Blog

BI stuurt IT in de juiste richting

 

In hun boek Blue Ocean Strategy tonen W. Chan Kim en Renée Mauborgne aan waarom het belangrijk is om de concurrentie steeds een stapje voor te blijven en zich richting de "blue ocean" te bewegen, om zo een bloedbad in de "red ocean" te vermijden. De rode oceaan zit de blauwe constant op de hielen en dwingt de bedrijven steeds op zoek te gaan naar nieuwe blauwe oceanen.

Snelheid is één ding. Weten in welke richting je moet bewegen, een ander. Daarvoor moet je een ware strateeg zijn en de informatie gebruiken waarmee je het verleden kan analyseren, het heden kan controleren en betrouwbare verwachtingen voor de toekomst kan formuleren. Dat is wat Davenport en Harris beschrijven in hun boek Competing on Analytics. Als je die twee theorieën combineert, krijg je een uiterst efficiënte strategie om de concurrentie voor te blijven en je te differentiëren.

IT verschaft ondernemingen de nodige middelen om die doelstellingen te realiseren, zoals business intelligence (BI), corporate performance management (CPM) en andere forecastingmiddelen.

Jammer genoeg draagt de schoenmaker altijd de slechtste schoenen. BI, CPM en forecasting worden gebruikt in de business, maar in de strategie van IT-afdelingen vinden we ze zelden terug.

Je kan je het voorstellen als een analytisch dashboard dat zich in het kantoor van de CIO bevindt. Dat instrument baseert zich op gegevens die door de enterprise architecture (EA) verzameld en gestructureerd zijn. De EA geeft een holistisch beeld van de business, met informatie over de applicaties, veiligheid, organisatie, infrastructuur, processen en strategieën. De EA doorkruist de verschillende functies in een onderneming per definitie horizontaal. Bovendien genereren een groot aantal operationele instrumenten massa’s log files en gegevens die, samengevoegd met de informatie uit de EA, een panoramisch beeld van het gegevensbeheer creëren. Helaas zijn de huidige tools en EA repositories slechts beperkt voorzien van reporting, BI, analyse en prognose, om nog maar te zwijgen van het dashboardniveau.

Doorgaans vraagt het heel wat bijkomende middelen en tijd (maanden of zelfs jaren) om een BI-tool op te zetten. Een business case opstellen voor een BI- of CPM-project is al een complexe oefening voor de businessactiviteiten. Daarom waagden tot dusver weinig CIO’s zich om eigen bestwil niet aan het avontuur.

Nochtans bestaan er eenvoudige instrumenten waarmee u sommige omslachtige stadia, zoals warehouses en ETL, kan overslaan. Het duurt maar enkele weken om ze te implementeren en ze zijn volledig geschikt als analytische tool en dashboard voor de CIO. Doordat ze gebruikmaken van de EA-databases en operationele bestanden is er heel snel BI-informatie ter beschikking. Het gedeelte van de EA-repository dat de ‘intangibles’ omvat, zoals de doelen, processen en strategie, genereert compleet nieuwe analyses waarmee de kostencontrole en de doeltreffendheid van de IT-afdeling uit een heel andere hoek bekeken kunnen worden.

De nodige informatie is vaak al aanwezig, maar moet pragmatisch benaderd worden met oog voor de investeringskost.
 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business