Snelle vooruitgang in IT-technologie kan een bedrijf van de ene dag op de andere achterhaald maken. Welke ontwikkelingen zorgen in 2018 voor significante veranderingen?


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Sinds de bliksemsnelle opkomst van diensten als Uber, Netflix en AirBnB is de Nederlandse taal een woord rijker geworden met de introductie van de term ‘disruptie’. Met disruptie duidt men op nieuwe technologieën, meestal in de IT, die zo snel opgepikt worden dat ze een gevestigde sector ontwrichten. Uber deed dat met taxidiensten, AirBnB met de hotelsector, Netflix veroverde kijkers op de beeldbuis.
 
Start-ups en bedrijven zoeken naarstig naar de volgende app of techniek waarmee ze op sneltempo een sector kunnen opbreken. Sommige van die races worden met argusogen gevolgd – denk maar aan het sprintje dat veel automakers nu trekken om als eerste met een zelfrijdende wagen naar buiten te komen. Andere ontwikkelingen gebeuren meer op de achtergrond, maar zijn daarom niet minder belangrijk. We zetten 5 technologieën op een rij die het afgelopen jaar belangrijke stappen hebben gemaakt. Of ze uiteindelijk tot disruptie zullen leiden is koffiedik kijken, maar verwacht sowieso dat je ze de komende maanden en jaren steeds meer zal zien opduiken.
 

Artificiële Intelligentie

 
Artificiële intelligentie ging het laatste jaar met grote sprongen vooruit. Dankzij de ontwikkeling van neurale netwerken en technieken als deep learning kunnen computers op minder dan 72 uur tijd wereldkampioen worden in complexe bordspellen, pokertornooien winnen, of mensen en objecten op een foto herkennen. Digitale assistenten voor consumenten zijn momenteel aan een opmars bezig, maar ook bij bedrijven worden steeds meer slimme programma’s ingelijfd om taken over te nemen.
[related_article id=”173174″]
Zo liet KBC weten dat het schadeclaims voor autoschade door een AI zou laten beoordelen, en staan er gelijkaardige initiatieven klaar bij KBC en andere banken om een deel van het beleggingsadvies over te nemen. AI’s in de vorm van chatbots kunnen de taken van klantendiensten op zich nemen, en geven ook al juridisch advies.
 

Blockchain

 
Hét buzzwoord van het moment is ongetwijfeld ‘blockchain’. Ondanks het hoog hype-gehalte van de term, is er wel degelijk een gegronde reden waarom zoveel bedrijven het woord in de mond nemen. Er zit een groot potentieel in de blockchain. Vergelijk het met de cloud enkele jaren geleden: het was niet de meest sexy technologie en sommige bedrijven namen ook een loopje met wat de term betekende, maar ondertussen is het een gevestigde waarde zowel in B2C als B2B-toepassingen.
[related_article id=”173615″]
Blockchain wordt al met succes gebruikt voor bitcoin en andere digitale munten, en staat klaar om de sprong te maken naar andere toepassingen. Zo wordt het ook al gebruikt om ISO-certificaten uit te reiken. Microsoft maakte onlangs nog zijn intentie duidelijk om op basis van de blockchain een nieuw identificatiesysteem op te zetten.
 

Cloud-to-edge computing en SDN

 
Cloud-to-edge computing speelt een belangrijke rol in het van de grond krijgen van het Internet of Things. Edge computing laat toe om de verwerking van data fysiek zo dicht mogelijk bij het apparaat uit te voeren dat de data heeft opgepikt. Zo verkort je de weg die het dataverkeer moet afleggen en is het apparaat sneller. Hierdoor moet je ook niet zoveel bandbreedte gebruiken om een toestel te doen functioneren, wat cruciaal zal zijn als de verwachte miljoenen extra sensoren op het internet worden aangesloten. Hand in hand met edge computing wordt er ook veel verwacht van Software Defined Networking (SDN), een andere techniek om het gebruik van bandbreedte te optimaliseren. SDN maakt het mogelijk om een netwerk op maat te programmeren voor de taken die het uitvoert, zodat je je bandbreedte zo efficiënt mogelijk kan gebruiken. Verandert je internetgedrag, dan kan dat netwerk ook snel aangepast worden om die verandering in te calculeren.
 

Computerzicht

 
De ontwikkeling van steeds betere programma’s die computers inzicht geven in hun omgeving hangt sterk samen met de vooruitgang in artificiële intelligentie. Computerzicht is cruciaal voor innovatieve technologieën als robots en zelfrijdende wagens, waarbij we computers een lichaam geven waarmee ze zich kunnen voortbewegen. Evengoed wordt het ook op andere manieren ingezet. Amazons tot de verbeelding sprekende kassaloze winkel steunt op geavanceerde camera-technologie die kan identificeren wat elke klant in zijn mandje heeft gestoken. Voor beveiliging is de ontwikkeling van computerzicht ook een game-changer. In China testen agenten slimme brillen uit die gezochte personen in enkele seconden kunnen identificeren met behulp van gezichtsherkenning.
 

Spraakbesturing

 
De consumententrend van 2018 zou wel eens spraakbesturing kunnen worden. In de VS hebben digitale assistenten hun tweede adem gevonden dankzij de introductie van de slimme speaker, en die toestellen worden nu ook druppelsgewijs in onze contreien geïntroduceerd. Ook in een werkomgeving kunnen slimme assistenten taken op zich nemen. Dat staat momenteel nog in zijn kinderschoenen, maar er worden stappen gezet. Amazon lanceerde onlangs Alexa for Business, waarmee bedrijven de assistente kunnen gebruiken om hun medewerkers te ondersteunen. Met de verwachte opmars van slimme speakers komen er ook meer kansen voor bedrijven om hun eigen diensten te laten samenwerken met Alexa en andere digitale assistenten en zo een voorsprong te nemen op concurrenten. Het nieuws dat de Google Assistant dit jaar nog Nederlands zal kunnen spreken, is in dat opzicht ook een belangrijke mijlpaal en kan voor veel mensen de drempel verlagen om een slimme assistent te gebruiken.