Google Ads

Grote techgiganten worden stevig aangepakt. Ook de Franse autoriteiten zitten niet stil en droppen een kerstcadeautje aan het adres van Google.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De Franse concurrentiewaakhond die instaat voor eerlijke concurrentie heeft Google een boete van 150 miljoen euro opgelegd wegens oneerlijke concurrentie. Specifiek zou het gaan om de manier waarop Google Ads gepromoot wordt.

Google Ads

De laatste maanden zijn zowel Europese als Amerikaanse overheden steeds wantrouwiger geworden tegenover grote techgiganten als Amazon, Apple of Facebook. Maar ook Google ontsnapt hier natuurlijk niet aan. De bedoeling is om de macht van de techgiganten te verzwakken om ook kleine spelers meer ruimte te geven. Onder de noemer ‘Breaking Up Big Tech’ zijn verschillende autoriteiten wereldwijd aan de slag gegaan.

Frankrijk

Het land van wijn en stokbrood ligt al langer in de clinch met de zoekmachinegigant. In september 2019 kwam de techgigant nog tot een akkoord met de Franse autoriteiten over taxfraude. Een afgesproken bedrag van 1 miljard euro zou moeten betaald worden om de zaak af te ronden.

Maar nu gaat het niet om onbetaalde belastingen. Vandaag ligt de focus op het Google’s advertentienetwerk. Het is niet helemaal duidelijk wat de concrete zaken zijn, maar in ieder geval zou de zoekgigant eigen content en advertenties hoger plaatsen dan de rest. Daarmee is de machtspositie van Google met zijn Ads-netwerk te groot geworden waardoor het bedrijf 90% van alle advertenties in handen heeft.

Reactie

In een reactie laat de Amerikaanse zoekmachinegigant dat het in beroep gaat tegen de boete. De 150 miljoen euro die openstaat is echter niet het enige bedrag. Sinds januari 2019 heeft het bedrijf nog een Franse boete openstaan van 50 miljoen euro wegens inbreuken op de GDPR-wetgeving.