Wat ik zie als de grote trends voor 2015? Ik ontwaar er vijf. Waaronder wearables en 'alles draait om software'.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



2015 in de startblokken: tijd voor voorspellingen!
Bij de overgang van het ene jaar naar het andere maken we traditiegetrouw lijstjes van wat het vorige jaar fijn was en wat we minder aangenaam vonden. Maar het is vooral ook tijd om na te denken over wat het komende jaar ons zal brengen. Ik ga u niet proberen overtuigen van wat ik denk dat we volgend jaar zoal gaan meemaken, ik introduceer u liever bij de President Products & Marketing van EMC, Jeremy Burton. Jeremy heeft meer dan 20 jaar ervaring in verkoop en marketing bij softwarebedrijven als Oracle en Symantec. Sta me toe zijn ideeën over de IT-agenda van 2015 met u te delen.
Vele jaren geleden werd aan Larry Ellison van Oracle gevraagd of ‘Web Services’ echt de grote nieuwe trend waren. Zijn antwoord: “Ik heb te veel tijd in Italië doorgebracht om modetrends te durven negeren.” In de technologiesector houden we van nieuwe trends. En we weten allemaal dat modes belangrijk zijn, dus gaan we telkens mee in die trends. Als sector zijn we een kei in het hypen van nieuwe trends. We verwachten er ook altijd te veel van, en soms verdienen we er ook nog geld aan ook, lang nadat het stof gaan liggen is, weliswaar.
Wat ik zie als de grote trends voor 2015? Ik ontwaar er vijf.
1. Wearables
Apple fanatici zijn er zeker van dat ‘wearables’ gemeengoed worden nu Apple de iWatch uitbracht. Ik denk van niet. Niemand onder de 35 draagt nog een uurwerk, iedereen vertrouwt daarvoor op zijn smartphone. Heel veel van de wearables die nu uitgebracht worden, zullen mislukken, maar uiteraard niet allemaal.
Succes dicht ik wel toe aan niche wearables die een hele sector kunnen doen veranderen, zoals bijvoorbeeld FitBits of Jawbones die waken over je gezondheid. Deze zaken zullen zeker bloeien en een vast onderdeel worden van schoenen, kleren en ander materiaal.
2. Betrap de klant ‘op heterdaad’
Mobiele toestellen zorgen in iedere sector voor de nodige ontwrichting. Bedrijven die zich aanpassen en hun diensten aanbieden op mobiele toestellen kunnen een directe relatie met hun klant opbouwen. Dit zorgt voor een heus nirvana voor de marketeer. Ze beschikken nu over het potentieel om de klant ‘op heterdaad’ te pakken te krijgen en zijn aandacht te trekken naar relevante diensten en producten.
Denk daarbij maar aan de retailer die weet in welke winkel de klant zich bevindt, of het sportmerk dat kennis heeft van de sportieve routines van zijn klanten en hun gezondheidstoestand. Dat zijn ware goudmijnen aan informatie.
Helaas zijn klanten ook wispelturig en ongeduldig. Veel bedrijven bouwen al jaren aan dit soort systemen, maar ik denk dat de tijd nu rijp is voor een algemene invoering. Dit betekent een enorme toevloed aan data die in reële tijd verwerkt zullen moeten worden. Op zijn beurt zorgt dat voor de versnelde toepassing van technologische spitsproducten als flash opslag en in-memory databases.

3. Alles draait rond software
De laatste tien jaar zijn veel bedrijven gestopt met het zelf schrijven van software. IT-afdelingen hebben zich gespecialiseerd in het beheren van datacenter infrastructuur en de implementatie van ERP-software.
Het komende decennium zal echter helemaal rond software draaien. De hele IT-industrie wordt geherdefinieerd door software. Niet alleen software op mobiele toestellen zoals smartphones en tablets, maar ook in auto’s, vliegtuigmotoren, loopschoenen… en mensen!
Denk maar aan Tesla. Een elektrische auto? Of een ‘software-defined’ auto? Tesla betekent voor de rijervaring wat Apple voor de GSM betekent – je auto is nu een software platform waarop innovatie kan plaats vinden. Bedrijven die niet op diezelfde manier vernieuwen, zullen niet lang meegaan. Ook dicht bij ons gebeurt dit: de infrastructuur voor datacenters, netwerken, opslag, servers,… wordt in toenemende mate bepaald en beheerd door software.
4. Agile Software ontwikkeling + Nieuwe Generaties = Nieuwe IT
Het komende decennium worden bedrijfstransformaties vorm gegeven door nieuwe software op mobiele toestellen. Die software zal niet geschreven worden zoals we dat de afgelopen 20 jaar deden.
Wij veertigers leerden dat het heel duur was om aanpassingen te maken in de ontwikkelingscyclus van software. Dus moesten we al vroeg alles vastleggen en documenteren en ons verzetten tegen veranderingen. Verandering was slecht! Daarom hebben velen onder ons hun carrière doorgebracht met het werken op projecten die jarenlang duurden en een totaal verkeerd resultaat opleverden. Dat was de magie van het waterval-model.
Bedrijfstransformatie zal gedreven worden door de ‘business’, heel vaak in samenwerking met IT’ers die deel uitmaken van een business team. Ontwikkeling zal iteratief gebeuren met gebruik van ‘agile’ technieken. Prioriteiten worden constant bijgestuurd op basis van snelle feedback.
Dit is een totaal nieuwe IT-model, een model dat rekening houdt met de eis van de jongste generaties om snel resultaten te zien. 2015 zal misschien het begin betekenen van een decentralisatie van IT. Een deel van de operationele IT zal centraal blijven, maar software ontwikkeling zal veel meer in de business units gebeuren.
5. Nieuwe manier van leren
2015 betekent ook de start van nieuwe onderwijsmethodes. Binnenkort maken we het einde mee van ex-cathedra lessen. Onderzoek heeft aangetoond dat de gemiddelde leerling ongeveer zeven minuten geconcentreerd blijft in een les van 40 minuten. Duurt de les langer, dan verlaagt de concentratie nog.
In scholen waar vooral online lesgegeven wordt, slagen meer studenten in de eerste zit en zijn er minder herexamens nodig. Maar dat is nog niet alles: scholen die hun cursussen online zetten, krijgen een veel groter bereik. Stel je een wereld voor waarin iedereen toegang heeft tot het materiaal van internationale topscholen. Wanneer je straks je kinderen een online cursus ziet volgen, weet dan: dit is het onderwijs van de toekomst.
Arnaud Bacros, BeLux Country Manager EMC