6 SEO-fouten die nefast zijn voor je webshop

Als je wilt dat je webshop hoog belandt in de lijst met zoekresultaten, kan je deze fouten maar beter vermijden.

Met SEO (‘search engine optimization’ of zoekmachine-optimalisatie) verzeker je dat je webshop gevonden kan worden door zoekmachines. Anders gezegd, draait SEO voornamelijk rond het gebruik van de juiste tekst, links en achterliggende website-structuur zodat Google, Bing of Yahoo kunnen begrijpen waar je webshop om draait. Zo kunnen zij bepalen wanneer je webshop in de zoekresultaten verschijnt, en op welke plaats in de ranglijst. De basisbeginselen van SEO zijn niet heel ingewikkeld, dus zelfs als je net je webshop bent gestart en weinig kennis hebt rond SEO, kan je nog enkele ingrepen doen om te verzekeren dat je webshop meer bezoekers trekt via zoekopdrachten. Begin bijvoorbeeld bij het vermijden van deze veelvoorkomende valkuilen.

1. Gebruik van dubbele content

De klassieke beginnersfout: je webshop bevat dubbele content. Dubbele content komt voor wanneer je pagina meerdere keren op je website gevonden kan worden of als meerdere pagina’s dezelfde content bevatten. Wanneer je bijvoorbeeld een standaardtekstje van de fabrikant gebruikt op de productpagina, zal Google daarvoor minpunten aanrekenen. Ook van archieven of categoriepagina’s waar verschillende van je pagina’s worden opgesomd, wordt Google niet vrolijk. Om sancties te vermijden, kan je zulke pagina’s best in je robots.txt verwerken. Zo weten webcrawlers dat ze die overzichtpagina’s moeten vermijden. Voor het overige is het belangrijk om de nadruk te leggen op unieke content. Schrijf zoveel mogelijk je eigen teksten of huur een copywriter in om het voor je te doen.

2. Zwakke of generische productbeschrijvingen

Idealiter heeft elk product in je webshop een unieke en heldere productbeschrijving die bezoekers op weg helpt, maar vaak is dat niet het geval. Zwakke of generische (of nog erger: géén) productbeschrijvingen zijn  fataal voor je SEO-strategie. Denk maar aan de standaardtekst die door de fabrikant wordt opgesteld en door veel webwinkeliers klakkeloos wordt overgenomen: in dat geval kan je er op vertrouwen dat talloze andere webshops exact dezelfde tekst online zetten, iets dat Google bijvoorbeeld afstraft. Ook korte tekstjes die je zelf schrijft, zijn niet altijd beter. Korte beschrijvingen doen het doorgaans minder goed dan langere teksten, en verkleinen de kans dat Google waardevolle content vindt op je pagina. Probeer zoveel mogelijk te mikken op uitgebreide, unieke productbeschrijvingen. Indien je niet alle productbeschrijvingen kunt optimaliseren, selecteer dan de meest waardevolle productpagina’s en perfectioneer de copy op die pagina’s.

3. Geen beoordelingen van klanten

Gebruikersbeoordelingen helpen je toekomstige cliënteel niet alleen om een geïnformeerde keuze te maken, ze komen ook je SEO ten goede. Reviews zijn een makkelijke manier om unieke content te genereren, zonder dat jij er tijd in moet investeren. Als je bovendien voornamelijk positieve reviews kunt scoren, kan Google je belonen met een hogere ranking. De zoekmachine heeft een voorkeur voor websites met een goede score, dus kan het lonen om zowel gebruikersreviews te tonen, als actie ondernemen om de beste reviews te behalen.

Behalve voor je positie in de zoekresultaten, is het tonen van reviews ook gewoon goed nieuws voor je conversie-ratio. Recent onderzoek toont aan dat niet de score, maar het aantal reviews de doorslag geeft in de productkeuze.

Toon gebruikersbeoordelingen in je webshop: dat is niet enkel goed voor je SEO, maar ook voor je conversie-ratio.

4. Een belabberd redesign

Wil je je webshop in een nieuw jasje steken? Zorg dan dat je een SEO-expert onder de arm neemt. Het lijkt niet evident, maar het drastisch wijzigen van je webshopstructuur, zoals dat bijvoorbeeld gebeurt tijdens een redesign, kan een impact hebben op je ranking. Denk bijvoorbeeld aan content die wordt verdubbeld, goed presterende pagina’s die verloren gaan, links die niet meer werken, en nog veel meer. Een herziening van je webdesign kan ervoor zorgen dat een hele resem aan onzichtbare problemen de kop opsteken. Pas wanneer de herorganisatie al achter de rug is, merk je dan dat er iets mis is en je website minder organische verkeer kan oogsten. Hetzelfde geldt overigens wanneer je je webshop migreert naar een ander platform: beroep je op een SEO-professional tenzij je zelf de nodige know-how hebt.

5. Het merk gaat voor alles

Hoeveel keer heb jij al eens gezocht naar een specifiek merk van elastiekjes? Of een merk van ledspotjes? Of pakweg dat van een snijplank? Niet elk merk is een nuttige toevoeging aan je producttitel of -beschrijving. Sommige items zijn onlosmakelijk verbonden met hun merk, denk bijvoorbeeld aan een zitzak van Fatboy of een braadpan van Tefal. Bij andere doet het merk er voor de klant niet echt toe. Daarom is het belangrijk om bij bepaalde productpagina’s ook in te spelen op meer generische omschrijvingen. Als je zulke merk-agnostische klanten aantrekt, kan je best onderzoeken welke uitdrukkingen ze gebruiken om producten zoals de jouwe te vinden. Je kan het merk of de modelnaam van je artikel in dat geval best nog vermelden op je productpagina, maar leg de nadruk ook bij bredere omschrijvingen.

6. Ongebruiksvriendelijke webshop

Hoezeer je je ook richt op het perfectioneren van je SEO-strategie, gebruiksvriendelijkheid van je website blijft het allerbelangrijkste. Natuurlijk kan je proberen om met allerlei hacks en trucjes je ranking op te drijven, maar uiteindelijk zijn Google’s regels zo opgesteld dat ze de beste websites eruit kunnen pikken. Het is zo goed als onmogelijk geworden om de zoekmachine om de tuin te leiden. Een gebruiksvriendelijke website met relevante en unieke content zal het daarom altijd winnen van een minder kwalitatieve website die op SEO-trucjes alleen probeert te teren.

 

Meer leren over SEO? Lees ook:

De essentie van SEO: 10 onmisbare begrippen

4 veelgemaakte SEO-fouten die je kan vermijden

‘Hallo Google’: Hoe bereid je SEO voor op stemgebaseerd zoeken?

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business