In Twinkle Magazine zetten we telkens drie jonge, Belgische webshops in de kijker. Zij mogen hun verhaal doen in de rubriek Gat in de Markt. Ditmaal aan de beurt: TODIY!, Musthave Closet en Wijnmarkt.

Advertentie

TODIY!

Doe het vandaag

DIY-projecten worden lustig gedeeld en gepind, maar stranden meestal op het virtuele prikbord wegens te weinig tijd, te moeilijk of geen benodigdheden. Geen excuses meer met TODIY!

In de webshop vind je pakketten waarmee je zo zelf een knutselcreatie uit de vingers tovert – van canvas zak en kurken onderlegger tot hippe wandplank en houten vaasjes. Bij elke kit krijg je de benodigdheden en een handleiding zodat je vrijwel meteen kunt starten aan je DIY-project. ‘TODIY! biedt een moment van offline ontspanning,’ verklaart zaakvoerster Anke de Sagher. ‘De projectjes zijn toegankelijk voor iedereen, en zijn een uitgelezen manier om even te relaxen, met een eindresultaat om apetrots op te zijn.’

Het idee voor TODIY! werd geboren na ook de eerste zoon van de Sagher op de wereld kwam. ‘Als kind was ik best wel creatief, en dat gevoel herleefde toen. Ik begon met een origami-mobieltje voor mijn zoon, en daarna ging ik verder met andere projecten. Het viel me op dat het telkens een gedoe is om de juiste materialen te vinden voor zo’n project. Vandaar het idee om alles te bundelen in één pakket.’ Daarbij stelt ze zelf zowel de kits als de bijbehorende handleidingen samen. ‘Het is een zoektocht om de juiste producten te ontwikkelen. Je moet alles uittesten: het materiaal of de instructies, bijvoorbeeld.’ Het aanbod wordt in de toekomst verder uitgebreid, voegt ze toe.

Naast een uitbreiding online, moet TODIY! spoedig ook voet aan wal zetten op de offline markt. Er zijn gesprekken bezig met Gentse conceptstores om tijdelijk het volledige aanbod aan te bieden in een fysieke winkelomgeving. Daarin ziet de Sagher een kans op meer naamsbekendheid en een eenvoudiger klantencontact. ‘Je kan je bezoeker makkelijker aanspreken op een beurs. Je krijgt meer feedback en kunt meteen klanten adviseren wanneer ze vragen hebben of twijfelen over een bepaald product.’

Daarnaast zal TODIY! ook offline aanwezig zijn in workshops, eveneens in het Gentse. ‘Stof bestempelen of een mobiel maken, terwijl je kan genieten van een ontbijtje: een fijne start van je dag,’ aldus de Sagher.

 

Musthave Closet

Onmisbaar in je kast

Onmisbare toevoegingen aan je kleerkast vind je op Musthave Closet. De kleren, accessoires en schoenen op de website reizen de wereld rond voor ze in je kast belanden.

‘Iedereen verdient must-haves in zijn kast,’ poneert zaakvoerster Yellan Eeckhout. Musthave Closet is niet enkel voor de doorgedreven fashionista, maakt ze duidelijk. ‘We mikken op het buurmeisje, de modieuze collega of die ene, leuk geklede jongen.’

De webshop draait exclusief op het dropshipmodel. Dat is niet altijd even evident, zo blijkt. ‘Bij de start in 2015 kwamen we meteen uit bij de grote, internationale platformen, zoals Wish en Alibaba, maar al snel bleek dat die kanalen voor ons niet zouden voldoen,’ verklaart Eeckhout. ‘Bij proefbestellingen merkten we dat de maat extra-large even groot bleek als een small of dat het stuk in de verste verte niet op de foto’s leek.’ Uiteindelijk werd toch een groothandel gevonden waarlangs ze in contact kwam met geschikte leveranciers wereldwijd. ‘Ook daar bestellen we telkens samples om te testen op kleur, print en dergelijke.’

Daarnaast weet Eeckhout ook de lange levertijden die vaak geassocieerd worden met dropshipping, te omzeilen. ‘Om dat te vermijden hebben we een overeenkomst met onze leverancier om bepaalde producten te stockeren in zijn depot. Dat doen we met producten die doorlopend goed verkopen en de stukken die voorzien zijn van ons logo. Die branded stukken doen het vooral goed in de motorcross-wereld, waar mijn man deel van uitmaakt. Hij is mijn wandelend reclamebord.’

Het dropshipmodel heeft volgens Eeckhout veel potentieel. ‘Er is veel ruimte om te groeien. Ik merk dat bepaalde bedrijven eerder terughoudend staan tegenover dropshipping, wat ik ergens wel begrijp. Toch zit er wel degelijk toekomst in dit model.’

Wijnmarkt

Wijnexpert

Goede wijnen hoeven niet duur te zijn, klinkt het bij Wijnmarkt. De online webwinkel helpt iedereen – van leek tot kenner – persoonlijk aan de juiste wijn.

Dat is niet altijd evident, volgens Caroline Schuurs, business development manager. Online biedt Wijnmarkt ongeveer 250 wijnen aan. ‘En de vragen van onze klanten zijn heel uiteenlopend,’ vertelt ze. ‘Sommigen hebben slechts een vaag idee van wat ze willen – een lekkere rosé – terwijl anderen op zoek zijn naar een wijn die past bij een gazpacho met erwt en munt.’ Zo’n vragen vereisen expertise en een gedreven team. Wijnmarkt is dan ook gegroeid uit een echte liefde voor wijn. Na acht jaar deed de winkel online zijn intrede met een eigen webshop. De overstap ging relatief makkelijk, zegt Schuurs, hoewel een andere aanpak vereist is. ‘We concentreren ons online vooral op content: veel informatie over wijn, foodpairing, of andere interessante teksten.’ De lage prijzen zijn bijzaak.

Ook het verzenden van de wijn is niet voor de hand liggend: een dozijn glazen flessen duw je nu eenmaal niet zomaar de brievenbus in. De juiste inpakmethode werd gevonden na een lange zoektocht en vele experimenten. Elke doos wordt zorgvuldig ingepakt met de bestelde flessen die voldoende worden gestut met opvulmateriaal. Kanteling, schudden en breuken worden zoveel mogelijk tegengegaan. ‘Ons breukpercentage ligt onder de 3 procent,’ geeft Schuurs mee. Om te vergelijken: bij een van de grotere wijnspelers op de markt schommelt dat percentage rond de 10 procent, voegt ze toe.

Voor de toekomst heeft Wijnmarkt grootste plannen rond een toepassing in augmented reality. De retailer werkt aan een concept waarin klanten het wijnetiket met de smartphone kunnen scannen, en vervolgens meer informatie te zien krijgen over de wijn zelf. Een videoblog waarin de beste combinaties met eten uit de doeken worden gedaan, bijvoorbeeld of pakweg meer info over de wijn zelf en hoe hem te bewaren. Kortom, de expertise van het team in een digitaal jasje.

 

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here