Bij het uitwerken van je eigen website, komen er tal van vragen naar boven: welke pagina's moet ik voorzien, hoe zorg ik ervoor dat mijn website goed gevonden wordt, etc. Houd deze tips in het achterhoofd bij het maken van je eigen website.

Advertentie

Welke pagina’s moet ik voorzien?

Bij een website heb je zelf volledige vrijheid wat je voorziet en wat niet, maar toch zijn er bepaalde zaken die de meeste bezoekers verwachten/verlangen. Zo is het bijvoorbeeld wenselijk om altijd een contactpagina op je website te hebben. Op deze pagina plaats je info zoals de adresgegevens en eventuele openingsuren, maar uiteraard ook de contactgegevens. Veelal wordt er een contactformulier voorzien, zodat gebruikers rechtstreeks via de website een bericht kunnen sturen. 

Support

Zorg voor duidelijke contactgegevens op je website.

Wanneer bezoekers meer te weten willen komen over jouw bedrijf (geschiedenis, missie en visie, etc) dan zoeken ze hiervoor veelal naar een “over ons” pagina. Vul deze pagina niet met een saaie biografie over hoe het bedrijf in 1890 werd gestart door een verre voorouder, maar gebruik deze pagina om bezoekers een goed beeld te geven over wat jouw bedrijf uniek maakt. Het is jouw kans om uit te pakken met al je troeven. 

Veel websites beschikken tegenwoordig ook over een blogpagina. In feite bestaat deze pagina uit oneindig veel andere pagina’s, want het is niets meer dan een overzichtspagina van al je nieuwsberichten. Via deze pagina kunnen bezoekers dan doorklikken naar specifieke blogberichten. Een blog is een ideale manier om bezoekers te laten terugkeren naar je website en om hoger te scoren in Google. Wanneer je ervoor kiest om een blog te nemen, is het wel belangrijk om consequent nieuwe artikelen te publiceren. Maar al te vaak zie je blogs waarbij het laatste bericht van meer dan een jaar geleden dateert. Dat laat echter geen professionele indruk achter. 

Uiteraard kunnen we ook de homepage niet uit het oog verliezen. Het is immers de pagina die de meeste mensen gaan zien. Op deze pagina is het de bedoeling om de aandacht van de bezoeker te grijpen, zodat ze niet meteen wegklikken. Studies hebben uitgewezen dat je slechts enkele seconden de tijd hebt alvorens een bezoeker wegklikt. Daarom is het een absolute no-go om je homepage vol te zetten met tekst. Beperk je tot het strikt essentiële en pak uit met de zaken die jouw bedrijf uniek maken. 

In de meeste gevallen moet je website ook beschikken over een privacyverklaring (of privacy statement). Op deze pagina vermeld je welke gegevens je verzamelt van je bezoekers en hoe je die gegevens verwerkt. Het opstellen van deze pagina kan lastig zijn omdat het nu eenmaal juridisch in orde moet zijn. Een advocaat kan je hierbij helpen. Vergeet zeker ook niet de verplichte cookiemelding. Een veelgebruikte keuze hiervoor is Quantcast Choices. 

Vergeet de (vaak verplichte) cookiemelding niet

Hoe bouw ik een website die aanzet tot actie?

Hierboven haalden we reeds aan dat je slechts enkele seconden de tijd hebt om een eerste indruk te maken op je homepage. Hoe maak je precies een goede eerste indruk zodat de bezoeker je website verder blijft verkennen? 

Less is more. Houd deze leuze steeds in het achterhoofd bij het ontwikkelen van je website. Het is verleidelijk om uitgebreid alles te vertellen over jouw bedrijf op de startpagina, maar zo intimideer je enkel de bezoeker. Beperk je tot de essentie en bombardeer de bezoeker niet met informatie. Gebruik geen lange doorlopende teksten, maar verdeel alles onder in korte paragrafen. Liefst zet je in elke paragraaf ook de belangrijkste kernwoorden in het vet, zodat bezoekers ook de teksten kunnen ‘scannen’ in plaats van lezen. 

