De cloud is alomvattend, maar wat kun je er nu mee? Hoe belangrijk is die digitale voordeur waar een werknemer elke dag door moet? En werkt die overal even goed? De gebruikerservaring is troef, maar er komt heel wat meer bij kijken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
We zitten samen met Christian Reilly, VP & CTO Workspace Services Division bij Citrix.
 
Smart Business: Iedereen vliegt in de cloud, wat maakt Citrix uniek?
Christian Reilly: Het is belangrijk om te begrijpen waar we in passen. Citrix kun je niet labelen als één bepaalde dienst. Onze oplossing lijkt heel sterk op Software-as-a-Service, maar het is geen applicatie. Klanten mogen zelf kiezen waar ze hun applicaties uitvoeren in Citrix. Is dat Azure, AWS of on-premises? Prima! We zitten in een behoorlijk unieke positie. We zijn geen Salesforce of AWS die compute-, storage- of databasediensten verkopen. We bouwen aan een veilige, digitale werkplek. Wij zijn de voordeur van al het moderne werk. Met één login ben je waar je moet zijn, en de intelligentie van het systeem zorgt ervoor dat alles klaarstaat voor jou, ongeacht op welk toestel. Dat is Citrix in een notendop.
 
 
SB: Alles verhuist steeds meer richting de cloud, maakt dat het eenvoudiger of moeilijker voor jullie?
CR: Het is eigenlijk een avontuur dat over heel wat jaren loopt. Adobe heeft net hetzelfde meegemaakt, Netflix ook, en Citrix moet meenemen wat het heeft geleerd in de afgelopen 25 jaar. De cloud is heel moeilijk omdat het anders is. We hebben drie jaar aan ons platform gebouwd. Eens dat platform er staat, is het eenvoudiger voor ons. Citrix kan nu sneller toepassingen integreren, wat de waarde verhoogt voor de klant.
 
SB: Hoe belangrijk is de user experience?
CR: Heel belangrijk. De receivertechnologie waarop Citrix is gebaseerd, is het allerbelangrijkste. Die loopt op zowat elke machine, van een Raspberry Pi tot iPhone, Windows 10 S of Chrome. De kern van elke connectie is onze unieke HDX-technologie die ons toelaat om connecties te beheren of functionaliteiten toe te laten. Voor alles is het belangrijk dat de user experience goed is: toestellen voor eindgebruikers blijven groeien in aantal, 3G, 4G of zelfs 5G zijn niet alomtegenwoordig. Onder elke connectiviteitssituatie moet de ervaring optimaal zijn! Is een eindgebruiker ergens niet tevreden van? Dan kiest hij gewoon iets anders uit.
 
SB: Security is essentieel binnen elke bedrijfsomgeving. Hoe pak je dat aan?
CR: Wij zijn de voordeur voor iedereen die komt werken. Je ziet heel wat transactionele data, afhankelijk van de integratie bij de klant. Elke dag maak je verbinding, waardoor Citrix een bom aan informatie ontvangt: dingen zoals met welk type netwerk je verbinding maakt, welke applicaties je wanneer gebruikt en voor hoelang. Hoe meer ‘probes’ je hebt in het 360-gradenbeeld van je bedrijf, hoe beter je kunt inschatten wat normaal gedrag is. Eens je dat weet, kun je eenvoudig naar anomalieën zoeken. Stel dat we bijvoorbeeld zien dat iemand potentieel malafide data van een usb-stick heeft gekopieerd, dan kunnen we onmiddellijk die toegang lokaal afsluiten, ook al wordt het commando centraal gegeven. Elke klant is anders, waardoor iedereen dit naar wens kan tunen.
 
SB: Hoe belangrijk is artificiële intelligentie voor jullie vandaag en in de nabije toekomst?
CR: Machine learning, een onderdeel van artificiële intelligentie, is van levensbelang voor ons. Op vlak van security kun je problemen niet op schaal aanpakken. Je zou teams van mensen nodig hebben die specifiek zoeken naar bepaalde events. Vandaag de dag kunnen we realtime analyseren wat er aan de hand is. Een andere vorm van AI vind je in de vorm van de persoonlijke assistent. Kijk naar Netflix en Amazon: die weten perfect wat je nodig hebt en wat je interesses zijn. Die evolutie kan voor ons ook. Stel dat iemand een bepaalde taak uitvoert, dan kan Citrix automatisch suggesties geven over wat je daarna zou willen of kunnen doen. Dat is de volgende stap waar we naartoe moeten, in plaats van nu enkel een link naar de toepassing te voorzien.
 
SB: Internet of Things, hoe ga je die markt tackelen in de nabije toekomst?
CR: Het gaat bij IoT niet om de technologieën, maar om wat je ermee kunt doen. De reden waarom we Octoblu (Amerikaans IoT-bedrijf overgenomen in 2014, red.) hebben overgenomen, is tweeledig. Ten eerste hebben ze een unieke manier om de verschillen te analyseren tussen systeem-eigen protocollen. Daarnaast hebben ze een unieke tool genaamd ‘Flowgramming’ waar je op een logische manier elementen kunt slepen en plaatsen om workflows voor jou te bouwen. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig instellen dat elke keer wanneer je een sms van Peter ontvangt op je telefoon, een mail moet worden verzonden naar je Gmail-adres en een sms naar Wouter. Je kunt dat in 10 seconden opbouwen en direct uitvoeren. Die eenvoud is belangrijk, want deze automatisering wordt niet enkel door ontwikkelaars doorgevoerd. Bij Citrix spreken we dikwijls grappend over de ‘Integration of Things’, omdat integratie het allerbelangrijkste is.
 
SB: De GDPR-wetgeving komt eraan. Hoe belangrijk is de nieuwe privacywetgeving voor Citrix en wat vind je van de late reactie van de meeste bedrijven?
CR: Eerlijk gezegd verandert er niet heel veel vergeleken met de huidige regelgeving. Maar er zitten wel belangrijke nuanceringen in die we onze klanten helpen begrijpen. We zijn continu bezig met hen te sensibiliseren dat iedereen die handel drijft met EU-burgers of data vergaart, GDPR-compliant moet zijn. Dat is meestal een heel grote ‘eye-opener’. Als iemand naar je toestapt en eist dat ze het recht hebben om vergeten te worden, moet je dat kunnen toepassen. Het enige probleem is dat er geen certificering is dat je GDPR-compliant bent, in tegenstelling tot andere certificaten zoals ISO27001, SAS70 en PCI, die daarin wel duidelijk zijn. Niemand heeft het soort zenuwen dat heerste rond de Millenniumbug, maar de GDPR zou voor iedereen hoog op het lijstje moeten staan. Ik verwacht dat pas bij de eerste rechtszaak de poppetjes aan het dansen gaan. De boete, 4 procent van de jaaromzet, is ongelooflijk pittig. Hoe ze dat hard kunnen maken is een ander paar mouwen, maar het is pas dan dat iedereen gaat beseffen dat de GDPR belangrijk is. GDPR-compliance en security gaan hand in hand, ook al is het niet hetzelfde. Centralisatie en containerisatie van data is essentieel, net als het encrypten van alle data in transit. Je moet ook alle persoonlijke informatie kunnen identificeren. Al dat zit in het Citrix-portfolio. Alles, van XenApps tot XenDesktops, XenMobile, NetScaler, ShareFile, is compliant. De afgelopen negen maanden hebben we heel wat webinars en een specifieke GDPR-website gelanceerd, om iedereen zo goed mogelijk te informeren. Het is aan hen om de data te bewaren zoals de GDPR-wetgeving dat voorschrijft, of dat nu in de cloud is of on-premises.