6 e-commercetrends om in het oog te houden in 2018

Het nieuwe jaar is ingeluid! We kijken vooruit naar de e-commercetrends van het komende jaar, en zetten de belangrijkste evoluties voor je op een rijtje.

Het jaar 2018 belooft opnieuw een jaar te worden van transformatie: online shopping blijft evolueren onder invloed van evoluties zoals artificiële intelligentie, blockchain of virtual reality. We lichten er de zes belangrijkste trends uit.

 

1. E-commerce met een brein

Lang bleef artificiële intelligentie een tool voor de groten der e-commerce, maar die tijd is nu definitief voorbij. Ook kmo’s kunnen met AI aan de slag, wat betekent dat webshops in de komende jaren alleen maar slimmer worden. Denk maar aan chatbots, die klanten 24/7 verder kunnen helpen met simpele vragen, maar ook aan meer geavanceerde toepassingen, zoals predictive analytics of robots die helpen om bestellingen voor te bereiden. AI moet webwinkeliers de tools geven om efficiënter te werken, én een betere ervaring te bieden voor hun bezoekers.

 

2. Hyperpersonalisatie

In 2018 wordt gewerkt aan de webshop op maat. Lees: een tot in de puntjes gepersonaliseerde ervaring voor elke bezoeker. Dat gaat veel verder dan een selectie van aanbevolen producten, iets dat vele online winkels nu al aanbieden. Zo kan personalisatie helpen om elke bezoeker naar het juiste product te loodsen, bijvoorbeeld door exact getimede mails, promo’s of een gepersonaliseerd assortiment. Dat laatste plant Zalando bijvoorbeeld. De online fashionretailer wilt tegen 2019 elke bezoeker een eigen, aangepaste versie van het platform voorschotelen. Ook Uber introduceerde een gelijkaardig concept in zijn Uber Eats-app: de menukaarten in de app worden aangepast aan de smaak van de gebruiker, op basis van eerdere bestellingen.

 

3. Content 2.0

Content is al langer dan vandaag een belangrijke pijler in de marketingstrategie, en daar komt geen verandering in. Wel ondergaat de invulling van de content een evolutie. Naast het eigen promotiemateriaal, zullen webshops steeds meer leunen op de zogenaamde ‘user-generated’content: reviews, foto’s of filmpjes die door klanten de wereld wordt ingestuurd. Dat kan uit eigen initiatief, maar ook tegen betaling of andere voordelen, zoals vaak het geval is bij online influencers. Zo’n user-generated content kan zelfs betere resultaten opleveren dan een traditionele reclamecampagne: wanneer bezoekers een aankoop overwegen, hechten bezoekers ook meer belang aan de input van peers dan aan een doorsnee advertentie.

 

4. AR & VR

Weinig verrassend zet ook de trend van virtual en augmented reality dit jaar door. Grotere retailers, zoals Ikea of bol.com, gebruiken VR en AR al bijvoorbeeld om virtuele producten te showcasen. Verwacht wordt dat ook kleinere webshops dit jaar hun weg vinden naar de technologie, in het zog van de grotere merken. De uitdaging wordt dan om de meerwaarde te behalen, en de technologie niet te herleiden tot een gimmick. Daar kwam Albert Heijn echter gevaarlijk dichtbij toen het een AR-app uitbracht die meer informatie moest tonen over fysieke producten in de supermarkt. Probleem: er waren weinig compatibele producten en de AR-functie bood niet veel meerwaarde ten opzichte van een traditionele productscanner.

 

5. Stemgestuurd shoppen

Vooral in de Verenigde Staten nam stemgestuurd shoppen een vlucht. Met de komst van de slimme speakers van Amazon en Google, kreeg de virtuele assistent een centraal plaatsje in veel huishoudens. Zo ligt ook de weg open naar het winkelen met je stem: met het juiste commando doe je online boodschappen zonder je smartphone of laptop aan te raken. Dat heeft een invloed op veel pijlers van het huidige e-commercemodel, waaronder SEO. Voorlopig begrijpen de slimme speakers nog geen Nederlands, waardoor het gebruik in onze streken beperkt blijft. Het is echter nog maar de vraag hoelang het zal duren voor je ook hier ‘handsfree’ kunt shoppen.

 

6. Blockchain

Dé technologische trend van het moment is blockchain. Meesten kennen de technologie van cryptovaluta zoals bitcoin, maar blockchain heeft meer te bieden dan de virtuele munt. Kort uitgelegd is de blockchain een digitaal logboek waarin transacties kunnen worden vastgelegd. Bijvoorbeeld kan de technologie gebruikt worden om de supplychain te registreren: zo gebruikt Maersk de blockchain om containers te traceren, en bracht IBM een systeem uit om de herkomst van voedselwaren te garanderen. Ook bij betalingen kan de blockchain van dienst zijn. Zowel Mastercard als IBM maakte al een eigen blockchainnetwerk beschikbaar om internationale betalingen veilig en snel te verwerken.

 

LEES OOK:

Dit was 2017 op Twinkle.be: het jaar in e-commerce

Overzicht: de beste e-commerce-tips van 2017

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business