Blog

Managers, zet uw IT-afdeling onder druk!

Al jarenlang kunnen we vaststellen dat consumententechnologie er wel in slaagt om gebruikers intuïtief om te laten gaan met complexe IT- en informatiesystemen. Bedrijfsautomatisering staat hiermee in schril contrast. Hoe lang nemen jullie daar nog genoegen mee? Want het kan allemaal anders, beter, veel meer in lijn met consumententechnologie. Met de focus op functionaliteit, niet op techniciteit. Het is aan u, managers, dat bovenaan de prioriteitenlijst te krijgen.

Smartphones en tablets: de oudere generaties zijn er helemaal aan gewend en de jongste generatie is er mee opgegroeid. Via onze mobiele toestellen is alle informatie toegankelijk en de gegevens zijn tegelijkertijd te delen en aan te vullen. Jonge kinderen en zelfs bejaarden begrijpen hoe je met een tablet moet omgaan. Hoe dat komt? Omdat consumenten-IT intuïtief is gemaakt. Het wordt ook geen IT genoemd; IT wordt geassocieerd met complexe computersystemen bij grote organisaties. 

De consumentenwereld als voorbeeld
In de bedrijfsautomatisering zien we logge systemen met saaie schermen, die werknemers vaak alleen vanaf de werkplek kunnen gebruiken. Zij hebben wekenlange opleidingen nodig om een applicatie te kunnen bedienen. En de onderlinge verbanden tussen systemen moeten zij zelf met de hand aanbrengen. Voor elke opgestarte applicatie moeten zij apart inloggen. En een wijziging in een IT-systeem leidt al snel tot ingrijpende change-projecten op de werkvloer. Het benaderen van gegevens en applicaties vanaf mobiele devices is vrijwel onmogelijk. En het op afstand delen, opvragen of invoeren van bedrijfsinformatie al helemaal niet. Het lijkt werkelijk helemaal niet op de IT in de consumentenwereld.”

Een eerste prioriteit volgens mij is dat bedrijven medewerkers toegang moeten geven tot bedrijfsinformatie vanaf mobiele apparaten. Personeel moet gewoon ergens vanuit het veld met hun smartphone de voorraad kunnen checken, of een handleiding kunnen raadplegen. Meer nog: ze moeten een autorisatieverzoek kunnen aanvragen voor een order, een bestelling plaatsen of informatie delen. Dit zal de doorlooptijd van de businessprocessen gevoelig inkorten en de efficiency van de medewerkers bijna verdubbelen. Mensen die smartphones of tablets gebruiken, communiceren namelijk op het moment dat ze dat willen of nodig vinden. Ze storen zich daarbij niet aan kantooruren.

Eis intuïtieve IT
Maar daar houdt het niet op. Managers moeten de IT-afdeling ook meer onder druk zetten om IT intuïtief te maken. Gebruikers willen helemaal geen grote applicaties gebruiken, ze willen functionaliteit in de vorm van apps. Een app voor het maken van een factuur, eentje voor het plaatsen van een order, nog een voor het bijhouden van de voorraad, en ook een app voor het inzien en bijhouden van klantgegevens. Zorg voor apps voor elk beslismoment in de bedrijfsprocessen, van het aanvragen/verstrekken van autorisaties tot het goedkeuren van orders. Net als in hun privéleven interesseert het de werknemers helemaal niets welke complexe IT-infrastructuur en -systemen er achter de coulissen aan het werk zijn. Werknemers denken helemaal niet in termen van technologie, ze willen gewoon hun werk gedaan krijgen.

Zorg dat ook in uw organisatie de IT intuïtief benaderbaar is. Verberg de hele IT-omgeving onder een reusachtig zeildoek en bied de werknemers toegang vanaf elk gewenst toestel, op basis van functionaliteit. Laat hen zelf apps ontwikkelen. Zo brengt u bedrijfsautomatisering in lijn met de buitenwereld. En krijgt u een positieve impact op de productiviteit, de efficiency, de cultuur en uiteindelijk het bedrijfsresultaat. Het kán.

John Verwaaijen is Manager Benelux bij Magic Software

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business