Virtual reality ontgroeit langzaam maar zeker zijn kinderschoenen. De leiders van de sector sluiten een verbond in de vorm van de Global Virtual Reality Association.

België heeft zijn achterstand in e-commerce nog niet goedgemaakt, maar lijkt beter scoren dan de Verenigde Staten wanneer het gaat om 'e-commerce readiness'.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Dat blijkt uit de recente e-commerce-index van UNCTAD, de United Nations Conference on Trade and Development. In het rapport worden 143 landen wereldwijd gerangschikt op basis van het potentieel dat het land vertoont om een succesvolle B2C e-commercesector te ondersteunen. Daarbij wordt gekeken naar verschillende factoren die essentieel zijn tijdens het online shoppen, waaronder het percentage bewoners dat toegang heeft tot internet, het aanbod van online betaalmethoden en de betrouwbaarheid van de bestaande logistieke infrastructuur.

België op 22

In de index belandt België op een 22e plaats. Op zich geen slecht resultaten, maar wel minder goed in vergelijking met buurlanden Nederland (4), Duitsland (9) en Frankrijk (20). Ons land scoort goed op het aantal personen die het internet gebruiken en een online account hebben, en het aantal veilige servers. De laagste score krijgen we voor de kwaliteit van onze postdienst.

Op nummer één van de index vinden we Luxemburg, dat voor het derde jaar op rij de eerste plaats kan veroveren. Het land wordt gevolgd door Zwitserland en Noorwegen. Ook de rest van de top tien heeft een Europees tintje: zo belandt Nederland op vier, gevolgd door Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Japan, Duitsland en Nieuw-Zeeland. De Verenigde Staten eindigen pas op de 26e plaats.

Bron: UNCTAD B2C E-commerce Index 2017

 

De index geeft een indicatie van hoe ‘klaar’ een land is om e-commerce te doen bloeien. Kortom, de landen die ruwweg tot de top dertig behoren, hebben de nodige infrastructuur om de sector te ondersteunen. Daartoe behoren vooral West-Europa, Noord-Amerika, Australië en bepaalde landen in Azië. Ontwikkelende economieën in Afrika, Zuid-Amerika en Oost-Europa scoren lager op de vooropgestelde factoren en zijn dus minder klaar voor de opkomst van e-commerce.

Aantal online shoppers

Naast de ‘e-commerce readiness’ werd ook gekeken naar het aantal bewoners dat effectief al online shopt. In die rangschikking zijn de verschillen tussen de landen groot, vermeldt het rapport, ‘gaande van 80 procent in Denemarken naar minder dan één procent in Zimbabwe’. Ook hier scoort België niet slecht: ruim 55 procent van de Belgen koopt online, waardoor we een dertiende plaats binnenhalen. Opnieuw staan Nederland, Frankrijk en Duitsland echter voorop.

Bron: UNCTAD B2C E-commerce Index 2017

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here