Gat in de markt: Mondeux, Boteljon en Caffungi

In Twinkle Magazine zetten we telkens drie jonge, Belgische webshops in de kijker. Zij mogen hun verhaal doen in de rubriek Gat in de Markt. Ditmaal aan de beurt: mondeux, Boteljon en Caffungi.

Mondeux 

Met z’n tweeën

Een gedeelde nostalgie naar het pre-Ikeatijdperk motiveerden Kat Driessen en Annemie Sweelssen een eigen webshop te beginnen. Webshop mondeux is sinds oktober 2016 een feit.

Op de website vinden we duurzame producten: van tafellinnen, badjassen en douchegel tot handtassen, gelaatsverzorging en juwelen. Een bont allegaartje met een belangrijke, rode draad die draait rond één vraag, legt Driessen uit: ‘Wat heeft onze generatie nodig dat mooi, degelijk, onderhoudsvriendelijk én liefst ook nog ecologisch is?’

‘We herinneren ons allebei de mooie tafellakens van onze grootouders die ze voor hun huwelijk hadden gekregen,’ mijmert de medeoprichtster. ‘Dat heeft onze generatie niet meer. Wij kopen papieren tafellakens om alles daarna weg te gooien, maar bij het ouder worden ga je toch meer op zoek naar duurzame producten.’ In mondeux bieden Driessen en Sweelssen daarom ecologische en degelijke producten aan, die bovendien ook nog eens hip staan. Dat ze dat alles met een persoonlijke touch willen brengen, staat buiten kijf. ‘We pakken elk pakje met aandacht in: een handgeschreven kaartje, en een vleugje parfum bij bepaalde cosmetica in ons gamma. Bovendien staan we altijd paraat om eerlijk en vrijblijvend advies te geven, bijvoorbeeld bij de keuze van een mooi tafellaken.’

Een fysieke winkel komt er voorlopig niet, hoewel een pop-upwinkel in Hasselt zeer succesvol bleek: in vier dagen was de stock zo goed als uitverkocht. De volgende pop-upwinkel komt er dit voorjaar, verzekert Driessen. Bovendien is de kans groot dat er binnenkort ook een mondeux-showroom volgt, waarin klanten op afspraak producten van dichterbij kunnen bekijken.

Boteljon

Bierabonnement

Belgische bieren, we mogen er trots op zijn. Met 1.500 verschillende soorten wordt het echter moeilijk om ze allemaal te proeven. Boteljon helpt een handje.

Het concept is simpel: Boteljon maakt elke maand een selectie van unieke, Belgische bieren, en bezorgt klanten een pakket met acht soorten, aangepast aan hun persoonlijke smaak. Klanten kunnen elk bier online beoordelen, waarna hun volgende pakket rekening houdt met hun voorkeuren. ‘Als je bijvoorbeeld aangeeft dat je niet zo’n liefhebber bent van donkere bieren, zal je volgende pakket voornamelijk lichte bieren bevatten,’ legt medeoprichter Ebe uit.

Samen met zijn broer startte hij Boteljon één jaar geleden, nadat ze zelf merkten hoe eentonig het assortiment bieren bleek in de doorsnee supermarkt. ‘We willen het makkelijker maken om het ontzettend diverse, en lekker aanbod van Belgische bieren te ontdekken,’ beaamt Ebe. Tot nu toe kan Boteljon ongeveer 150 bieren aanbieden. Oorspronkelijk was het zoeken naar een geschikte levermethode, zegt de zaakvoerder. Standaarddozen bleken niet opgewassen om acht bierflesjes te vervoeren, dus werd geopteerd voor stevige, op maat gemaakte dozen. Zo kan Boteljon niet alleen in België, maar ook in het buitenland leveren. Ten slotte wordt spoedig een Boteljon-app gelanceerd, waarmee klanten ook via hun smartphone beoordelingen kunnen doorgeven.

Caffungi

Koffiegruis en oesterzwammen

Wekelijks schuimt een Caffungi-medewerker per fiets Antwerpse koffiehuizen af om de emmers koffiegruis te verzamelen die er klaarstaan. Het bruine goud wordt gebruikt om oesterzwammen te kweken.

‘Voor een leek lijkt dat raar,’ zegt oprichter Ahad Eshghzey. ‘Maar eigenlijk bestaat het idee al jaren.’ Het koffiegruis is namelijk de ideale voedingsbodem voor organismen zoals oesterzwammen. Op dit moment gaat Caffungi langs bij zo’n tien tot vijftien koffiehuizen in Antwerpen: de kilo’s koffiegruis die zij jarenlang weggooiden, worden door de onderneming een nieuw leven gegeven. ‘Een win-winsituatie,’ vat Eshghzey samen.

Na de incubatieperiode van drie weken is het kweekproces bovendien zo makkelijk dat Caffungi besloot om ook kant-en-klare zelfkweekkitten te verkopen. Klanten hoeven enkel de kit regelmatig te besproeien met water en kunnen binnen de tien dagen verse oesterzwammen oogsten, tot driemaal toe. Het overblijvende koffiegruis gebruikt kan worden als compost of veevoer. Die duurzaamheid is een van de fundamenten waarop Caffungi gebaseerd is, zo blijkt: ‘We werken volgens het principe van cradle-to-cradle: een circulaire manier van handelen waarbij afvalstoffen opnieuw worden herbruikt als voedingsstoffen, wat bijdraagt tot een beter milieu.’

De oesterzwammen zijn daarnaast ook nog eens voedzaam, gezond en een perfecte vleesvervanger. Behalve de kant-en-klare zelfkweekkit kan je online terecht voor falafel en pasta op basis van de ecologisch gekweekte oesterzwammen. Later moeten ook proteïneshakes op basis van oesterzwam volgen.

 

 

 


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business