er met wisselend succes in om in te spelen op de geslaagde prestaties van e-tailers. De hotelbranche is opgeschud door Airbnb en hetzelfde gebeurde in de taxiwereld door Uber.

Advertentie

 
Deze disruptieve trend gaat ook niet voorbij aan de partijen die het allemaal mogelijk maakten: de technologieleveranciers. De wereld van de vendors was lange tijd zeer overzichtelijk: hardwareleveranciers, softwarebedrijven integratoren/service providers en operators die voor de verbindingen zorgden. Dat beeld is ondertussen totaal veranderd. Microsoft – icoon van de software-industrie – bouwt overal ter wereld grote datacenters en is op dit gebied een speler van formaat aan het worden.
 
Tegelijkertijd zijn de telecomoperators zich meer en meer gaan richten op triple play of quadruple play, en leveren ze naast traditionele connectiviteit ook zaken als content en mobiele telefonie. Hoe meer je aanbiedt, hoe beter je een klant kan binden. De hele markt kijkt naar nieuwe businessmodellen en de grote spelers kopen ze gewoon op, kijk maar naar Skype en Microsoft. Deze bedrijven dicteren en bepalen steeds meer hoe wij kopen, werken en denken.

Flexibel én compliant

Een rode draad in deze trend is dat organisaties steeds minder belang hechten aan onderliggende hardware of software en steeds meer aan diensten. Bijna elke organisatie is bezig met een digitale transformatie en zoekt naar manieren om zowel flexibel als compliant te zijn. Dat is een behoorlijke uitdaging in een zo snel veranderende wereld.
 
 
[quote body=”Organisaties hechten steeds minder belang aan onderliggende hardware of software, en steeds meer aan diensten”]
 
 
Deze digitale transformatie behelst aan de ene kant de inzet van moderne en flexibele cloudplatformen als Azure, AWS, Office 365 of Salesforce, en aan de andere kant het gebruik van legacy-systemen die voorlopig nog niet zijn afgeschreven.

Transparantie

Daarbij kunnen organisaties niet zonder serviceproviders die diensten leveren op het gebied van Infrastructure-as-a-Service of Platform-as-a-Service. Dit zijn de partijen die inspelen op de eisen en wensen van een hybride benadering, waarbij er altijd een mix is van cloud en (on-premise) legacy. Wat dat betreft zijn organisaties gebaat bij volledig transparante diensten, waarbij ze via één console overzicht en inzicht hebben in hun hele infrastructuur en applicatielandschap. Van het aan elkaar verbinden van een lappendeken van hardware en software, naar een waarlijk geïntegreerd platform dat alle behoeften verenigt, en inzichtelijk maakt wat er wordt gebruikt.

Nieuwe technologie

Recente technologieën, waaronder Network Functions Virtualization (NFV), spelen hierbij een prominente rol. Daarmee kan je allerlei netwerkfuncties, zoals een firewall tegen ongeoorloofde toegang of het versnellen van dataverkeer als software, op standaard hardware installeren en aanbieden aan klanten. Vroeger was hier aparte hardware, die onderhoud en regelmatige updates en upgrades vereisten, voor nodig.
 
Door die netwerkfuncties als software op standaard servers te installeren, komen enkele concrete voordelen binnen handbereik, zoals bijvoorbeeld snellere inzet van diensten doordat je geen aparte hardware meer moet installeren, lagere kosten door het gebruik van standaard hardware en meer flexibiliteit door modulaire inzetbaarheid van de verschillende gevirtualiseerde functionaliteiten. Daarnaast biedt NFV betere mogelijkheden voor op gebruik gebaseerde concepten. Naast NFV verandert er ook veel op de serverinfrastructuur zijde. We kijken in de toekomst naar serverless ontwikkelen. Deze maakt het mogelijk om heel snel apps te ontwikkelen en in te zetten.
 
Bij dit alles is een organisatie in de eerste plaats op zoek naar de dienstverlening. De tijd dat klanten nog voorwaarden stelden aan bijvoorbeeld de te gebruiken hardware zijn zo goed als voorbij. Servitization is de trend. Klanten willen een dienst afnemen en hoe de leverancier dat technisch uitwerkt, is nauwelijks van belang. Het enige wat klanten willen, is beschikbaarheid, veiligheid en continuïteit. En de technologie is daar klaar voor.
 
 
Michel Verwaerde is country manager bij Interoute Belux

Advertentie