Op enkele maanden tijd heeft de coronacrisis de globale economie sterk dooreengeschud. Bedrijven en organisaties zoeken vandaag naar nieuwe manieren om hun businessmodel te versterken. Als wereldwijde autoriteit op het gebied van consulting, digitale transformatie en technologie helpt Capgemini organisaties hun draai te vinden in dit nieuwe normaal.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Op een woensdagnamiddag in mei spreken we af met Robert van der Eijk, Managing Director van Capgemini Invent Belux. Virtueel, natuurlijk. Door de maatregelen is een fysiek interview nu onmogelijk. De dag voor onze afspraak maakte de Nationale Bank van België de cijfers van het eerste kwartaal bekend. Hoewel de economische krimp kleiner is dan verwacht, heeft de economie flinke klappen gekregen. ‘We verwachten een recessie in 2020, gevolgd door een lange herstelperiode in 2021 en daarna. Het verloop van dit herstel zal op een Nike-logo lijken,’ zegt hij. Geleidelijk en traag, dus.  

Geen gouden tip 

‘De coronacrisis heeft impact op elk element van het bedrijfsleven. Van marketing en communicatie tot de aankoop,’ legt Van der Eijk uit. ‘Één gouden tip om deze periode te overbruggen bestaat niet.’ Organisaties moeten volgens de Capgemini-topman elk facet van hun bedrijfsvoering onder de loep nemen. Van der Eijk onderscheidt zeven domeinen waarin bedrijven de impact van corona zullen voelen: mensen & werkplek; marketing; finance; klanten; operations; de bevoorradingsketen en de taskforce van ‘het nieuwe normaal’.  

In de maakindustrie heeft de pandemie bijvoorbeeld een grote invloed op zowel de vraag als het aanbod, verklaart Van der Eijk. Financiële onzekerheid zorgt ervoor dat consumenten aankopen uitstellen. Problemen bij leveranciers vertragen de supply chain. Bedrijven moeten dus opnieuw nadenken over hoe ze met klanten communiceren, hoe ze de bevoorradingsketen kunnen moderniseren, maar ook bijvoorbeeld over welke verkoopkanalen ze gebruiken. ‘In de autosector zijn showrooms bijvoorbeeld dicht. Hoe kan je dan toch je producten naar de consument krijgen?’   

Het nieuwe normaal heruitvinden 

Door de coronacrisis moeten bedrijven dus anders leren denken, ze moeten het nieuwe normaal heruitvinden. Daarin staan klanten centraal. De lockdowns in verschillende landen hebben consumenten geleerd meer digitaal te denken en te handelen. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de financiële sector. Een derde van de consumenten wil van bank veranderen door hun ervaring tijdens de coronacrisis,’ vervolgt Van Der Eijk. Het aantal digitale betalingen is toegenomen en klanten gaan op zoek naar de meest kostenefficiënte oplossingen. ‘Banken en andere spelers uit de financiële sector moeten daarop inspelen.’  

Capgemini ziet dan ook duidelijk dat bedrijven nu stappen zetten om hun weg naar digitale transformatie te versnellen. ‘Er zijn strategische trajecten die worden versneld,’ vertelt Van Der Eijk. Daarvoor zet de consultingsorganisatie in op drie pijlers. Eerst moet er snel gereageerd worden op de crisis met thuiswerk en maatregelen die de bedrijfscontinuïteit verzekeren. ‘Dan volgt er een restart en een rebound. Kostenreductie is daarbij natuurlijk belangrijk. Maar onze consultants tekenen ook trajecten uit om de supply chain efficiënter te maken of nieuwe zakelijke concepten uit te denken.’ 

Europees niveau 

Op het moment van het interview is Capgemini in Frankrijk betrokken bij het StopCovid-project om een mobiele contact tracing app voor de overheid te ontwikkelen. Ook in Nederland en in België zijn er gesprekken gaande. Van Der Eijk benadrukt het belang van internationale samenwerking. ‘Met de GDPR-wetgeving is het belangrijk dat er op een hoger niveau wordt nagedacht over technologische oplossingen.’ 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here