Blog

Multi-tenancy biedt kansen voor bedrijven

Multi-tenancy biedt antwoord op de specifieke uitdagingen van de MSP-sector en zorgt ook voor duidelijke kansen voor grote ondernemingen.

Multi-tenancy niet langer exclusief voor MSP’s

Multi-tenancy wint aan populariteit bij Managed Service Providers (MSP’s). Dit type dienstenleverancier gebruikt steeds vaker een converged infrastructuur om verschillende klanten met behulp van één geïntegreerd platform te ondersteunen. Verschillende klanten (de tenants) delen daarbij een applicatie in plaats van dat iedere gebruiker zijn of haar eigen versie van de applicatie gebruikt.

Dat maakt multi-tenancy kosteneffectiever doordat er maar één applicatie (en dus één licentie) nodig is. Tal van leveranciers op het gebied van onder andere infrastructuurbeheer, datamanagement en beveiliging spelen met hun oplossingen hierop in. Het is duidelijk dat multi-tenancy antwoord biedt op de specifieke uitdagingen van de MSP-sector. Maar het concept zorgt ook voor duidelijke kansen voor grote ondernemingen.

Grote ondernemingen gebruiken traditioneel veel verschillende oplossingen voor het ondersteunen en beheren van hun infrastructuur. Zo kan het zijn dat beheerders in het ene land product A gebruiken voor back-up en recovery, en in het andere land oplossing B. Daarnaast kan in beide landen een bepaalde afdeling ook nog eens product C inzetten. Dit heeft gezorgd voor een lappendeken van producten voor dezelfde taken.

Tot nu toe heeft dit ook geleid tot een situatie waarin een bedrijf geen goed wereldwijd inzicht in zijn IT kan krijgen. Dat inzicht is echter steeds harder nodig om internationaal mee te doen en compliant te zijn. Dit beperkte inzicht is op te lossen door een multi-tenancy-oplossing te gebruiken. Deze ondersteunt een organisatie op twee manieren.

1. Een echte multi-tenancy-oplossing voor bijvoorbeeld wereldwijd data- en informatiemanagement of beveiliging biedt één enkel platform. Het voorziet de CIO van een compleet beeld van de IT-omgeving en stelt de IT-afdeling in staat zich te richten op diensten in plaats van softwarebeheer.

2. De oplossing is op hetzelfde moment een maatwerksysteem, zodat IT-beheerders het systeem ervaren als iets dat echt van hen is.

Directory Services

Een van de belangrijkste kenmerken van een multi-tenancy-beheeroplossing is de mogelijkheid van integratie met Directory Services. Dit zorgt voor aanzienlijk meer beveiliging en gebruiksvriendelijkheid.

Een systeembeheerder kan rechten gedetailleerd bepalen voor iedere gebruiker en bijvoorbeeld instellen welke gebruiker een bepaalde database mag herstellen en wie toegang heeft tot productiesystemen. Dat is vooral van belang nu IT-systemen steeds complexer worden en compliancy een belangrijk punt is voor bedrijven. 

Nauwe integratie met een Directory Service voorkomt ook de brede verspreiding van algemene beheerderaccounts die door verschillende systeembeheerders worden gebruikt. Dit is een bekend verschijnsel in de IT-wereld en maakt het volgen en beoordelen van wijzigingen erg lastig.

Door een beheeroplossing te integreren met een Directory Services-systeem, logt een beheerder altijd in met zijn of haar eigen account. Zo zijn wijzigingen altijd tot een persoon te herleiden.

Doorbelasten

Een tweede belangrijk kenmerk van een multi-tenancy-oplossing is doorberekening. Dit is voor steeds meer bedrijven een cruciaal issue. MSP’s gebruiken deze functionaliteit om hun klanten individueel te factureren. Grote bedrijven kunnen deze functionaliteit benutten om interne klanten inzicht te bieden in hun IT-gebruik, of om IT-middelen intern door te berekenen.

Bedrijfsonderdelen is ook meer keuzevrijheid te bieden. Doordat ze weten wat ze besteden aan IT, is beter zicht mogelijk op eventuele eigen investeringen om zakelijke doelen te realiseren.

Controle

Het derde kenmerk is controle. Zoals al eerder opgemerkt, biedt multi-tenancy een enkelvoudig platform dat zodanig is aan te passen, dat elke afdeling of locatie het kan beschouwen als een eigen systeem. Dit betekent dat het systeem moet voorzien in zeer  gedetailleerde instellingen en bijvoorbeeld alleen gegevens van een afdelingsinfrastructuur kan laten zien.

Dat bevordert niet alleen de kwaliteit van het systeembeheer, maar vergroot ook de betrokkenheid van de medewerkers. Zij kunnen zich volledig richten op hun eigen systemen en hoeven niet door schermen met systemen van andere afdelingen of locaties te klikken om hun eigen omgeving op te sporen. Dat vermindert de foutgevoeligheid en biedt medewerkers een beter gevoel van controle.

De IT-wereld zit middenin een verschuiving van fysieke naar gevirtualiseerde (maar zeer concrete) services. MSP’s lopen daarbij voorop door het inzetten van converged infrastructuren die optimaal profiteren van virtualisatie- en multi-tenancy-oplossingen. MSP’s bieden niet langer hardware of software, maar diensten.

Ook bij grote bedrijven zoeken IT-afdelingen naar manieren om de transformatie naar een servicesgeoriënteerde organisatie te maken. Ook zij profiteren van een multi-tenancy-benadering die bij MSP’s al breed ingezet wordt. Multi-tenancy biedt wereldwijd inzicht en voldoende ruimte voor een lokale invalshoek. Dat betekent uiteindelijk dat ze zich daadwerkelijk op dienstverlening kunnen richten. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business