[Analyse] De Google Assistant zal in 2018 Nederlands praten en op bijna alle Androidtoestellen beschikbaar zijn. Dat opent nieuwe mogelijkheden voor bedrijven om stemgestuurde functies aan te bieden.

Advertentie

Het nieuws dat de Google Assistant zich dit jaar in het Nederlands zou uitdrukken was door het bedrijf zonder veel ruchtbaarheid al vrijgegeven. Op het Mobile World Congress dit weekend deed het bedrijf zijn officiële aankondiging, waarbij het meteen ook wat meer details losliet. Digitale assistenten lijken klaar voor een definitieve doorbraak in onze regio. Zijn onze bedrijven dat ook?

Brede ondersteuning

De Google Assistant moet tegen het einde van het jaar dertig verschillende talen kunnen spreken, een grote sprong ten op zichte van de acht die het nu machtig is – Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Japans, Koreaans en Portugees. Eén van die talen is dus Nederlands, dat “in de komende maanden” zal uitgerold worden, aldus Google.

Dat niet alleen, de digitale assistent zal voor het einde van het jaar ook op zo’n 95 procent van alle Androidtoestellen ondersteund worden. Tot voor kort was de Assistant enkel maar via de Google Allo-app te gebruiken (zonder spraakfunctie) of op de Google Pixeltelefoons. Voorwaarde om met de Assistant aan de slag te gaan is dat je toestel minstens Android 6.0 Marshmallow draait. De Assistant kan je inschakelen door de Google-app te openen en daar de functie te activeren. De taal waarin je smartphone ingesteld staat moet overeenkomen met een taal die de Assistant ondersteunt.

Chatbot met stem

Slimme assistenten zitten momenteel in de lift in de VS. Stemgestuurde functies bieden niet alleen mogelijkheden voor hardware-makers, ook retailers en andere IT-diensten kunnen er hun voordeel mee doen. Een slimme assistent is niet meer en niet minder dan een chatbot met een stem. Die kan ingezet worden om klanten te helpen bij het plaatsen van een bestelling, het bedienen van een dienst, of om hen te begeleiden wanneer ze vragen hebben.

Spannende race

De primus inter pares van de webwinkels, Amazon, ziet heel wat potentieel in de mogelijkheden van spraakgestuurde programma’s. Ook Amazon hoopt op korte termijn zijn eigen assistent Alexa in zo veel mogelijk markten te introduceren. De webreus voorzag als eerste een slimme speaker in onze contreien, de Amazon Echo, en had daardoor een kleine voorsprong.

Nu Google echter in één pennestreek een Nederlandstalige Assistant aanbiedt op duizenden smartphones – en er binnenkort hoogstwaarschijnljk een salvo van slimme speakers zal volgen – is Amazon weer op achtervolgen aangewezen. Daarnaast kondigde Google trouwens ook aan dat de Assistant multilinguaal zal zijn, waardoor je de AI in verschillende talen kan aanspreken. Daar kan Alexa nog een puntje aan zuigen.

Barrières en troeven

Zowel Google als Amazon laten aan bedrijven toe om eigen functies te bouwen die kunnen geïntegreerd worden in de Assistant of Alexa. Op dat vlak heeft Amazon momenteel een voordeel, het bedrijf heeft veel meer organisaties weten te overtuigen om met Alexa te experimenteren en onderneemt ook zelf veel meer initiatief om nieuwe functies te lanceren. Google heeft zich daarentegen gefocust op het verbeteren van de artificiële intelligentie die zijn assistent aandrijft, iets waar het nu de vruchten van plukt met de uitrol van een tiental nieuwe talen.

Welke aanpak uiteindelijk de beste zal blijken te zijn, zal in de komende maanden duidelijk moeten worden. Hierbij zullen webshops en fabrikanten een belangrijke rol spelen: het platform dat de meeste opties aanbiedt, heeft een cruciaal voordeel. Op dit moment heeft Google de betere kaarten in handen om in ons gebied de grootste te worden. Taal is een belangrijke barrière, en die heeft het bedrijf nu geslecht. De volgende stap zal het relevanter maken van zijn opties zijn; momenteel voelt het aantal ondersteunde diensten nog erg Amerikaans aan.

In hoeverre ook Belgische bedrijven op de kar zullen springen, valt af te wachten. Hopelijk duurt dat niet te lang, want anders zien we misschien een evolutie zoals die zich ook al in de e-commerce afspeelt: enkele slimme buitenlandse bedrijven die vroeg mee in de golf zitten, terwijl lokale bedrijven pas na een paar jaar door hebben dat ze zijn voorbijgestoken.

Advertentie

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here