Achtergrond

PayPal: ‘De m-commerce trend is ingezet’

Met één miljoen gebruikers in België en Luxemburg, en 10.000 aangesloten handelaren, is het Amerikaanse PayPal een betaalmiddel om rekening mee te houden. We spraken met Joachim Goyvaerts, hoofd van PayPal in België en Luxemburg.
joachim goyvaerts image
Goyvaerts: ‘Er is een tekort aan e-commerceprofielen’

Het was de dag na de Brexit-stemming in het Verenigd Koninkrijk (VK). Ik vond het dus een valabele vraag: wat is de invloed van een dergelijk grote gebeurtenis op een bedrijf als PayPal? Joachim Goyvaerts stelt me gerust. Het VK mag voor PayPal dan wel een belangrijke markt zijn, 30 procent van alle e-commercebetalingen verloopt er via hun platform, ze zien het net als hun opdracht dat dergelijke zaken geen invloed mogen hebben op de handelaars en consumenten die PayPal gebruiken. Business as usual, dus.

Postorder

En dan volgt de klassieker: hoe is het in België gesteld qua e-commerce? Goyvaerts bevestigt dat België inderdaad een achterstand had, maar deze in snel tempo aan het inhalen is. ‘We behoren tot de top drie groeilanden’, stelt hij vast. Goyvaerts haalt wel een interessante oorzaak aan voor het achterblijven: ‘De eerste golf van e-commerce is gestart van een gedrukte catalogus van postorderbedrijven, die overgezet werd naar een (online) scherm. Kopen via postorder zat echter veel minder in onze Belgische cultuur, simpelweg omdat we het dichtste winkelnetwerk ter wereld hebben.’

Ondanks de Belgische groei en vooral de bredere digitalisering, ziet Goyvaerts nog wel uitdagingen voor onze bedrijven: ‘door onze jonge e-commerce, en onze wil om het altijd goed te willen doen, duren projecten langer en hebben we ook nog niet de nodige ervaring kunnen opbouwen. Je merkt dat ook aan de arbeidsmarkt: er is een tekort aan e-commerceprofielen.’

M-commerce

Dé dada van PayPal is m-commerce, ofwel mobiele betalingen. ‘Het is een mythe dat mobiel enkel dient om iets op te zoeken’, aldus Goyvaerts. Ongeveer een derde van de wereldwijde PayPal-transacties vindt vandaag plaats op een smartphone of tablet. Het uitvoeren van een mobiele betaling vergt echter een heel andere aanpak dan een betaling vanachter een desktopcomputer. ‘De aandachtspanne op mobiel is uit te drukken in seconden. Daar moet je betaaloplossing op afgestemd zijn. Het moet vooral gemakkelijk zijn’, weet Goyvaerts. Zo hoeft een koper met PayPal One Touch niet meer expliciet aan te melden bij zijn PayPal-account om een in-app aankoop te bevestigen, stipt Goyvaerts aan.

 

mobiel-smartphone
“De aandachtspanne op mobiel is uit te drukken in seconden. Daar moet je betaaloplossing op afgestemd zijn.”

En toch gebeurt volgens cijfers van Comeos slechts acht procent van de Belgische e-commercebetalingen via mobiel (m-commerce). Dat is laag in vergelijking met onze buurlanden, waar dat cijfer oploopt tot wel 20 procent. Toch ziet Goyvaerts de potentie van m-commerce in ons land: ‘op een jaar tijd zijn we van vijf naar acht procent gegaan, dus er is wel degelijk een trend ingezet. Hopelijk onderschatten we dit niet.’ Het is ook een kwestie van dat het vertrouwen nog moet groeien. ‘De veiligheidsmechanismen op mobiel zijn zelfs sterker dan die op de desktop’, geeft Goyvaerts nog aan.

Bescherming

Waarom zou een webshop PayPal integreren als betaalmiddel? Volgens Goyvaerts zijn er twee belangrijke redenen. Ten eerste omdat dankzij PayPal handelaren veel meer consumenten kunnen bereiken, en dit wereldwijd.

Een tweede argument is dat bij PayPal de conversieratio hoger ligt, omdat het zo gemakkelijk is voor consumenten om te betalen via PayPal. Volgens Goyvaerts onderschatten sommige handelaren het belang van PayPal: ‘We bieden een vangnet bij fouten of onduidelijkheden, zowel voor de koper als de handelaar.’ Goyvaerts geeft ook een voorbeeld: ‘Als handelaar kan je verifiëren of het leveringsadres ook het leveringsadres van de PayPal-rekening is. Indien dat het geval is, zullen wij de handelaar beschermen tegen mogelijke betwistingen van klanten die beweren hun pakketje niet te hebben ontvangen.’

200 kilometer

Joachim Goyvaerts heeft ook nog enkele duidelijke adviezen voor onze handelaars. Zo vindt hij het belangrijk om schaal te creëren, en zo de vaste kosten minder zwaar te laten doorwegen. ‘Beperk je niet tot de Vlaamse markt, al hoef je het ook weer niet té ver te gaan zoeken. In een cirkel van 200 kilometer rond Brussel heb je heel veel consumenten.’

Verder vindt Goyvaerts onze meertaligheid een troef die we vaker moeten uitspelen: ‘Nu al zijn veel Belgische e-commercesites drietalig. Waarom dan niet je producten aanbieden in Frankrijk, Nederland of Duitsland?’ Om cross-border e-commerce verder te ondersteunen, biedt PayPal een gratis website met veel informatie over alles wat er komt kijken bij het wereldwijd verkopen van je producten en diensten.

 

Dit artikel verscheen eerst in Twinkle Magazine 3.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business