Waarom Amazon 1 miljard dollar neertelt voor een slimme deurbel

Met de overname van Ring heeft het bedrijf niet alleen een glimmend nieuw product in handen, maar ook een belangrijke sleutel om zijn leveringsmodel naar een hoger niveau te tillen.

Amazon breidde zijn immer uitdijende aanbod vorige week uit met een nieuwe aanwinst: het kondigde de overname van de Amerikaanse start-up Ring aan. Ring maakt een slimme deurbel die uitgerust is met een camera. Gebruikers hoeven daarmee niet meer langs een gaatje of een raam naar buiten te piepen om te kijken wie er voor de deur staat: een blik op je smartphone toont je de videofeed van de deurbel. Toestellen van Ring zijn ook in onze contreien verkrijgbaar.

Big deal

Voor het bedrijf telde Amazon meer dan 1 miljard dollar neer, volgens rapporten. De officiële prijs werd niet vrijgegeven. Nu is het in Silicon Valley eerder regel dan uitzondering dat er met grote bedragen gesmeten wordt wanneer een start-up van handen wisselt, maar ook in Amerika’s techvallei is een overname van een miljard dollar nog altijd iets waar van opgekeken wordt. Voor Amazon zou het de derde grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf zijn, na de aankoop van supermarktketen Whole Foods (13,7 miljard dollar) en schoenenmerk Zappos (1,2 miljard dollar).

Perfecte plaatje

Waarom telt Amazon zo veel geld neer voor een start-up? Dat het bedrijf sterk inzet op het Internet of Things met de ontwikkeling van slimme assistent Alexa is een deel van de verklaring. Een van de belangrijkste rollen die digitale assistenten momenteel vervullen is die van dirigent van het slimme huis. Een slimme deurbel past perfect in dat plaatje.

Nu Amazon het product zelf in handen heeft kan het de Ring-toestellen optimaliseren om samen te werken met Alexa en experimenteren met nieuwe toepassingen. Het is ook de officiële verklaring van het bedrijf voor de overname: “Ring’s huisbeveiligingsproducten en -services hebben klanten vanaf dag één blij gemaakt. We zijn enthousiast om met dit getalenteerde team samen te werken in hun missie om huizen veilig te houden.”

Pakje binnen plaatsen

De Ring-deurbellen zijn echter niet alleen een aantrekkelijke toevoeging aan Amazons smart home-aanbod. Wat het bedrijf met niet zoveel woorden zegt, maar wat voor veel kenners wel duidelijk is: Ring maakt potentieel voor Amazon ook nieuwe manieren van leveringen mogelijk. Stel je voor dat een koerier van Amazon op een Ring-bel drukt, maar niemand fysiek in huis is. Het toestel kan een melding sturen naar je smartphone dat er iemand voor je deur staat; via de videofeed kan je vaststellen dat die iemand je bestelde pakje vastheeft. Op dat moment kan je de koerier vertellen waar hij het pakje veilig kan achterlaten. Of nog gemakkelijker: met behulp van een slim slot maak je de deur op afstand open en kan de koerier het pakket veilig binnen achterlaten, en doe je de deur weer op slot als hij vertrokken is.

Amazon Key

Amazon biedt een dergelijk systeem al aan onder de naam Amazon Key. Met dat systeem scant een koerier een speciale levercode die een slim slot activeert, en kan hij zo een pakket binnen plaatsen. Een indoor-camera registreert of alles correct verloopt. Bij Amazon Key is er geen camera die buiten de aankomst van de koerier vastlegt. Hier zou Ring dus een aanvullend product kunnen zijn.

Maar Amazon zou Ring ook in een nieuw concept kunnen gebruiken, want het huidige Amazon Key-systeem biedt niet echt veel controle voor de gebruiker. Door een consument zelf de sleutel in handen te geven over wie er zijn huis binnen mag, kan het meer klanten over de streep trekken om een thuisleversysteem uit te proberen. En wie eenmaal zo’n slimme deurbel heeft, is waarschijnlijk ook vlugger geneigd om andere slimme toestellen in zijn huis te installeren, die uiteraard ook met Alexa samenwerken…

Wat Amazon ook in petto heeft voor Ring, de e-commercegigant heeft er een hand van weg om nieuwe toepassingen en aanwinsten zo te integreren dat ze zijn eigen verdienmodel versterken. Het zou verbazen als Ring alleen maar een slimme deurbel blijft.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business