Blog

IT en human resources

 

Consultancybureaus geven de evolutie van IT in ondernemingen vaak weer aan de hand van maturiteitsmodellen. Die zijn gebaseerd op drie grote pijlers: de werkkracht of kennis, de processen en de technologie.

Het is belangrijk dat u vaststelt hoe belangrijk technologie in dit verhaal is. Zij neemt nog steeds de belangrijkste plaats in als we plannen maken of de prestaties en financiën op operationeel niveau evalueren. ‘Processen’ vormen een recenter concept, dat zich vandaag echter sterk ontwikkelt en in alle conversaties terugkeert.

De kennis, werkkracht, human resources blijft een beperkt gespreksonderwerp in de ICT. Als men er al over spreekt, wordt er zelden iets ondernomen, en zeker niet structureel. Het is onnodig te zeggen dat IT niet zo bedreven is in HR-beheer. Men spreekt er over "geeks" management, uitbesteding, externe consultants en zelfs bodyshopping.

De organisatie van de IT- afdeling reflecteert vaak hoe achterhaald de gebruikte middelen wel zijn. Zij is gebaseerd op een historische hiërarchie: ofwel is het organigram opgebouwd rond de technologie ofwel rond de processen. Een volwassen IT-afdeling zou nochtans georganiseerd moeten zijn in functie van de diensten die zij aan de business levert. Maar de organisatie van de business zorgt ervoor dat die IT-diensten er allemaal verschillend uitzien. De IT-afdeling is een bevoorrechte partner in de uitvoering van die business en elke IT-afdeling moet dus aangepast zijn aan haar eigen onderneming. Als dat niet het geval is, kan men even goed outsourcing overwegen.

Als de business innoveert, moet de onderneming haar organisatie aanpassen. In hoeveel gevallen maakt de organisatie van de IT dezelfde beweging? Hoe kunnen de IT-verantwoordelijken dynamisch op de veranderingen van de business inspelen, als toch dezelfde organisatie, structuur en uitvoering als voorheen wordt behouden?

Het beheer van veranderingen, de organisatie van individuele en collectieve ontwikkeling, prestatiebeheer, engagement en behoud van personeel, carrièreloopbaan en opvolgingsplan zijn HR-diensten die in IT al te vaak verwaarloosd worden.

Nochtans hebben wij een verrassende vaststelling gedaan bij een groot deel van onze klanten. Als die diensten geleverd worden door een slimme combinatie van IT- en HR-consultants, waar de IT’er van de klant zich erkend voelt omdat hij deel uitmaakt van een ‘partnership’, dan zijn die concepten plots veel makkelijker te organiseren. De begrippen verandering, carrièreplan, prestatie en RH worden geloofwaardiger en zelfs noodzakelijk.

Het gebrekkige HR-beheer van veel IT-diensten verhindert een efficiënte ontwikkeling van de business, die ze eigenlijk zouden moeten ondersteunen. De kwaliteit van dat HR-beheer in IT verbeteren, is een absolute prioriteit voor veel ondernemingen.
 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business