Een golf van digitale disruptie spoelt over ons heen. We vragen trendwatcher en futurist Chistian Kromme hoe je meesurft op die golf zonder te verdrinken.


 
“De komende vijf à tien jaar gaan we een vloedgolf van disruptie tegemoet”, voorspelt Christian Kromme. Hij is trendwatcher, futurist en auteur van het boek Humanification. Kromme specialiseert zich in de wisselwerking tussen nieuwe technologie en bedrijven. “Veel firma’s kijken angstig tegen de disruptie op”, weet Kromme, “maar sommigen grijpen hun kans om mee te surfen op de golf van verandering.”
 
De kunst is om disruptie niet als een bedreiging te zien, maar als een opportuniteit. Die mindset is vaak aanwezig bij jonge start-ups en sijpelt nu stilaan door naar grotere bedrijven. “Het management van zowel enterprises als KMO’s beseft vandaag dat er geen weg terug is”, ziet Kromme. De snelheid waarmee verandering komt aangestormd is echter niet altijd even duidelijk en vooral middelgrote bedrijven met krappe marges hebben het moeilijk om in te spelen op disruptie.
 
Om de toekomst niet aan je voorbij te laten gaan, moet je allereerst herkennen waar disruptie zal plaatsvinden. Vervolgens is het de kunst om op de juiste manier mee op de kar te springen. Kromme ziet zes fases van disruptie: digitalisering, deceptie, disruptie, dematerialisatie, demonetisatie en democratisering.  Het zijn de eerste drie fases die cruciaal zijn voor een bedrijf dat wil veranderen.
 

Digitalisering en deceptie

Kromme: “Iedere disruptie begint met digitalisering. Denk daarbij niet alleen aan foto’s of video’s die van analoog naar digitaal veranderen, maar ook administratieve of industriële processen. Concreet zal een deel van je business dat vroeger analoog of manueel gebeurde, plots via de computer lopen.” Al te vaak worden de eerste kenmerken van disruptie genegeerd. Kromme denkt daarbij aan Kodak, dat de eerste digitale camera met zijn belabberde resolutie maar niets vond en de technologie als een dwaze nieuwigheid aan de kant schoof.
 
[related_article id=”171355″]
 
Vervolgens wordt de nieuwe digitale technologie doorontwikkeld. Ze gaat vaak de wet van Moore volgen, met een verdubbeling van de capaciteiten iedere twee jaar. Aanvankelijk stellen die verdubbelingen niet veel voor, en lijkt de nieuwe technologie teleur te stellen. Denken we opnieuw aan de camera, dan kan je je inbeelden dat de sprong van 0,5 megapixel naar één megapixel in de praktijk niet zo spectaculair was: de kwaliteit bleef immers inferieur aan bestaande analoge technologie.
 
Dit is de deceptiefase, weet Kromme. Hij illustreert dat met de analogie van een voetbalstadion, waar aanvankelijk één druppel water in valt. De hoeveelheid water die in het stadion terecht komt zal echter iedere seconde verdubbelen. Hoelang duurt het alvorens het stadion volloopt? Omdat we accuraat willen zijn, grijpen we terug naar een blog waarin een ingenieur de moeite heeft gedaan om de berekening te maken. Is het volume van je stadion 1,5 miljoen kubieke meter, en heeft iedere druppel een volume van 10 microliter, dan duurt het amper 48 seconden voor het hele stadion gevuld is.
 

Echte disruptie

Dat is de kracht van exponentiële ontwikkelingen, en zo ook de wet van Moore. Eerst lijkt de ontwikkeling van een nieuwe technologie tergend traag te gaan, maar op een bepaald moment is er een kritieke massa bereikt en exploderen de mogelijkheden: we komen in de eigenlijke disprutiefase terecht. “Heb je op dat moment de nieuwe digitale technologie nog niet omarmd, dan ben je eigenlijk te laat.”
 
“Zodra een proces waar je mee bezig bent gedigitaliseerd wordt, moeten er binnen je bedrijf alarmbellen afgaan”, weet Kromme. Hij ontwikkelde een korte indicatieve test waarin je kan onderzoeken hoe vatbaar jouw bedrijf is voor disruptie. Je moet een manier vinden om de nieuwe technologie te omarmen voor ze de disruptiefase bereikt. In de volgende fase gaat de vernieuwing haar eigen weg. Dematerialisatie zien we bijvoorbeeld bij GPS-technologie, die van toestel naar app geëvolueerd is. Tot slot gaat de prijs naar omlaag met demonetisatie, en luidt de democratisering de fase in waarin ook je grootouders de nieuwigheid omarmen.
 


Verstandig innoveren

Uit je doppen kijken voor digitalisering is dus de boodschap. Heb je een potentiële disruptiefactor ontdekt, dan is het tijd om daar op in te spelen. “Al te vaak krijgt een breakgroepje binnen de organisatie de opdracht om een nieuwe technologie te onderzoeken, maar worden vooruitstrevende ideeën in de kiem gesmoord voor ze goed en wel uitgewerkt zijn”, weet Kromme uit ervaring. “Het is interessanter om een groep mensen zo los mogelijk van de organisatie te laten werken. Idealiter ondervinden ze geen invloed en rapporteren ze enkel aan de CEO.” De futurist benadrukt dat lean and mean essentiële eigenschappen zijn van zo’n bedrijfsstart-up. “Maak dus niet te vergissing om ze te veel geld te geven. De start-upmentaliteit moet blijven.”
 
Tot slot merkt Kromme op dat een echte disruptieve mentaliteit het hele bedrijf doordringt. “Het volstaat niet dat het management het licht heeft gezien, echte innovatie gebeurt bottom up.”
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/173302/hoe-blockchain-machine-learning-en-ai-de-boekhouder-niet-vervangen/