Twee derde van de CxO's vindt dat IT een strategische driver is voor de organisatie. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws echter, is dat één op twee meent dat hun bedrijf over onvoldoende technologische kennis en vaardigheden beschikt om de strategische doelstellingen te realiseren. Hoe zit dat bij u?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Twee derde van de CxO’s vindt dat IT een strategische driver is voor de organisatie. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws echter, is dat één op twee meent dat hun bedrijf over onvoldoende technologische kennis en vaardigheden beschikt om de strategische doelstellingen te realiseren. Hoe zit dat bij u?

 

Dat IT strategisch belangrijk is, daarvan hoef ik u, lezer van deze blog, niet te overtuigen. Een recente bevraging bevestigt dat ook: twee op drie CxO’s (64%) beschouwt IT als een belangrijk strategisch instrument om de organisatie te laten groeien. Hoe dat zou moeten gebeuren is ook vrij duidelijk: de belangrijkste prioriteiten zijn 1) het automatiseren van processen, 2) kostenbesparingen en efficiëntiewinst realiseren, en 3) het verbeteren van de klantenbeleving. We hebben daarenboven ook een goed idee hoe we dat kunnen doen: de ‘big four’ zijn daarbij cruciaal. En dan bedoel ik niet de vier grote tax consultancy bedrijven, maar de ‘grote vier’ domeinen voor IT: cloud, mobiel, social en big data. Daar ligt het zwaartepunt voor IT.

We zijn als IT’ers dus belangrijk voor de groei, we weten waar onze prioriteiten liggen en we weten hoe we die kunnen realiseren. Niet slecht.

Maar goed nieuws gaat – jammer genoeg – meestal ook gepaard met minder goed nieuws. Zorgenkindje zijn vooral de ‘skills’ die we nodig hebben om het pad dat voor ons ligt te bewandelen. Eén op twee van CxO’s (46%) gelooft niet dat de eigen IT-afdeling de juiste skills en kennis in huis heeft om de strategische doelstellingen te realiseren. En twee op drie (67%) zegt dat het een ‘zware uitdaging’ wordt om deze noodzakelijke skills te verbeteren en dus bij te blijven.

Het ziet er naar uit dat we als IT gemeenschap een tandje bij zullen moeten steken. Talent hebben we nooit op overschot gehad en de ‘war for talent’ is zelfs in tijden van crisis nooit helemaal weg geweest. Echt talent is nu eenmaal schaars. We kunnen hopen dat met de instroom van de millenials of ‘generatie Z’ er een nieuwe wind doorheen IT komt waaien, maar dat alleen zal niet genoeg zijn. Het wordt tijd dat we als IT gemeenschap volop inzetten in het ontwikkelen van de juiste skills bij zowel de huidige als de toekomstige IT’ers. Een open en actieve dialoog met onderwijsinstituten, meer samenwerkingen, creatiever omgaan met talentbenutting enzovoort zijn initiatieven die ons kunnen helpen de uitdagingen van morgen, vandaag reeds aan te pakken. 

Bij EMC doen we dat o.m. via onze EMC Academy: ons eigen opleidingsinstituut dat IT’ers naar een hoger niveau helpt brengen. Als we de bewustwording omtrent het gebrek aan skills kunnen omzetten in concrete acties, dan wordt IT meer dan ooit een strategische driver. Maar dat zal niet makkelijk zijn. 65% van de IT respondenten geeft namelijk aan  dat de controle van het IT budget buiten de IT afdeling valt. We hebben dus ook intern nog wat vertrouwen te winnen. Stilzitten en rusten op onze lauweren zit er de komende jaren niet in!

Arnaud Bacros, Country Manager België & Luxemburg EMC 

"Veertiger Arnaud Bacros kwam in 2000 aan boord bij EMC en nam in juli 2013 de rol van Country Manager Belux op zich. "EMC bevindt zich midden op het kruispunt waar Big Data, Cloud, Social en Mobile samenkomen", aldus Arnaud.

* De statistieken in deze blog zijn afkomstig van EMC’s “IT as a business enabler” rapport, ontwikkeld op basis van onderzoek en analyse van marktonderzoeksbureau Vanson Bourne. Dit onderzoek, waaraan 220 Belgische IT beslissingsnemers deelnamen, is afgenomen in het kader van het Belgische EMC Forum, een evenement waar klanten en partners van EMC kennismaken met en discussiëren over de recente IT trends en EMC producten en diensten.