Blog

Naar een garantie op software?

 

Op 5 mei lanceerde de Europese Commissie het voorstel om de consumentenbeschermingsregels ook toe te passen op softwareproducten zoals virusscanners en games. Door ontwikkelaars te verplichten garantie te geven op software, hoopt de Commissie het consumentenvertrouwen in de online wereld op te krikken.

Onmiddellijk schreeuwde de softwarewereld moord en brand, want door de bijzondere aard van software zou het immers niet mogelijk zijn om foutloze producten op de markt te brengen. Softwareproducten zijn tenslotte geen koelkasten of wasmachines.

Misschien waren de reacties wat overdreven, want zo’n vaart zal het allicht niet lopen. Vooreerst betreft het slechts een voorstel. Het voorstel moet eerst nog langs de Europese wetgevende instanties passeren, en moet vervolgens door elk van de lidstaten worden overgenomen in de eigen wetgeving. Als het voorstel dus al niet sneuvelt, zal het ten vroegste over zo’n drie jaar werkelijkheid zijn.

Over de eigenlijke inhoud van het voorstel is nog weinig bekend. De Commissie heeft enkel laten weten dat ze de "consumentenbeschermingsregels" ook wil toepassen op "licentieovereenkomsten". Onder consumentenbescherming valt echter een hele serie wetgeving: van de tweejarige garantie bij de aankoop van producten, tot de aansprakelijkheidsregeling voor onveilige producten, enz. Het is niet duidelijk welk van deze regels precies zal worden gewijzigd, of op welke manier.

Volgens sommige berichten zou alvast de aansprakelijkheidsregeling voor onveilige producten die lichamelijke schade veroorzaken, worden uitgebreid tot software. Ik kan mij echter weinig concrete gevallen voorstellen van stand-alone software die lichamelijke schade zou veroorzaken. De meest realistische schadegevallen waar software bij betrokken is, betreft producten met embedded software, de firmware van een wasmachine bijvoorbeeld die op hol slaat, en die vallen nu reeds onder de aansprakelijkheidsregeling.

Het meest waarschijnlijk is echter dat de tweejarige garantie voor consumenten, die momenteel enkel slaat op tastbare goederen, zal worden uitgebreid tot software. In dat geval zal de ontwikkelaar moeten garanderen dat de software functioneert in overeenstemming met de gegeven omschrijving, dat de software geschikt is voor "normaal gebruik", en van een kwaliteit is die de consument mag verwachten. Al bij al valt zulke garantie best nog wel mee: hoewel de juiste werking van software inderdaad afhangt van de hardware en omringende software, zal de garantie veelal inhouden dat software die momenteel verkocht wordt, moet werken onder normale omstandigheden. Dus onder de meest gebruikte besturingssystemen van het moment (tenzij anders aangeduid door de ontwikkelaar) en zonder al te veel bugs die de software onbruikbaar zouden maken. Sporadische bugs zullen allicht aanvaard moeten worden, net zoals het geval is met andere bijzonder complexe producten.
 

 

 

Op diverse websites werd gesuggereerd dat de nieuwe maatregel de doodsteek zou betekenen voor open source software, want welke hobbyist zou nog durven om software gratis weg te schenken, wanneer hem met elke bug een potentiële schade- of garantieclaim boven het hoofd hangt? Ook deze bedenking moet echter onmiddellijk genuanceerd worden. Bij de tweejarige garantie telt de aard van het product immers mee, en van gratis software verwacht een gemiddelde consument nu eenmaal niet hetzelfde als van duur betaalde software. Bovenal is de Europese Commissie het hele open source verhaal bijzonder genegen, zodat het mij weinig waarschijnlijk lijkt dat zij deze gemeenschap zou willen bedreigen met schadeclaims.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business