Blog

Draag zorg voor uw talenten

 

Met talent management zijn altijd al enkele veronderstellingen verbonden geweest. Ten eerste hebben IT-afdelingen de keuze of ze aan talant management doen of niet. Ten tweede vergt het fenomeen niet alleen tijd en geld, maar ook aantrekkelijke opportuniteiten binnen de onderneming. En ten slotte proberen werknemers in onzekere tijden hun job veilig te stellen, zelfs zonder andere stimulans.

Ook in 2009, waar we geconfronteerd worden met een wereldwijde crisis en recessie, domineren die drie hypotheses en ze hebben heel wat gevolgen. Fusies, overnames, besparingen op het budget en het personeel zorgen er, vooral in de IT-dienstensector, voor dat er weinig ruimte overblijft voor de creatie van motiverende opportuniteiten. Meer nog, ze versterken het individuele protectionisme. In die context wordt het steeds moeilijker om keuzes te maken, worden beslissingsgroepen steeds kleiner en hun samenkomsten steeds meer geheim. De communicatie naar IT-medewerkers wordt ‘voorzichtig’ en het retentiebeleid via bonussen, bijscholingen en dergelijke is al geruime tijd enorm verminderd. In deze sombere tijden stapt niemand uit eigen beweging op.

Vraag is of talent management dan nog wel opgenomen moet worden in het strategisch plan van de IT-directie? Als u vandaag beslist om dat niet te doen, zal het een belangrijke impact hebben op de toekomst van IT in de onderneming. Zelfs in gunstige tijden hecht de IT-dienstensector wel belang aan de ontwikkeling van een consequent strategisch plan, maar wordt tegelijkertijd talent management compleet uit het oog verloren. Een onmiddellijk gevolg daarvan is dat de IT-afdeling, op het moment dat een project van start gaat om de businessstrategie in de praktijk om te zetten, constateert dat ze niet het geschikte personeel in huis heeft en bijgevolg een beroep moet doen op externe manschappen. Erger nog, in normale omstandigheden jaagt die houding van IT het talent weg, en in crisistijd zal het leiden tot motivatieverlies.

Talent management is niet iets dat zich voltrekt in een ivoren toren. Het is onlosmakelijk verbonden met het alignment van IT met de businessstrategie. Langs de ene kant geven strategie en planning een duidelijk beeld van de noodzakelijke competenties. Permanente evaluatie langs de andere kant zorgt voor een overzicht van de bestaande competenties. Dankzij een vergelijkende analyse van beide lijsten kan de te volgen strategie bepaald worden. De beslissing van de IT-beheerders om zich te engageren, om het beschikbare personeel in een bepaalde richting te sturen of om de hulp van externen in te roepen, zal daarom een echte strategische keuze zijn die volledig in lijn ligt met de strategie en de marktvraag. Een extra voordeel, maar daarom niet minder belangrijk, is een verhoogde motivatie van de IT-medewerkers. Het gebruikelijke gebrek aan interesse voor evaluaties en de analyse van competenties zal vanzelf verdwijnen. De interesse voor en betrokkenheid bij gestructureerde trainingen, afgestemd op toekomstige taken, zal aan belang winnen. In tijden van crisis, en vooral daarna, zullen bekwame IT-medewerkers deel willen uitmaken van de onderneming. En dat veeleer omdat die hen de kans geeft om zich persoonlijk te ontwikkelen, dan uit schrik voor de buitenwereld.
 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business