Young Group Of Professionals Developing Business Strategy and Providing The Business Plan

In een nieuw onderzoeksrapport dat Idinvest vandaag publiceert, schotelt het Franse durfkapitaal fonds de nieuwste trends voor Europese start-ups in 2020 voor.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



De technologiewereld verandert snel. Elk jaar verschijnen er nieuwe trends die de techmarkt op zijn kop zetten en het bedrijfslandschap hertekenen. Om te overleven, moet je bijblijven. En dat is precies wat Idinvest doet. In een nieuw trendrapport presenteert het Franse durfkapitaalfonds ons de grootste trends voor Europese start-ups van dit jaar. Uit een analyse van meer dan 1500 start-ups en bedrijven distilleert Idinvest de grootste ontwikkelingen voor elke sector. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport.

#1 Europese Fintech blijft groeien en laat Amerikaanse voorbeelden achter zich

De laatste jaren hebben fintechbedrijven in Europa een sterk marktaandeel voor zichzelf in de wacht kunnen slepen. Daarmee is fintech de grootste sector in het Europese start-upland. Het oude verhaaltje dat Europese fintechapps gewoon ‘klonen’ zijn van een betere, Amerikaanse technologie blijkt nu dus voorgoed onjuist. Durfkapitaalfondsen steken vandaag 26 procent van hun investeringen in Europese financiële start-ups, tegenover 16 procent voor de rest van de wereld. Daarbij doen niet alleen bankenapps het goed. Ook beleggingstechnologie voor consumenten beleeft de laatste jaren een grote doorbraak.

#2 Mobiliteitssector is verdeeld, nog geen E-Uber op komst

Hoewel mobiliteit een van de grootste sectoren voor start-ups in Europa is, blijft het landschap gefragmenteerd. Enkele grote spelers als Waze en Flixbus weten wel een verschil te maken in de markt, maar een Europees alternatief voor Uber lijkt nog niet in de maak. Veel start-ups focussen momenteel op dezelfde diensten, waardoor ze een klein marktsegment onder zich moeten verdelen. Scooter-start-ups als Voi en Dott zijn daar voorbeelden van.

#3 Apps voor gezondheidszorg houden zich aan privacy

Ook apps om je gezondheid te tracken groeien in Europa als kool. Opvallend is dat de markt hier vooral wordt gedomineerd door apps van eigen bodem – Amerikaanse technologie krijgt in Europa geen voet aan wal. Omdat Europa een sterke traditie heeft op het vlak van privacy, voldoen de apps van Europese start-ups goed aan de strenge regulering en wetgeving rond persoonsgegevens. Volgens het rapport heeft Europese healthtech dan ook een grote kans om internationaal door te breken.

#4 Food apps gaan onze steden veranderen

Communicatie- en transporttechnologieën veranderen de manier waarop we leven. ‘In de middeleeuwen werden posthuizen getransformeerd tot herbergen om voedsel en rust te bieden aan reizigers. In de 20ste eeuw groeiden de restaurants van McDonald’s exponentieel rond de Amerikaanse wegen. In de afgelopen maanden hebben we de opkomst gezien van ‘dark kitchens’ (Keatz, Taster) en ‘dark groceries’ (Glovo). Deze bedrijven verkopen producten uitsluitend door levering. Het restaurant of de kruidenier wordt vervangen door een goedkopere locatie die is geoptimaliseerd voor ordervoorbereiding,’ stelt Idinvest. B2C apps als Just Eat, Deliveroo en Hello Fresh zullen de kaart van onze steden hertekenen.

#5 Technologie bepaalt de manier waarop we reizen

De tijd van het traditionele reisbureau is voorbij. Consumenten gebruiken vandaag massaal apps als Skyscanner, Booking.com en Secret Escapes om reizen te plannen. Vooral de grote metaplatformen die diensten van andere bedrijven vergelijken zijn populair. Zo is de ‘rising star’ Holidu een app waarmee je prijzen van vakantiehuizen over heel Europa kan vergelijken. Maar ook gepersonaliseerde reizen doen steeds meer hun intrede met bedrijven als Tourradar en Tourlane.


Europese start-ups voor consumenten profiteren vandaag van het internet als universeel distributie- en communicatiekanaal om zo veel mogelijk mensen te bereiken. In het ‘oude continent’ van Europa lijkt zo ook de digitale toekomst te zijn aangebroken. Veel start-ups breken wereldwijd door (Spotify, Supercell, Zalando, Just Eat), en andere zijn goed op weg. Benieuwd naar de volledige kaart van het techlandschap in Europa? Hier lees je het hele rapport van Idinvest.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here