Over Bring Your Own Device is er al heel wat gezegd en geschreven. En dan vooral rond  de strijd tussen de mobiele werknemer en IT en de discrepantie in visie over hoe en wanneer privé technologie wordt gebruikt voor het werk. Maar wat als die discussie in feite alles te maken heeft met perceptie? Onlangs […]


Over Bring Your Own Device is er al heel wat gezegd en geschreven. En dan vooral rond  de strijd tussen de mobiele werknemer en IT en de discrepantie in visie over hoe en wanneer privé technologie wordt gebruikt voor het werk. Maar wat als die discussie in feite alles te maken heeft met perceptie?

Onlangs bleek nog uit een Europees onderzoek van Forrester, in opdracht van Unisys, dat mobiele werknemers in hun drive om productiever te zijn, tegelijkertijd nieuwe risico’s creëerden op het vlak van beheer, beveiliging, maar ook IT-ondersteuning. Zo bracht het onderzoek aan het licht dat de mobiele werknemer bij een probleem met zijn eigen toestel zal proberen dat in eerste instantie zelf op te lossen buitenom de reguliere helpdesk van het bedrijf. In zijn perceptie is het namelijk ‘zijn’ device.

Stel diezelfde vraag aan IT en die meent dat werknemers echter in eerste instantie bij hun helpdesk komen aankloppen. Tegengestelde perceptie, met als gevolg inefficiëntie en onveiligheid. Erger nog is dat het foute beeld dat hierdoor ontstaat, onmogelijk een gedegen BYOD-beleid kan aansturen.


De oplossing? Inspelen op die perceptie natuurlijk. Trek het gezegde “klant is koning” door naar de werknemer en speel in op de wensen en de behoeften waar die zich goed bij voelt.  Bring Your Own Device, wordt dan mogelijk Keep Your Own Choice. Keuze in het toestel, maar ook keuze in het al dan niet zelf kunnen oplossen van mogelijke problemen.

  • Keuze in toestel: je hoeft je niet te beperken tot één standaard device. Je hoeft natuurlijk ook niet alle deuren open te zetten voor alle platformen, modellen en types van toestellen. Dan heb je immers issues op het vlak van beveiliging en support. Een minimum aan standaarden is een vereiste opdat het beheersbaar blijft. Maak een bewuste en voldoende brede keuze van toestellen die je je gebruikers aanbiedt.
     
  • Keuze in troubleshooting: wie graag zelf eventuele problemen met zijn privé-toestel wil kunnen oplossen, moet daartoe in staat kunnen zijn. Ik hoor IT-beheerders die dit lezen al denken…“yeah right”. Maar dit alles kan perfect op een beheersbare manier door een selfsupport toolset ter beschikking te stellen van de gebruiker.

De gulden middenweg met andere woorden.

Vertrouwen is leuk, maar controle is altijd veiliger. Biedt werknemers een keuze, maar vertrek vanuit een enterprise gedreven BYOD.

Dat kan simpelweg gerealiseerd worden door werknemers te laten kiezen uit een bedrijfscatalogus met een aantal professionele – maar zeker ook fancy – toestellen en daaraan een aantal richtlijnen en een toolset voor selfsupport te koppelen.

Op die manier creëer je nagenoeg een identieke gebruikerservaring voor de werknemers én behoudt IT tegelijkertijd de controle.

 

Stijn Van Impe is sinds 2000 werkzaam bij Unisys, een wereldwijd ICT-bedrijf gespecialiseerd in informaticadiensten, software en technologieën. Hij is er Global service delivery manager voor IT Infrastructure outsourcing diensten.