Uiteindelijk wil je niet dat bezoekers op de homepage blijven, maar je wil dat ze actie ondernemen: doorklikken voor meer info, een bestelling plaatsen, een e-mailadres achterlaten, etc. In de praktijk gebruik je daarvoor een ‘call to action’. Dit is een element op je website die duidelijk meer de aandacht opeist dan de andere elementen. Denk dan bijvoorbeeld aan een grote centrale knop in een accentkleur. Deze call to action moet in het oog springen, dus dan heeft het geen zin om deze onderaan de pagina te plaatsen. Plaats deze “above the fold”. Concreet betekent dit dat bezoekers de call to action moeten kunnen zien zonder dat ze moeten scrollen. Beperk je ook tot één enkele call to action. 

Wat moet je dan wel gebruiken om te communiceren wanneer lange teksten uit den boze zijn? Foto’s! Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, en een zorgvuldig uitgekozen afbeelding kan snel de aandacht grijpen van je bezoeker. Overdrijf hier ook echter niet. “Less is more” is nog steeds de gouden regel.

Maak je website snel en toegankelijk

De snelheid van je website heeft een immense impact op het succes van je website. Bezoekers zijn gewend om een website quasi in een vingerknip te kunnen inladen, dus wanneer jouw website er 10 seconden over doet om de homepage te kunnen weergeven, dan zullen de meeste bezoekers wegklikken nog voordat de homepage is ingeladen. Ook de zoekmachines merken wanneer een bepaalde website traag werkt, en hier straffen ze je voor af door jouw website lager in de zoekresultaten te zetten. Kortom: een snelle website is een must. Maar hoe maak je een website nu precies snel? 

De keuze van de server waar je de website op installeert, heeft een grote invloed op de snelheid van je website. Kies voor een kwalitatieve webhost die snelle SSD-schijven gebruikt en caching voorziet. Heb je een drukbezochte website, dan zal het nodig zijn om te investeren in een meer geavanceerde serverinfrastructuur. Je webhost kan je hierbij adviseren. Buiten een kwalitatieve webhost, dien je ook zelf je steentje bij te dragen voor een snelle website. De voornaamste reden waarom een website traag is, is door slecht geoptimaliseerde afbeeldingen. Houd de bestandsgrootte van afbeeldingen zo laag mogelijk, zonder dat de kwaliteit er te zwaar onder lijdt. WordPress-gebruikers kunnen hiervoor terugvallen op tal van plugins die afbeeldingen automatisch optimaliseren. Gebruik echter wel kwalitatieve plugins, want een slecht gemaakte plugin kan je website trager maken. Bij WordPress is het heel verleidelijk om voor elke kleinigheid een plugin te installeren, maar wees je er bewust van dat elke plugin een last legt op de server en dus je website trager maakt. Een veelgebruikte manier om de snelheid van je website te testen, is via GTmetrix.com. 

Buiten snelheid, is toegankelijkheid ook een belangrijk gegeven. De meeste gebruikers bezoeken tegenwoordig websites via hun smartphone in plaats van hun computer. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je website netjes meeschaalt naar alle mogelijke schermformaten. In vakjargon wordt dat “responsive design” genoemd. Controleer of alle afbeeldingen goed schalen en of de website perfect bruikbaar is op mobiele apparaten. Snelheid is hier opnieuw een belangrijk gegeven in, want de kans bestaat dat een bezoeker jouw website wil bezoeken terwijl deze verbonden is met een vrij traag mobiel netwerk. 

Het succes van je website analyseren

Meten is weten. Na al die tijd te investeren in het uitdenken van een intuïtieve en overzichtelijke website, wil je uiteraard controleren of die ook effectief resultaat boekt. Google Analytics is hiervoor een ideale manier. Hiervoor dien je enkel eenmalig een bepaald stukje code toe te voegen aan je website, om vervolgens real-time informatie te ontvangen van je website. Zo krijg je een breed overzicht van je bezoekers (hun regio, geslacht, hoe ze je website hebben gevonden, etc) maar je ziet bijvoorbeeld ook hoeveel bezoekers meteen afhaken. Je begint pas informatie te verzamelen wanneer je de code toevoegt aan je website, dus het wordt aangeraden om dit zo vroeg mogelijk al te doen. Let wel, door Google Analytics te activeren, verzamel je in feite informatie van je bezoekers. In dat geval is het dus belangrijk om een cookiemelding te voorzien. 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here