ELC 2019 Konica Minolta: “Rethink your scope”

Op 18 oktober vond de European Leadership Campus door Konica Minolta plaats in Kopenhagen. Een evenement waarop de producent van hoogtechnologische printers en meer in zijn toekomstkaarten laat kijken.

Konica Minolta organiseert om de twee jaar de European Leadership Campus. Dat is een grootschalig evenement waarop ze de belangrijkste partners vanuit Europa uitnodigen. Het is voor Konica Minolta de ideale gelegenheid om hen op de hoogte te brengen van de toekomstvisie van het bedrijf, en de nieuwste innovaties voor te stellen. Tussendoor zijn er enkele keynotes en business seminaries om de aanwezigen te entertainen. Deze editie werd ook voor de pers opengesteld. En dan kan Smart Business uiteraard niet ontbreken.

De slagzin van het evenement was kort maar krachtig: “Rethink your scope”. En die slogan is niet toevallig gekozen. Konica Minolta is namelijk volop bezig zijn eigen strategie om te gooien. Dat kwam niemand minder dan CEO Shoei Yamana zelf uitleggen. Het bedrijf wil zich hoe langer hoe meer ook presenteren als een aanbieder van IT-oplossingen. De hardware producten van Konica Minolta zijn dan ook uitgerust met de nieuwste ontwikkelingen in de technologiesector.

Dat doen ze niet gewoon om indruk te maken op hun klanten en andere stakeholders. Ze zijn zich er bij Konica Minolta maar al te goed van bewust dat business vandaag de dag onderhevig is aan schokkende veranderingen. De digitalisering laat zich in hun industrie sterk opmerken. Ze mogen dan wel nog steeds een globale marktleider zijn in de verkoop van bedrijfsprinters, het is een industrie die eerder grillig is. Daarom investeert Konica Minolta sterk in de ontwikkeling van slimme software die verschillende apparaten en functies integreren in één systeem. Zodoende moeten de producten voldoende uitgerust zijn om aan de noden van klanten in een gedigitaliseerde omgeving te blijven voldoen. Het toont aan dat Konica Minolta sterk is in het analyseren van de markt. In 2006 was het bedrijf ook al genoodzaakt het roer om te gooien toen de cameraproductie – waaraan Konica Minolta zijn ontstaan te danken heeft – stopgezet werd en verkocht aan Sony.

Een doos pralines

Het idee hebben is één ding, maar dat moet je het ook kunnen omzetten naar concrete producten natuurlijk. Via een expo kregen we inzicht in het nieuwste wat Konica Minolta te bieden heeft. Medewerkers van Konica Minolta gaven maar al te graag uitleg over de nieuwste speeltjes van het Japanse bedrijf. Het aantal printers dat geëxposeerd werd was haast niet bij te houden, en via een VR-game kreeg je uitleg over de duurzaamheiddoelstellingen van Konica Minolta. Het is eens wat anders dan naar een zoveelste presentatie van een man in pak en das luisteren.

Één bepaald gadget dat onze aandacht trok – en dat we maar al te graag getest hebben – was de AIRe Lens. Dit is een slimme bril die functioneert op basis van holografische technologie. Voor de ontwikkeling werd samengewerkt met Siemens. De bril testen kon aan de hand van een simpele opdracht: een pralinedoosje vouwen. De bril bestaat uit één glas dat een projectiescherm voor zich heeft. Op dat scherm krijg je dan stap voor stap instructies over hoe je het doosje moet vouwen. Daarvoor moet je op je oog-hand-coördinatie vertrouwen. En dat bleek voor ondergetekende moeilijker te zijn dan dat het misschien klinkt. Doordat je ene oog nog in de ‘echte wereld’ zit en je ander oog in een virtuele wereld, geeft dat in eerste instantie een licht onwennig gevoel. Ondanks vele mislukte pogingen kregen we de pralines gelukkig toch mee.

We hebben ons dan maar wegwijs laten maken in de technologie door Dennis Curry, Chief Technology Officer van Konica Minolta. Het brein achter vele innovaties. Als optiekbedrijf kan Konica Minolta teren op jarenlange ervaring in het ontwikkelen van optische instrumenten. De verlegde focus naar het digitale heeft de ontwikkeling van de bril mogelijk gemaakt. De bril wil het digitale in connectie brengen met het analoge. Via de holografische technologie worden specifieke handelingen in een productieproces gesimuleerd op het projectiescherm. Dit moet arbeiders in staat stellen deze handelingen sneller en efficiënter uit te voeren. De bril is dan ook vooral gericht naar de fabricage-industrie. Of de AIRe Lens ook daadwerkelijk op grote schaal kan doorbreken, zal de tijd moeten uitwijzen.

Workplace Hub

Het paradepaardje van Konica Minolta is diens Workplace Hub. Nog een geesteskind van Curry. Deze ambitieuze innovatie werd aangekondigd op de ELC in 2017. Het illustreert als geen ander de nieuwe weg die Konica Minolta is ingeslagen. Aangezien Konica Minolta de IT-expertise zelf nog niet in grote mate in huis had, is het voor de technische ondersteuning van Workplace Hub op zoek gegaan naar partners in die sector. In België viel de keuze op het bedrijf Aurelium, een ICT-dienstverlener met hoofdkantoor in Kontich. Aurelium kan al rekenen op meer dan 30 jaar ervaring in het bouwen en ondersteunen van professionele IT-oplossingen voor KMO’s. In mei vorig jaar raakte het nieuws van de overname van Aurelium door Konica Minolta bekend. Aurelium zou Konica Minolta vooral bijstaan in de uitrol van Workplace Hub in België en Nederland.

