Heel wat hosting providers hebben ook een succesvol aanbod in de cloud. Zij kezen voor een mix van een zestal strategieën.

Advertentie

Cloud computing zorgt ervoor dat bepaalde diensten gemeengoed (commodity) worden. Dat betekent dat de marges onder druk komen te staan. Toch leren we uit ons recente onderzoek van de Europese cloud-markt dat heel wat hosting providers ook een succesvol aanbod in de cloud hebben. Zij kezen voor een mix van een zestal strategieën.

1.    Geografische expansie

Europese hosting providers zijn typisch gericht op een specifiek land of een regio. Cloud-diensten laten hen toe om relatief eenvuodig internationaal uit te breiden. Daarbij moeten ze wel rekening houden met de kwaliteit van de dienst (latency) en de lokale en internationale wetgeving omtrent data-opslag. Locatie en kwaliteit van het datacenter blijven, ook in de cloud, een belangrijk aandachtspunt.

2.    Partnerkanaal

Bepaalde hosting providers bouwen een partnerkanaal voor hun cloud aanbod. Ze laten andere partijen – softwarebedrijven, kleinere hosting providers, integratoren, enz. – hun aanbod in de markt zetten, al dan niet onder hun eigen branding.

3.    Applicaties in de cloud

Heel wat hosting providers bieden bedrijven ook specifieke applicaties in de cloud aan. De focus ligt daarbij vooral op applicaties die nog niet worden aangeboden door grotere spelers: security, middleware, desktopvirtualisatie, enz. Op die manier breiden ze hun aanbod uit in de breedte, verankeren ze zich meer en veroveren ze een extra stuk IT-budget bij de klanten.

4.    Kwalitatieve dienstverlening

Hosting providers slagen er – beter dan grote spelers als Google, Microsoft of Amazon – in om klanten te winnen met kwalitatieve dienstverlening, kennis van de klant, persoonlijke service en verregaande flexibiliteit. Dit is wellicht de belangrijkste onderscheidende factor.

5.    Hybrid cloud

Bedrijven kiezen vandaag voor een mix van public cloud, private cloud en klassieke hosting. Door in te spelen op de integratie van die verschillende diensten, kunnen hosting providers het verschil maken tegenover pure cloud providers en een deel van hun business verschuiven richting de cloud. Integratie is een belangrijke onderscheidende factor in een steeds complexere IT-omgeving.

6.    Gepersonaliseerd aanbod

Bedrijven zijn op zoek naar een oplossing of diensten die perfect op hun maat gesneden zijn. Door de nodige flexibiliteit en door klanten zelf hun diensten of oplossing te laten samenstellen, veroveren hosting providers een stuk van de cloud.