Achtergrond

2 grootste flaters bij het zoeken naar nieuw talent, volgens een LinkedIn-expert

Nieuw talent aannemen is nooit eenvoudig. Een wervingsspecialist bij LinkedIn geeft alvast twee dingen mee die bedrijven en recruiters kunnen vermijden.

 
Als hoofd van recruiting bij LinkedIn is Brendan Browne ervaringsdeskundige van dienst om tips te geven om nieuw talent te werven. In de plaats daarvan verklapte hij aan Business Insider wat de twee grootste vergissingen waren die worden gemaakt bij het zoeken naar de juiste werknemers.

Stop met zoeken naar de paarse eekhoorn

Om te beginnen is het belangrijk om het idee van de “paarse eekhoorn” met de grond gelijk te maken. De paarse eekhoorn, zoals Browne het uitlegt, is zoals de perfecte kandidaat die beschikt over elke kenmerk van de vacature: zo goed als onbestaande. Hij illustreert met een anekdote.
 
In zijn beginjaren bij LinkedIn werd Browne gevraagd om een manager en team te helpen om de ideale datacenterexpert zo snel mogelijk op te sporen. Het team vergaderde dagelijks om de juiste set van vaardigheden samen te stellen en verzamelde langzaamaan de criteria die de perfecte expert zouden opleveren. Browne ging aan de slag met het uiteindelijke profiel en kwam tot een teleurstellende conclusie. Er waren wereldwijd welgeteld zeven mensen die aan alle criteria voldeden. Met dat resultaat zou het ettelijke jaren duren voor de vacature gevuld werd.
 
Het team werd gedesillusioneerd en de ervaring leert hoe managers niet moeten zoeken naar de perfecte kandidaat, verklaart Browne. Misschien was het in die situatie beter om lossere criteria hanteren, of de vaardigheden opdelen in twee rollen. Moraal van het verhaal? Flexibiliteit levert je vaak sneller het juiste talent op, of tenminste al een waardevolle werknemer die zich eventueel verder kan ontplooien op de werkvloer.
[related_article id=”168705″]

Vermijd standaardpraatjes

Als je op zoek bent naar een nieuwe werknemer, kan je ervoor kiezen om de ‘cold calling’-techniek te hanteren. Bij cold calling legt een bedrijf of rekruteerder het eerste contact met een kandidaat om te polsen of er interesse is om te solliciteren. Zo’n standaardtelefoontje of -mail werkt echter nauwelijks, vertelt Browne. In een LinkedIn-studie werd gevonden dat slechts 28 procent van alle gecontacteerden positief reageerden op een dergelijk bericht.
 
“De standaardpitch die je krijgt van vele rekruteerders is ‘Hey [naam], met Brendan hier. Ik rekruteer voor bedrijf XYZ. We zijn fantastisch. We groeien als kool, we gaan de wereld veranderen, we hebben heel slimme mensen, een geweldig kantoor en lekker eten. We moeten eens praten.’ Dat zal je waarschijnlijk verwijderen,” aldus de recruiting expert.
 
Om de aandacht te trekken kan je daarom beter een persoonlijke aanbeveling vermelden. Zulke aanpak leidt tot meer efficiënte sollicitatiegesprekken en meer wervingen. Bijvoorbeeld kan de rekruteerder in het bericht al meegeven dat de kandidaat volgens één van hun contacten goed zou passen in het bewuste bedrijf. “Het is een heel simpel concept, maar gebaseerd op wat ik hoor van vele rekruteerders doen mensen het niet,” zegt Browne.
 
//www.smartbiz.be/nieuws/168728/belgische-werkgevers-vooral-op-zoek-naar-technische-competenties-rond-data/

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business