Digitale transformatie is een belangrijke driver voor innovatie en verandering in het bedrijfsleven. Wat betekent die digitale transformatie juist?

Advertentie

We kunnen het niet ontkennen: we leven in een digitaal tijdperk. Informatie is gedigitaliseerd en digitaal beschikbaar. In real time, op elk moment, overal en voor iedereen. Dankzij de huidige technologie kunnen we massa’s data genereren en beschikbaar stellen; we kunnen diensten en producten digitaliseren en de relaties tussen miljoenen bedrijven en miljoenen mensen worden digitaal. Het resultaat? De mogelijkheid om volledige waardenketens te optimaliseren, zodat er minder resources nodig zijn en individuele noden kunnen worden ingelost.
Technologie werd in het verleden vaak gebruikt als een geheim businesswapen: een middel om de concurrentie voor te blijven, efficiënter te werken en kosten te besparen. Vandaag is technologie zo alomtegenwoordig dat het niet langer ‘gewoon’ een tool is om onze business te verbeteren. Het is een disruptieve kracht geworden die onze economie volledig op zijn kop zet.
Digitale transformatie is misschien wel de belangrijkste driver voor verandering en innovatie vandaag en in de nabije toekomst. Een bedreiging voor bedrijven en organisaties? Absoluut niet. Wie de volgende golf van digitale transformatie omarmt, zal heel wat businessopportuniteiten ontdekken. 

Wat is digitale transformatie precies? Volstaat het om nieuwe technologie in te voeren, zonder onze manier van werken te innoveren?
Een paar jaar geleden was de vraag misschien geweest: “wie heeft er een smartphone?”. Die vraag is niet langer relevant want quasi iedereen heeft vandaag een smartphone. Het toestel heeft de manier van werken radicaal veranderd in heel wat bedrijven, leidde tot tal van toepassingen en deed de scheidingslijn tussen werk en privé nog meer vervangen dan de laptop al had gedaan.
Recent las ik een artikel dat een smartphone vergeleek met een Zwitsers zakmes. Is de smartphone inderdaad niet het Zwitserse zakmes van het digitale tijdperk?
Voor velen is de smartphone een portal tot het leven. Heeft u nog zo’n groot fototoestel bij als u op reis gaat of gebruikt u gewoon uw smartphone? Wanneer luisterde u voor het laatst naar een cd of een MP3-speler? Tickets voor films, concerten, enz. kopen we met onze smartphone (en slaan we meteen op onze smartphone op). En langzaam maar zeker wordt zelfs onze creditcard overbodig… (How ApplePay Will Succeed Where Others Have Failed)
Als ik onderweg het adres of telefoonnummer van een winkel nodig heb, neem ik mijn smartphone, zoek ik de gegevens op en bel ik onmiddellijk. Een afspraak bij een bedrijf? Het valt me op dat ik het adres niet meer op voorhand noteer. Ik zoek gewoon onderweg en tik het adres in op mijn gps.
De gps is trouwens nog zo’n voorbeeld. Kunt u zich voorstellen dat u vandaag nog met een wegenatlas op schoot de weg zou moeten zoeken? Chauffeurs van de ‘black cabs’ in London deden er vroeger drie jaar over om elke mogelijke straat in de stad uit het hoofd te leren. Dankzij die kennis konden ze passagiers op de snelste, meest efficiënte manier van A naar B brengen. Door de gps is die vaardigheid overbodig geworden. Uber gaat zelfs nog een stapje verder. De chauffeurs van Uber hebben enkel een rijbewijs nodig om mensen tegen betaling te vervoeren. Een totale ommekeer voor de traditionele taxibusiness. De vaste taxitarieven waar 70 jaar lang aan werd vastgehouden, zijn er niet meer.
Het gedrag en de verwachtingen van consumenten – en dan hebben we het niet enkel over Generation Y – zijn inderdaad sterk veranderd. Klanten bevelen nieuwe producten en diensten aan en delen openlijk hun ‘likes’ en ‘dislikes’, in real time. Zij zitten aan het roer! 
De gewijzigde klantenverwachtingen creëren nieuwe businessopportuniteiten. Tegelijkertijd zijn ze de doodsteek voor organisaties die niet flexibel genoeg met die digitalisering omgaan. Wie het potentieel van de groeiende digitale economie niet benut en niet op zoek gaat naar synergie met de traditionele business, zal dit sterk weerspiegeld zien in zijn resultaten.
In de huidige netwerkeconomie kan een consument heel wat taken uitvoeren die vijf jaar geleden nog door een bedrijf werden geleverd. Ondernemingen begrijpen dat ze zich moeten aanpassen als ze willen overleven.
Welke factoren zijn cruciaal voor de digitale transformatie?
Kortom, het is glashelder: we zitten middenin een digitale transformatie. Bedrijven moeten zich aanpassen willen ze niet volledig dooreengeschud worden.
De digitale economie is er sinds midden de jaren negentig. Toen onderschatte de wereld de impact van technologie en digitalisering op bedrijven op lange termijn en werd de impact op korte termijn overschat.
Vandaag is het net omgekeerd. De verandering gebeurt zo overdonderend snel dat we nu geneigd zijn om de impact van technologie op korte termijn te onderschatten en op lange termijn te overschatten.
Daarom ben ik ervan overtuigd dat bedrijven disruptief moeten zijn. Zijn ze dat niet, dan zullen ze moeten toezien hoe anderen in hun vaarwater komen en alles op zijn kop zetten.
In mijn volgende blog zal ik het hebben over de technologische middelen om digitale transformatie in uw bedrijf mogelijk te maken en te versnellen.
Op 5 mei organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over mobile business. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be 

Advertentie