Businessman riding a tricycle and getting help from the rocket strapped to his back :-)

‘Never waste a good crisis.’ De gevleugelde woorden van de Britse politicus Winston Churchill krijgen vandaag een bijzondere bijklank. Van praktische toepassingen voor artificiële intelligentie tot de nieuwe manier van werken: dit zijn de vijf innovaties die ons leven na corona voorgoed gaan veranderen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Op Twitter en LinkedIn gaat er de laatste weken een afbeelding rond die de kwestie goed samenvat. ‘Wie heeft de digitale transformatie van jouw bedrijf geleid? A) CEO; B) CTO; C) Covid.’ Het antwoord mag duidelijk zijn. Rond optie c staat een dikke, rode cirkel getrokken. Tal van bedrijven hadden voor de coronacrisis al een plan voor digitale transformatie uitgewerkt, maar de coronacrisis zet de situatie op scherp. Dat digitale businessmodel? Die nieuwe webshop? Grote projecten die al lang op de planning stonden, worden nu in hoog tempo verwezenlijkt. ‘Bedrijven werken productiever, sneller en efficiënter dan ooit tevoren,’ schreef ondernemer en digitale denker Rik Vera in een opiniestuk op De Tijd. ‘Waarom zouden we terug willen naar het oude normaal?’

Quiz
Quiz op Twitter en LinkedIn

De coronacrisis vormt een kans voor bedrijven om nu echt werk te maken van innovatie. En veel bedrijven zijn daar vandaag al mee gestart. Het doel van digitale transformatie is om technologie te gebruiken om traditionele problemen op te lossen, wat betekent dat technologie moet worden geïntegreerd in elk gebied van het bedrijf. Als het goed wordt uitgevoerd, stelt digitale transformatie bedrijven in staat klanten meer waarde te bieden. De coronacrisis, die bedrijven uitdaagt om te vernieuwen, kan hiervoor de perfecte aanleiding vormen.

Dat we vooruit moeten, is duidelijk. Maar hoe ziet dat nieuwe normaal er dan uit? Uit gesprekken met techbedrijven en opiniemakers kunnen we duidelijke conclusies trekken.

1. Artificiële intelligentie is binnen handbereik

Artificiële intelligentie is al jaren een buzzword in de techsector en daarbuiten. Maar de coronacrisis heeft aangetoond dat deze innovatieve technologie meer binnen handbereik ligt dan we vermoedden. AI wordt nu gebruikt in slimme camera’s om de afstand tussen werknemers te meten of om te controleren of we mondmaskers dragen. Tal van praktische toepassingen die te maken hebben met de coronacrisis tonen aan dat artificiële intelligentie geen verre toekomstdroom is, maar een bruikbare tool voor elk bedrijf.

2. Evenementen gaan virtueel

Nu grote evenementen op een fysieke locatie onmogelijk zijn, zijn veel events in de techsector naar de virtuele wereld gekatapulteerd. Digitale evenementen worden dit seizoen dé manier waarop bedrijven communiceren met klanten en partners. Zo organiseerde IBM zijn jaarlijkse Think Digital Summit via een livestream.

3. Telewerken wordt de nieuwe norm

De helft van de Belgen werkt vandaag van thuis uit. De coronacrisis heeft bedrijven ertoe aangezet sterke digitale interne communicatiekanalen op te zetten om het werk op afstand gedaan te krijgen. En met succes, zo blijkt. Acht op de tien werknemers wil ook na de crisis blijven telewerken. Ook grote bedrijven als Facebook en Twitter willen van thuiswerk ‘het nieuwe normaal’ maken. ‘De controle is vervangen door vertrouwen,’ constateert ook Vera in zijn opiniestuk. Betekent dat dat we nu permanent thuis gaan werken? Wellicht niet. Maar de coronacrisis zet bedrijven er wel toe aan een innovatief personeelsbeleid te voeren op basis van vertrouwen.

4. De cloud blijft groeien

Nu we allemaal op afstand werken, willen we op afstand veilig toegang tot onze gegevens. Bedrijven zijn in de laatste maanden ook massaal overgestapt op de cloud om dat mogelijk te maken. Vendoren als IBM en Microsoft zagen de vraag naar cloudcapaciteit massaal toenemen. Maar cloudtransformatie vraagt ook een nieuwe mentaliteit. Een ‘lift en shift’ naar de cloud – waarbij je je oude infrastructuur gewoon op een andere, virtuele locatie zet – heeft geen zin. Bedrijven zullen vandaag dus steeds meer nadenken over een duurzame cloudstrategie. Hoe kan je private, hybrid en public cloud zo goed mogelijk gebruiken om innovatie mogelijk te maken?

5. Iedereen wordt zich bewust van security

Als het nieuws over de ‘Zoom-bombers’ en ‘Covid-phishing’ één ding heeft duidelijk gemaakt, dan is het wel dat cybersecurity ons allemaal treft. Sinds het begin van de coronacrisis maken cybercriminelen massaal gebruik van het feit dat mensen thuis werken om bedrijven aan te vallen. Vorig jaar kreeg zeven op de tien bedrijven te maken met een veiligheidsincident. Dat terwijl maar 10 procent van de organisaties echt goed voorbereid is op een hack. Voor veel bedrijven was de coronacrisis dan ook een wake-up call om actie te ondernemen. Veiligheid zal nu een topprioriteit worden, ook dat is transformatie.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here