Wat is het beste voor je nieuwsbrief: enkele of dubbele opt-in?

Moeten bezoekers zich meteen kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief of stuur je ze best nog een bevestigingsmail? Zo beslis je tussen enkele en dubbele opt-in.

Als je bezoekers wilt ronselen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, kan het lijken of een single opt-in beter is. Met andere woorden: je wilt dat je bezoekers slechts één keer hun toestemming moeten geven, door bijvoorbeeld hun e-mailadres in te vullen op je website. Dat in tegenstelling tot de dubbele opt-in waarbij bezoekers twee keer moeten bevestigen dat ze je nieuwsbrief willen ontvangen, bijvoorbeeld door hun e-mailadres in te vullen én op de link in de bevestigingsmail moeten klikken. Toch wordt ook die laatste methode vaak gebruikt. Maar wat is de beste optie?

Esprit stuurt gebruikers een bevestigingsmail en biedt 10 procent korting indien ze de inschrijving bevestigen.

In praktijk zijn er voor- en nadelen verbonden aan beide methoden. Kortweg is een enkele opt-in makkelijk omdat je onmiddellijk nieuwe abonnees kan toevoegen, en zij op hun beurt ook geen verdere stappen moeten ondernemen. Aan de andere kant zal je ongetwijfeld ook een heleboel valse of verkeerde e-mailadressen krijgen waar je uiteindelijk niets mee bent. Hieronder enkele afwegingen die je helpen de juiste keuze te maken.

Kwaliteit: dubbele opt-in

Op vlak van kwalitatieve inschrijvingen, wint een dubbele opt-in. Met een bevestigingsmail kan je ten eerste controleren of het opgegeven e-mailadres wel effectief mails kan ontvangen en dat de ontvanger toegang heeft tot het adres. De gebruikers die ook op de link in de mail klikken, bewijzen zich bovendien als een waardevolle abonnees: er is veel kans dat zij écht geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt.

Kwantiteit: enkele opt-in

Naast een kwalitatieve verzameling abonnees, wil je natuurlijk ook gewoon dat je nieuwsbrief door mensen gelezen wordt – en liefst door véél mensen. Een enkele opt-in zal je haast zeker meer abonnees opleveren, hoewel hier ook het omgekeerde geldt: je hebt eigenlijk geen idee hoe geïnvesteerd deze abonnees zijn in je nieuwsbrief. Daarmee loop je het risico dat je weliswaar veel e-mailadressen kunt sparen, maar weinig gebruikers je nieuwsbrief openen, laat staan doorklikken naar je website.

Gebruiksgemak: enkele opt-in

De moderne surfervaring is gericht op efficiëntie en gebruiksgemak. Gaat het iets te traag, dan haken we af en zoeken we een volgende website op die ons wél kan bieden wat we willen. Dat geldt ook voor opt-ins. Een dubbele opt-in is niet bepaald efficiënt, en het kan dus ook dat je een deel potentiële klanten verliest, nog voor ze één nieuwsbrief hebben aangehad. Bovendien is het mogelijk dat bezoekers niet verwachten of vergeten dat ze hun inschrijving nog moeten bevestigen en de mail wordt begraven in hun inbox.

Kosten: dubbele opt-in

Als je echt pragmatisch denkt – dat moet soms ook – dan denk je ook meteen aan de prijs van je nieuwsbrief. Op grote schaal mails uitsturen is jammer genoeg niet gratis: des te meer mails je wilt versturen, des te hoger de prijs die je kan verwachten. Een enkele opt-in zal die lijst alleen maar groter maken. Je riskeert dus veel te betalen voor gebruikers waarvan je niet zeker weet of ze loyale klanten zullen worden.

Kiezen

Welke optie komt nu als overwinnaar uit de bus? Dat is moeilijk te zeggen. Hoewel zowel dubbele als enkele opt-in vurige voorstanders hebben, hangt de juiste keuze af van welke afwegingen je maakt. Ga je voor kwaliteit, maar wellicht minder inschrijvingen? Dan is een dubbele opt-in iets de beste methode. Wil je het risico nemen om te betalen voor foutieve e-mailadressen, maar wel snel veel mensen te bereiken? In dat geval opteer je beter voor de enkele opt-in. Aan jou de keuze.

 

https://www.twinkle.be/achtergrond/167472/10-basistips-voor-de-beste-nieuwsbrief/

 


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business