Aerial view of the City of Brussels with Palace of Justice by twilight

Een onderzoek van het Olivier Wyman Forum naar AI-technologie in steden toont aan dat Brussel ondermaats scoort op alle vlakken. Door een gebrek aan visie en bestuurlijke keuzes is onze hoofdstad nog lang niet klaar voor een AI-gedreven toekomst.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Sinds de ontwikkeling van artificiële intelligentie in de vorige eeuw krijgt de technologie steeds meer praktische toepassingen voor ons dagelijks leven. Van een onrealistisch toekomstbeeld in scifi-films is artificiële intelligentie vandaag uitgegroeid tot een levensechte technologische uitdaging. Ook steden lijken steeds meer het belang van AI voor hun toekomst in te zien: zelfrijdende auto’s, slimme camera’s en virtuele assistenten doen langzaam maar zeker hun intrede in de smart city van de toekomst.

Maar hoe ver staan steden in die ontwikkeling naar een AI-gedreven toekomst? In een recente studie van het Olivier Wyman Forum peilen onderzoekers naar de digitale maturiteit van steden. Het doel van de studie? ‘Verder gaan dan het bewonderen van zaken als “slimme steden” en een geïnformeerd gesprek beginnen over hoe de zeer reële kansen en uitdagingen van AI in steden kunnen worden aangepakt.’ Met gegevens van 105 steden wereldwijd schetst het onderzoek een beeld van de wereldwijde ‘AI Readiness Index’.

Geen wettelijk kader

Op basis van verschillende parameters schetst de studie hoe ver steden staan in hun digitale transformatie. En hoewel volgens het forum ‘geen enkele stad klaar is voor de toekomstige uitdagingen’, doet onze hoofdstad het wel bijzonder slecht. Brussel, dat wordt gerekend tot de kleinere steden uit het onderzoek, presteert ondermaats op basis van alle parameters. De stad staat op plaats 20 van de 29 kleine steden die werden onderzocht. De drie best presterende steden in dezelfde categorie zijn Amsterdam, Stockholm en München.

Op basis van enquêtes voor burgers, gesprekken met de politiek en de bedrijfswereld en publieke socio-economische gegevens onderzocht het forum de oorzaken. Voor Brussel blijkt vooral een gebrek aan beleid en visie een probleem te zijn. Hoewel er in de ‘Europese hoofdstad’ tal van strategische technologiebedrijven zijn gevestigd, vertaalt dit zich niet in een bestuurlijke visie. En ondanks het feit dat de stad wel een schepen voor ‘smart city’ heeft en ook enkele nieuwe projecten heeft gelanceerd, is er een gebrek aan wettelijk kader.

Zo heeft de stad bijvoorbeeld de uitrol van een 5G-netwerk tegengehouden op basis van ongefundeerde wetenschappelijke claims over het gezondheidsgevaar ervan. ‘Ik kan zo’n technologie niet verwelkomen als de stralingsnomen, die de burger moeten beschermen, niet gerespecteerd worden,’ liet Brussels minister van Milieu Céline Fremault vorig jaar nog weten. ‘De Brusselaars zijn geen proefkonijnen, waarvan ik de gezondheid met winst kan verkopen.’ Toch is net die 5G-technologie cruciaal voor de praktische toepassing van artificiële intelligentie in de stad.

De 5 steden die het hoogste scoren

Toekomst van smart city

Ondanks de slechte cijfers heeft Brussel genoeg troeven in huis om haar toekomst als smart city te verzekeren. Niet alleen trekt de Europese hoofdstad veel buitenlandse, innovatieve techbedrijven aan. Ook kan een kleine stad als Brussel flexibeler omgaan met nieuwe AI-projecten. Maar daarvoor is visie natuurlijk cruciaal. ‘Vijf van de top tien steden tellen nog geen 5 miljoen inwoners. Amsterdam en Stockholm, kleinere steden met een rijke geschiedenis die het technologietijdperk volledig omarmen, behoren tot de wereldleiders’, zo staat er te lezen.

Ten slotte roepen de onderzoekers steden op om beter na te denken over hun technologische toekomst. Hoewel beleidsmakers vandaag wel begrijpen wat de uitdagingen zijn, schieten ze tekort op het gebied van actie. ‘Is dit een belangrijke uitdaging voor de steden van vandaag?’ Absoluut. ‘Hebben ze zich er voldoende op voorbereid?’ Absoluut niet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here