[Analyse] Consumenten verwachten dat virtual en augmented reality een grote impact zal hebben op hun omgeving. Bedrijven houden best rekening met de nieuwe technologie als ze early adopters willen aanspreken.

Advertentie

 
70 procent van de early adopters denkt dat virtual reality en augmented reality een blijvende impact zullen hebben op onze omgeving. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Ericsson. Media, educatie, werk, sociale interactie, tourisme en retail zijn de sectoren waarin ze de nieuwe technologie het eerst zien doorbreken. De eerste tekenen van de transformatie van een wereld waarin VR een grote rol speelt, zijn zelfs al zichtbaar. Denk aan de New York Times, die dagelijks een 360°-video deelt die je kan bekijken met een Gear VR, of de mogelijkheid om met een consumentenheadset verschillende touristische trekpleisters vanuit je bureaustoel te bezoeken.
 
Een groot deel van de ondervraagden, allemaal mensen met een bovengemiddelde afiniteit voor technologie, vermoeden dat video de belangrijkste focus wordt van virtual reality. De technologie brak door onder impuls van de Oculus Rift, die een focus heeft op gamers, maar het is nu al duidelijk dat niet gaming de grootste markt wordt voor VR. De drempel voor de consumptie van VR-video is een stuk lager, terwijl bedrijven aangemoedigd worden om dergelijke content te produceren om zichzelf te onderscheiden van de concurrentie.
 

Professionele VR

Ericsson keek niet enkel naar early adopters, maar peilde ook naar de interesse in VR/AR van mensen die er nog niet mee aan de slag gingen. Die vraagstelling brengt enkele domeinen aan het licht waarin zowat iedereen het eens is over de mogelijkheden van de nieuwe technologie. Zo is het potentieel in de touristische- en educatieve sector hoog. Logisch: wie een vakantie overweegt kan virtueel ter plekke een kijkje nemen voor hij boekt, terwijl leerlingen lessen geschiedenis of aarderijkskunden actief kunnen meemaken met een VR-bril op hun hoofd.
 

Wie nog niet in de wereld van VR/AR stapte, ziet zichzelf dat eventueel wel doen in bovenstaande domeinen. (Grafiek: Ericsson)

Ook in de professionele sector liggen de verwachtingen hoog. Zeker wat de training van personeel betreft, is er veel potentieel. We zagen zelf al demo’s van de HTC Vive waarbij VR gebruikt wordt om dokters op te leiden. Gecombineerd met augmented reality zijn de mogelijkheden nog uitgebreider. Waar je met VR in een virtuele wereld kruipt, zie je met AR virtuele elementen in je echte omgeving. Onder andere Microsofts Hololens richt zich op de laatste. De bril maakt het mogelijk om vanop afstand te annoteren wat werknemers live zien. Nasa kijkt al naar de mogelijkheden van die bril om astronauten op het ISS bij te staan is reparaties, maar de technologie is net zo praktisch om installateurs op reparateurs hier op aarde te helpen zich door een weinig voorkomend probleem te worstelen.
 
De ondervraagden, die meer ervaring hebben dan de gemiddelde consument met de nieuwe technologieën, vermoeden dat augmented reality een essentiele pijler wordt van de VR/AR-tandem, en dat die combinatie voor een doorbraak zal zorgen. Zeker onderweg zijn de mogelijkheden van AR interessant. Denk aan toeristen die via een app of Google Glass-achtige bril meteen uitleg krijgen bij wat ze zien op straat. Ook dergelijke technologie bestaat al in een vroeg stadium. De combinatie met vertaal-apps zoals Google Translate, waarbij informatie in realtime voor de ogen van de gebruiker naar een verstaanbare taal vertaalt wordt, is technisch gezien helemaal niet veraf.
 

5G-connectiviteit

Dat laatste verklaart meteen waarom Ericsson zich met een dergelijk onderzoek bezig houdt. Wie mobiel van AR en VR wil genieten, heeft daarvoor een uitstekende mobiele verbinding met hoge bandbreedte en lage latency nodig. Storingen in de VR-beleving zorgen immers snel voor misselijkheid. Wanneer je dergelijke connectiviteit mobiel wil verzorgen, praat je over 5G, iets waar Ericsson zelf actief mee bezig is.
 
Ook die conclusie is echter niet aan de haren getrokken. Sony is niet de enige die de link legt tussen VR/AR en 5G. Zowel langs de kant van de virtuele realiteitstechnologie als langs de ontwikkeling van de 5G-standaard is iedereen het er over eens dat het mobiel consumeren van VR/AR een toekomst heeft, en dat het mobiele netwerk van morgen daarop voorzien moet zijn. Onder andere Belgische onderzoekers werken onder meer daarom aan slimme compressiesystemen die het eenvoudiger maken om zware AR/VR-datastromen door te sturen.
 

Toekomst

De ontwikkeling van virtual reality, augmented reality en ook die van 5G is allesbehalve rond. Bovendien bestaat de kans dat early adopters iets te optimistisch zijn met hun voorspellingen. Het staat wel vast dat de conclusies van het onderzoek gestaafd worden door onderzoek en ontwikkelingen die vandaag al plaatsvinden, en dat in de domeinen waar de ondervraagden het grootste potentieel zien voor de nieuwe technologie.
 
Je kan er stilaan vanuit gaan dat er onder impuls van VR en AR een volgende golf van digitale transformatie zal ontstaan. Wie de marge heeft om nu al te kijken naar de mogelijkheden van de technologieën, heeft beslist een streepje voor op de concurrentie wanneer niet alleen consumenten maar ook het grotere publiek een vorm van aangepaste realiteit verwachten van hun reisbureau’s, architecten, onderwijzers of webshops.


Geen velden gevonden.