Blog

Leren leven met Google

 

"Wat we kunnen leren van het snelst groeiende bedrijf ooit". Zo luidt de ondertitel van het geruchtmakende boek What Would Google Do van de Amerikaanse blogger Jeff Jarvis. De premisse van het boek is: vraag u als ondernemer in elke situatie af hoe Google het zou aanpakken. En dat zou, volgens Jarvis, de beste manier zijn om uw bedrijf succesvol te maken.

De meer dan 300 pagina’s lange opsomming van de weldaden van Google had bij mij het tegengestelde effect. Ik realiseerde mij namelijk hoe onbehaaglijk groot de impact van dat ene bedrijf is geworden op zowat alle geledingen van de onderneming.

Steeds meer bedrijven, in steeds meer sectoren, moeten zich neerleggen bij de realiteit: Google is het belangrijkste, misschien zelfs het enige kanaal tussen u en uw klant. Als uw concurrent dat kanaal beter bespeelt, dan pikt hij uw klanten in. Erger nog: als een ontevreden klant op zijn blog moppert over uw product, dan vindt de volgende klant die klacht misschien wel helemaal bovenaan zijn zoekresultaten. Die kritische blog zou dan mogelijk het eerste – en meteen ook het laatste – zijn wat die klant over u zal lezen. Volgens Jarvis moeten wij ons daarbij neerleggen. Meer nog, we moeten ons erover verheugen. Is de slogan van Google immers niet "Don’t be evil"? Boffen wij even, dat het internet wordt gemonopoliseerd door zo’n fijne mensen.

De dominantie van Google kan alleen maar vergeleken worden met die van twee andere computerreuzen: IBM en Microsoft. Maar uiteindelijk heeft Microsoft een monopolie van technologische aard. Het gaat "slechts" om IT-infrastructuur. Als je een besturingssysteem moet kiezen voor je desktop-pc’s, had je als bedrijf weinig alternatief voor Windows. De macht van Google, daarentegen, speelt zich af op het terrein van zoektechnologie en (zoek-)advertenties. Marketing en sales dus, de kernactiviteit van het bedrijf. Dat is een stuk onbehaaglijker, en ik denk dat steeds meer ondernemers het zo beginnen aan te voelen.

Het advies van Jarvis komt eigenlijk hierop neer: doe als ondernemer zo slaafs mogelijk wat Google van u verwacht. En hoop dan maar dat de klanten via Google bij u terechtkomen. Al dan niet via AdWords-advertenties die u aan Google betaalt. Laten we dus allemaal proberen om Google nog rijker en machtiger te maken, zolang wij er zelf maar een graantje van kunnen meepikken.

Gek genoeg is dat in tegenspraak met de titel van Jarvis’ boek, want dat is absoluut niet wat de oprichters van Google gedaan zouden hebben in dezelfde situatie. Larry Page en Sergey Brin hadden in hun begindagen kunnen beslissen om zich gewoon aan te sluiten bij het leidende ecosysteem van de dag – namelijk Yahoo. Maar uiteindelijk gingen de ambities van Page en Brin veel verder. Ze hebben hun eigen ecosysteem uitgebouwd en Yahoo overschaduwd.

Wie écht het voorbeeld van Google volgt, dat zijn bedrijven zoals Facebook en Twitter. Ook zei bouwden eigen ecosystemen uit, die trouwens niet of amper openstaan voor Googles zoekindex. Misschien gaan ze allebei ooit beter samenwerken met Google, maar dat zal dan op hun eigen voorwaarden zijn. Helaas zit u waarschijnlijk niet in zo’n goede onderhandelingspositie.
 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business