De dark kitchens gaan het landschap van onze steden ingrijpend veranderen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Sinds korte tijd schieten de ‘dark kitchens’ of ‘cloud kitchens’ overal ter wereld als paddenstoelen uit de grond. Deze donkere keukens zijn restaurants waar enkel gekookt wordt en er dus geen ruimte is voor gasten. Ze zijn een onverwacht voortvloeisel van de digitalisering van onze maatschappij. De vele etenbestelsites die het internetlandschap vandaag rijk is, veranderen de manier waarop we eten. Waarom zou je een groot, duur pand huren als mensen hun maaltijd toch liever thuis eten?

De donkere keukens zijn een door en door digitaal fenomeen. Ze vinden hun oorsprong bij start-ups die de manier waarop we eten radicaal herdenken. En nu vinden ook techinvesteerders hun weg naar dit nieuwe concept. ‘Het succes van Uber Eats, DoorDash en andere bedrijven suggereert dat er een demografische shift aan de gang is naar consumptie van voorbereide maaltijden van thuis uit,’ zegt investeerder Michael Ronen tegen de Financial Times. Na de coronacrisis zal die trend van thuisbezorging zich meer dan ooit doorzetten. ‘Het is nu tijd om een aanbod uit te bouwen dat efficiënter inspeelt op de vraag.’

Opkomst van een fenomeen

Traditionele restaurants zijn niet ingericht om zo snel en zo efficiënt mogelijk maaltijden aan consumenten te bezorgen. Ze zijn gericht op gezelligheid en sfeer. De dark kitchens gooien dat om. Ze gebruiken een combinatie van efficiënte voedselbereiding en een op algoritmes gebaseerde optimalisatie om de overhead te verkleinen en de output te verhogen. Voor investeerders is het concept een goudmijn. Ex-Uber-CEO Travis Kalanick kocht vorig jaar zo de start-up CloudKitchen, dat panden verhuurt aan restaurants die alleen met afhaling werken. Eind 2019 werd bekend dat Kalanick in Saoedi-Arabië 400 miljoen dollar (of 361 miljoen euro) had opgehaald voor zijn bedrijf.

In de Verenigde Staten, waar het fenomeen is ontstaan, zijn er ondertussen al verschillende bedrijven met de dark kitchens bezig. Nu verschuift het businessmodel stilaan richting Europa. In Nederland maakte het bedrijf Keatz al opgang met zijn ‘dark kitchens’. Het bedrijf is daarmee een pionier in Europa. Keatz werkt samen met Deliveroo, Uber Eats en Thuisbezorgd.nl om eten tot bij de klant te krijgen. Met zes virtuele restaurants is het bedrijf nu aan een steile opgang bezig, van Berlijn tot Amsterdam. Ook Bright Kitchen, een start-up met acht veganistische restaurants, is een succeshit in Nederland. In België denkt onder andere de pastaketen BAVET aan de piste.

Technologie en transport

De dark kitchens zullen niet alleen de manier waarop we eten veranderen, maar ook het uitzicht van onze steden. Technologie heeft de manier waarop we leven altijd veranderd. Innovaties in transport en communicatie vertalen zich in een gewijzigd straatbeeld. In een rapport over het Europese start-uplandschap voorspelt het durfkapitaalfonds Idinvest dat de dark kitchens de architectuur van onze steden zullen veranderen. ‘In de middeleeuwen werden posthuizen getransformeerd tot herbergen om voedsel en rust te bieden aan reizigers. In de 20ste eeuw groeiden de restaurants van McDonald’s exponentieel rond de Amerikaanse wegen.’

Dat fenomeen doet zich nu ook voor bij de donkere keukens. ‘In de afgelopen maanden hebben we de opkomst gezien van ‘dark kitchens’ (Keatz, Taster) en ‘dark groceries’ (Glovo),’ stelt Idinvest verder. Deze bedrijven verkopen producten uitsluitend door levering. Het restaurant of de kruidenier wordt vervangen door een goedkopere locatie die is geoptimaliseerd voor ordervoorbereiding,’ stelt Idinvest. B2C apps als Just Eat, Deliveroo en Hello Fresh zullen samen met de dark kitchens de kaart van onze steden hertekenen.

Wat denk jij van de dark kitchens? Zou dit concept naar België moeten komen? Laat het ons weten met een reactie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here