Office 365 krijgt cloudintegratie, waardoor enkele straffe nieuwe functies beschikbaar worden.

Op 28 maart vond het derde Twinkle Seminar plaats. Het werd een uiterst leerrijke voormiddag voor webshopeigenaren die klanten optimaal wensten te bedienen als het om de verzending van pakjes gaat. En zoals blijkt: die verzending hoeft echt niet altijd supersnel te gebeuren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Kan de last-mile duurzamer en tegelijk kostefficiënter gebeuren? Dat was de centrale vraag waar het E-Green Project van de VIL, een innovatieplatform voor de logistieke cluster, een antwoorde op wilde geven.

Projectleider Peter Lagey steekt van wal met de conclusie dat voor online consumenten de prijs van de levering inderdaad zowat het belangrijkste element is bij een aankoop. Gratis levering wordt dus gesmaakt. Als consumenten dan toch moeten betalen voor transport, ligt de voor hen aanvaardbare grens op vier euro per pakje. ‘Maar de werkelijke kostprijs voor het transport bedraagt zes eur
o,’ duidt Peter. Gratis creëert volgens hem een foute perceptie, en sensibilisering hierrond is nodig.

Opvulling

De kostprijs van de levering wordt ook bepaald door de snelheid waarmee dat moet gebeuren. En dan blijkt uit het E-Green onderzoek – waarbij 700 consumenten werden bevraagd – dat de kopervoorkeur dan wel ligt op levering binnen de 24 uur, maar dat liefst 80 procent van de leveringen helemaal niet dringend is. Peter Lagey concludeert dan ook dat thuislevering eerder een luxe is: ‘het is veel kostenefficiënter en vooral duurzamer (CO2!) om te werken met afhaalpunten.’

Tot slot weet hij ook te vertellen dat 60 procent van de consumenten zich ergert aan een te grote verpakking en teveel opvulmateriaal bij zijn bestelling. Volgens metingen van de VIL zouden pakjes in e-commerce gemiddeld voor 63 procent gevuld zijn. De rest is lucht.

Gratis afhalen in winkel

Veritas, gekend van de mode-artikelen, bestaat al 125 jaar en heeft meer dan 130 fysieke winkels. De webshop werd gelanceerd eind 2013, maar pas sinds het najaar van 2016 staat het grootste deel van het assortiment online. Een hele opgave met meer dan tienduizend referenties, verklapt E-commerce manager Veerle Vanparys aan de aanwezigen.

De strategie van Veritas is helemaal omnichannel: ‘We hanteren strikt dezelfde prijzen, service en retourvoorwaarden zowel online als offline,’ klinkt het ook. Vanaf een bestelling van 30 euro levert Veritas gratis aan huis, maar een online bestelling die wordt afgeleverd in de winkel moet wel eerst online betaald worden. Naast thuislevering, en afhaling in een Veritas-winkel, hebben klanten ook de optie voor een afhaalpunt of pakjesautomaat.

Volgens Veerle Vanparys is afhaling in de winkel het populairst, en ligt het retourpercentage heel laag, zonder echter precieze cijfers te willen geven. Volgens Veerle Vanparys komt dat onder andere doordat ze op regelmatige basis, via bevragingen onder klanten, meten hoe het gesteld is met de kwaliteit van de Veritas dienstverlening.

Ruggengraat

Voor Vente-exclusive sprak Sven Van Gucht. Hij is hoofd logistiek en aftersales bij deze pure player die gespecialiseerd is in snelle verkopen (outlet). Dat gaat voornamelijk over kledij, maar de laatste jaren passeert er een heel divers aanbod aan goederen de revue, gaande van cosmetica tot zelfs zitbanken.

Door het bijzondere karakter van de verkopen, is er van supersnelle levering geen sprake. ‘Ons doel is om over enkele jaren 80 procent van de leveringen binnen de zeven dagen te kunnen voltooien’, voorspelt Sven. Vandaag wachten klanten van Vente-exclusive gemiddeld 12 dagen op hun aankoop. Bovendien betalen ze altijd voor de levering (5,95 euro) én moeten ze zelf eventuele retours bekostigen. Desondanks kent de pure player een enorme groei op alle vlakken. De logistieke uitdaging voor Vente-exclusive ligt hem er vandaag vooral in voldoende vierkante meters opslagruimte vinden voor de vele verkopen die plaatsvinden, tot wel 10 per dag. ‘Logistiek is de ruggengraat van je webshop, maar de enorme schaalbaarheid die we daarbij nodig hebben kan enkel behaald worden door dit uit te besteden,’ weet Sven Van Gucht.

Vente-exclusive heeft een eigen warehouse in Lot waar enkel de retours worden afgehandeld. De verkochte partijen van de merken komen rechtstreeks toe bij Katoen Natie waar het fulfilment wordt afgehandeld. ‘Met de komst van nieuwe productcategorieën moet elke stap in het logistieke proces herbekeken worden. Hiervoor werken we heel nauw samen met Katoen Natie, anders krijg je dat niet voor elkaar.’ Op logistiek vlak hanteren ze maar één standaard, volgens Sven: ‘Binnen 20 uur na aankomst van de goederen moet het fulfilment achter de rug zijn.’

Internationaal

Na de verhalen van de grote spelers, was het de beurt aan Bart Van Minnebruggen. Als dierenarts is hij eerder toevallig in de wereld van e-commerce beland. Samen met zijn broer, die websites ontwerpt, startte Bart bij wijze van experiment, een webshop die zich specialiseert in aangepaste voeding voor dieren. ‘We merkten al snel dat de Nederlands/Belgische markt hiervoor te klein was, en vertaalden onze Nederlandstalige webshop naar het Frans, Engels en Duits. Een echte must,’ aldus Bart.

Samen met de internationale focus, ontstond er een zoektocht naar een geschikte logistieke aanpak. De webshop heeft zelf geen voorraad: in de plaats heeft het strikte afspraken met een groothandel die dezelfde dag kan leveren. Van Minnebruggen werkte eerst met parcelshops maar ‘het is ondoenbaar om tientallen pakketten per dag zelf af te handelen, en dus hebben we dit uitbesteed aan een verzendpartner,’ klinkt het. Die zoektocht bleek een leerrijke ervaring voor Bart Van Minnebruggen. Zo vertelt hij dat je je bij je keuze zeker niet mag laten leiden door de mooie ogen van de vertegenwoordiger, of door de vriendelijke vaste chauffeur/ophaler. Hij hekelt ook dat men je vaak probeert te overtuigen met onderzoeken en statistieken die niet altijd een juist beeld geven. ‘Baseer je vooral op de werkelijk behaalde resultaten van een verzendpartner, bijvoorbeeld via Trustpilot. Je wilt zo weinig mogelijk onbestelde retouren, snelle levering op de juiste plaats, en ook lastige mails van klanten zijn uit den boze.’

Uiteindelijk koos Bart Van Minnebruggen voor PostNL, omwille van de zeer persoonlijke ondersteuning én de mogelijkheid om meerdere vervoerders per land te kiezen. Als hij terugblikt op de opstart van zijn webshop, heeft Bart maar één advies: ‘Hou je enkel bezig met de verkoop, en laat je volledig bijstaan in het opslaan, inpakken en verzenden van producten.’

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here