Achtergrond

Waarom de fitness branche profijt heeft van goede voornemens

Hoewel voor de meeste webshops de piekperiode net voor Kerst ligt, begint het hoogseizoen voor de fitnessbranche pas echt ná de Feestdagen. Het nieuwe jaar komt eraan en er wordt aan de goede voornemens gedacht.

Deze trend is duidelijk terug te zien in het aantal zoekaanvragen. Gekeken naar het Belgische zoekverkeer voor drie bekende fitnessapparaten – hometrainer, loopband, crosstrainer – is te zien dat het aantal aanvragen vanaf begin december toeneemt*. In de loop naar week 52 wordt meer en meer gegoogeld naar fitnessapparatuur, met een hoge piek in week 1. De eerste drie weken van het nieuwe jaar is de internetgebruiker massaal op zoek naar sportartikelen.

Joep van de Ven, algemeen directeur van Betersport BV, kan dit bevestigen. Hij ziet dezelfde trend terug in het aantal bezoekers op Betersport.be en in de omzet. “Ons hoogseizoen begint al rond eind oktober. We merken dat wanneer het vroeger donker wordt en de temperaturen gaan dalen, dan men steeds vaker op zoek gaat naar apparatuur om thuis te kunnen sporten. We passen hierop ook onze levertijd aan en onze klantenservice is langer bereikbaar. Eind december en in de eerste weken van januari is het echt alle zeilen bijzetten om onze klanten van dienst te kunnen zijn. Mensen hebben gezellige Kerstdagen gehad en willen vol goede moed het nieuwe jaar in. We horen steeds vaker dat mensen niet meer afhankelijk willen zijn van abonnementen of openingstijden van sportscholen, en daarom een fitnessapparaat aanschaffen voor thuis.”

Ook grote apparaten zoals hometrainers en loopbanden bevestigen de e-commerce trend dat de consument constant online is. Van de Ven: “Een deel van ons assortiment hebben we opgebouwd in onze showroom in Venlo. Er zijn altijd mensen die het apparaat graag in het echt willen zien of even willen uitproberen. Vergeleken met het aantal online verkopen, is het aantal offline verkopen echter weg te cijferen. Op onze drukste showroom-dag, donderdag 28 december 2017, bedroeg het 4% van het aantal bestellingen. Hetzelfde zien wij terug in het gebruik van mobiel. Waar het aantal sessies via mobiele telefoon in 2015 nog zo’n 24% van het totaal was, is dit in twee jaar tijd verdubbeld en gestegen naar bijna 37% van het totaal in 2017.”

Gekeken naar de cijfers van de afgelopen drie jaar zal de vraag naar fitnessapparatuur blijven aanhouden dit kwartaal. In de grafieken* is telkens een piek te zien in de eerste week van januari. Halverwege maart zakt de lijn pas naar het niveau van begin november. “Dit zien wij ook terug in onze omzet. In maart, wanneer de lente begint en over het algemeen de temperaturen weer iets gaan stijgen, neemt de behoefte om in huis te sporten af en gaat men weer naar buiten om bijvoorbeeld te hardlopen.”, voorspelt Van de Ven.

*Bron: Google Trends, Belgisch zoekverkeer.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business