De aandelenkoers van het wagenbedrijf zit al wekenlang in een dip. Problemen voor Tesla, of eerder een logische terugval?

Advertentie

Wie het koersverloop van Tesla op de Wall Street-beurs onder de loep neemt, stelt vast dat die al een maand lang rood kleurt. Dat is opmerkelijk, want daarvoor waren de aandelen al een jaar lang astronomisch snel aan het stijgen. Die koersdaling heeft ook vervelende gevolgen voor het bedrijf Tesla en diens topman Elon Musk. Tesla zag haar beurswaarde op amper een maand tijd met 225 miljard dollar afnemen, net nu een marktkapitalisatie van 1 biljoen dollar in zicht kwam.

Elon Musk ziet daardoor ook zijn persoonlijk vermogen in waarde afnemen, aangezien dat voor een groot deel uit aandelen van zijn wagenbedrijf is opgebouwd. Volgens Bloomberg heeft de beursdip van Tesla hem al 27 miljard dollar gekost. Hij is op de Billionaire Index van het Amerikaanse nieuwsmedium nog steeds nummer twee, maar hij ziet zijn rivaal Jeff Bezos opnieuw uitlopen.

Wat is er aan de hand met Tesla? Waarom zakken de aandelen zo plotseling, en in welke mate was die daling te anticiperen?

2020: het jaar van vele records

Het autobedrijf Tesla beleeft nochtans hoogdagen. In 2020 wist het bedrijf zich na enkele moeilijke jaren eindelijk op de kaart van de auto-industrie te zetten. Ze leverden een recordaantal wagens af; bijna een half miljoen. Het bedrijf nam een nieuwe productiefabriek in China in gebruik, startte de bouw van nieuwe fabrieken in Texas en Berlijn en kondigde plannen om ook in India een fabriek neer te zetten. Daarnaast breidde Tesla het productieaanbod uit met enkele nieuwe modellen, waarvan sommige wel nog in productie moeten gaan. Er zijn dus redenen genoeg om aan te nemen dat Tesla dit jaar zal blijven doorgroeien, zeker nu elektrische wagens in de lift zitten. Tesla hoopt in 2021 de kaap van 1 miljoen wagens te kunnen ronden. Een ambitieuze doelstelling van Musk, maar ook geen onrealistische.

Tesla leverde nog nooit zoveel wagens als in 2020.

De beurs reageerde dan ook zeer enthousiast op al dat positieve nieuws. De waarde van Tesla-aandelen schoot omhoog aan een snelheid die we nog maar zelden gezien hadden. Op een jaar tijd verachtvoudigde de prijs van één aandeel. Het zorgde er zelfs voor de Tesla ondanks zijn beperkte verkoopvolume en marktaandeel de hoogst genoteerde wagenfabrikant op de beurs werd, zelf hoger dan marktleiders Volkswagen en Toyota. Op een bepaald moment was Tesla als bedrijf zelfs meer waard dan socialmediatycoon Facebook.

Lees ook: Hoe Tesla het tij keerde in 2020

Investeerders nemen minder risico’s

De negatieve knik in de koers lijkt zich in te zetten vanaf 3 februari, na een eerdere kleine dip eind januari. 2 februari stond de koers nog op 872,79 dollar per aandeel, vandaag is dat nog maar 597,95 dollar. Voor het eerst dit jaar duikt de prijs opnieuw onder de 600 dollar per aandeel. Tesla is verre van het enige techbedrijf dat geteisterd wordt door hevige koersschommelingen. Ook Apple en Netflix delen mee in de malaise; Google is een uitzondering. De Nasdaq-aandelenindex waar veel Amerikaanse techbedrijven toe behoren kent een zeer grillig verloop met pieken en dalen die elkaar constant afwisselen. Er is dus iets structureel aan de gang op de Amerikaanse beurs wat Tesla niet ten goede komt.

Beursanalisten voorspellen namelijk als een gevolg van de coronacrisis die de Amerikaanse economie fel geteisterd heeft een hogere inflatie voor 2021. Een stijgende inflatie legt een rem op inkomende kasstromen voor bedrijven zoals Tesla. Daarom brengt de markt een correctie aan de beurswaarde van die  bedrijven, omdat de marktkapitalisatiewaarde al vaak anticipeert op toekomstige kasstromen. Investeerders zullen zich bijgevolg anders gedragen op de beurs. Risicovolle beleggingen worden eerder gemeden, en obligaties lijken weer in trek te zijn. Om dezelfde redenen zien we dat ook cryptomunten het terug wat moeilijker hebben. Meer daarover lees je hier.

Toenemende concurrentie

Maar er zijn meer factoren die de dip van Tesla verklaren, en die meer specifiek betrekking hebben op Tesla en de markt waarin het actief is. Dat elektrische wagens in de lift zitten zou positief moeten zijn voor Tesla aangezien zij trendsetter zijn in deze markt. Maar anderzijds zorgt het er ook voor dat de concurrentie de stap naar elektrisch gaat zetten. De laatste weken hebben zeer veel autofabrikanten aangekondigd dat ze binnen de 10 jaar hun wagenassortiment volledig elektrisch willen maken. De concurrentie voor Tesla zal dus flink toenemen. Ook daar anticiperen beleggers al op.

Crisis in de autosector

Bovendien wordt de auto-industrie geteisterd door een crisis in de chipindustrie. Veel fabrikanten van halfgeleiders in China en Taiwan kampen met een zware productieachterstand. Zij doen er alles aan die bij te benen, maar de vraag aan halfgeleiders is groter dan wat de productiecapaciteit van die fabrieken toelaat. Halfgeleiders worden gebruikt om chips te bouwen voor auto-infotainmentsystemen.

Verscheidene autofabrikanten hebben door de stockbreuk bij leveranciers hun productie moeten afbouwen of gedeeltelijk stopzetten. Ook Tesla ontsnapt er niet aan. Musk riep de productie van Model 3 en Y wagens in Californië tijdelijk een halt toe. Batterijen zouden het volgende knelpunt kunnen zijn, ook nefast natuurlijk voor de productie van Tesla-wagens. Omdat er nog veel onzekerheid hangt over wanneer de chipcrisis zou kunnen opgelost raken, draagt de auto-industrie de gevolgen op de beurs.

Was dit te verwachten?

Een koersdaling zat er wel degelijk aan te komen. Er heersten onder investeerders al langer de consensus dat aandelen van Tesla veel te hoog geprijsd staan. Zelfs Elon Musk maakte die bedenking al eens op Twitter. Maar omdat het nieuws rond Tesla bijna uitsluitend positief was, was er geen directe aanleiding voor marktcorrecties. Nu het even wat tegenzit voor het autobedrijf, was het slechts kwestie van tijd vooraleer de zeepbel ontplofte en de koers een meer realistischer niveau bereikte.

Elon Musk krijgt wat hij vraagt.

Na het succesjaar 2020 lijkt 2021 ook eerder een transitjaar te zullen zijn voor Tesla. Zelfs als de productie en verkoop naar een nieuw recordpeil kan worden opgetrokken, zullen de forse investeringen die Tesla moest maken voor haar nieuwe fabrieken in de resultaten voor balans zorgen. De nieuwe fabrieken moeten een nieuwe recordjacht daarna wel weer mogelijk maken. Op de beurs moet je altijd wel een slag om de arm nemen. We kunnen het nieuws van morgen nog niet voorspellen.

Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here