Anderhalf jaar later kijken beide partijen tevreden terug op die beslissing. Dat legden Xavier Biermez, Managing Director van Konica Minolta voor België en Nederland, en Gert Lambers van Aurelium ons uit. Zoals gezegd had Konica Minolta nood aan expertise in IT om zijn portfolio van diensten uit te breiden. Het verkoos hiervoor in verschillende landen op zoek te gaan naar partners met enige credibiliteit om die nieuwe markt te betreden. Dan is de keuze voor een bedrijf met de ervaring van Aurelium eigenlijk niet meer dan logisch. Ook voor Aurelium viel er wat te winnen. Een overname door Konica Minolta gaf hen plots heel wat meer middelen en een groter netwerk om hun diensten aan te verkopen. Die complementariteit maakten de acquisitie succesvol. Beide bedrijven kunnen zo meevaren op de succesgolven en reputatie van de andere om diens industrie te kunnen betreden. Dat maakte het voor Aurelium mogelijk toch zijn eigen naam en faam tot zeker hoogte te kunnen bewaren na de overname. De Workplace Hub werd in België pas in april gelanceerd, dus op grootschalige adoptie is het logischerwijs nog wel even wachten. Zowel Biermez als Lambers hebben een groot geloof in het slagen van het project.

“De overname van Aurelium illustreert perfect waar we met Konica Minolta naartoe wilen gaan” Xavier Biermez, Managing Director Konica Minolta Business Solutions België & Nederland

Maar wat is de Workplace Hub nu eigenlijk en waarom is het innovatief? Workplace Hub is één van de eerste IT-platformen dat het mogelijk maakt meerdere apparaten en functies te besturen vanuit één centraal besturingsorgaan. Via het Admin dashboard heeft de gebruiker volledige controle. Van hieruit worden licenties op softwareproducten beheerd, worden Wifi-netwerken gecreëerd en toegang hiertoe gecontroleerd, data in cloud opgeslagen, functies toegewezen aan gebruikers binnen het bedrijf en applicaties aangekocht via de Konica Marketplace, die na aankoop over de verschillende aangesloten gebruikers worden verdeeld. Met de Workplace Hub wil Konica Minolta een all-in-one solution creëren voor KMO’s. Naast Workplace Hub is er nog Workplace HUB Edge, maar de verschillen zijn eigenlijk meer van technische aard. Bij Hub is het systeem ingebouwd in een Konica Minolta-printertoestel.

Volgens Gert Lambers zit de innovatie niet zozeer in het platform zelf, maar in de integratie van alle verschillende elementen. Een platform creëren is slechts een stap in het innovatieproces. Het is pas door toevoeging van een software en later nog AI-technologie dat een platform in staat is business te hervormen. Workplace Hub integreert dit alles in één systeem. Dat neemt voor kleinere bedrijven heel wat complexiteit weg die hen wel eens kan weerhouden te investeren in digitale innovatie.

Het systeem moet bedrijven ook meer controle bieden, doordat alle IT-functies vanuit één eenvoudig dashboard worden beheerd. Workplace Hub zal dus niet als platform voor een digitale revolutie zorgen, maar juist door de manier waarop het gebruikt wordt. Biermez en Lambers hopen dat Workplace Hub omwille van die gereduceerde complexiteit bedrijven in België ertoe zal aansporen de achterstand in digitale innovatie ten aanzien van buurlanden weg te werken.

Dan is er natuurlijk nog het vraagstuk van veiligheid. Dit is zowel voor Konica Minolta als Aurelium een zeer belangrijke kwestie. Maar ook hier worstelen nog veel bedrijven mee om dit in orde te krijgen. Om veiligheid van data te garanderen voor Workplace Hub, steunt Konica Minolta op technologie van Sophos. Maar volgens Lambers is veiligheid een verhaal van twee kanten. Uiteraard moet de harde schijf uitgerust zijn met een encryptie, die ervoor zorgt dat bijvoorbeeld bestanden die door een printer of scanner gaan, enkel tot bij de ontvanger komen. Die basis zit bij veel systemen nog fout. Maar zelfs het veiligste IT-systeem kan onveilig worden als gebruikers er niet verantwoord mee omgaan. Begeleidende diensten aanbieden is voor Lambers dan ook minstens even belangrijk.

Een blik op de toekomst

Er zullen Konica Minolta in de komende maanden en jaren nog heel wat uitdagingen te wachten staan. Technologische ontwikkelingen zitten immers niet stil. Een interessante ontwikkeling die er aankomt, is de overstap van 4G- naar 5G-netwerken. Dennis Curry was uiteraard de juiste man om deze kwestie aan voor te leggen. Hij benadrukte dat Konica Minolta zich bewust is van de kansen maar ook uitdagingen die 5G met zich zal meebrengen, en dat het bedrijf al volop met de voorbereidingen aan de slag is die kansen ten volste te benutten. We wilden vooral weten vanwaar Konica Minolta de infrastructuur zal halen. Dit is te verstaan als: zal Konica Minolta aan Amerikaanse druk weerstaan en Chinese technologie uitsluiten? Maar hierover konden we van Curry geen concreet antwoord losweken.

Uit de European Leadership Campus is in ieder geval gebleken dat er weer interessante tijden staan aan te komen. Technologiebedrijven moeten voortdurend in beweging blijven, willen ze niet achterop geraken en verzuipen. Ook Konica Minolta is verwikkeld in deze genadeloze overlevingsstrijd. De boodschap “Rethink your scope” is dan ook niet in de laatste plaats naar henzelf gericht.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business