Virtual reality wordt geprezen als een van de belangrijkste zakelijke trends van het jaar. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Een concreet beeld van hoe VR de bedrijfswereld moet veranderen, hebben de meesten echter niet; laat staan een idee hoe ze de technologie zelf kunnen gebruiken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Toch heeft de technologie ongelooflijk veel potentieel. Dankzij virtual reality kan je kopje ondergaan in een andere wereld, en kan eender welk product tot leven worden geroepen. In feite geeft het ons de mogelijkheid om een werkelijkheid te scheppen die we volledig naar onze hand kunnen zetten. Met andere woorden: wat voorheen slechts denkbaar was, wordt doenbaar.
 
Verschillende tech-giganten doen dan ook hun best om als eerste de VR-markt te cultiveren, iets dat zich niet beperkt tot de entertainmentindustrie. Neem bijvoorbeeld de Vive Business Edition van HTC of Microsofts Hololens, die eerder mikken op een publiek van ontwikkelaars en bedrijven. Autofabrikanten zoals BMW, Audi en Volkswagen introduceerden eerder virtual reality als salestool. Is de VR-bril binnenkort een integraal onderdeel van het verkooppraatje?
 
nanopixel-vr

Meer dan een bril

Nanopixel is een van de voortrekkers in de Belgische VR-scène, onder leiding van zaakvoerders Dietrich De Blander en Eline Taelman. Sinds twee jaar bestaat in het bedrijf een afdeling die zich volledig toelegt op VR-projecten, naast 3D-animaties. Er staan geen game-projecten op het programma, maar zakelijke opdrachten in de meest uiteenlopende vormen. Zo klopten onder andere Quick-Step en Technopolis al aan bij de VR-specialist. De grootte van de onderneming of de sector doet er immers niet toe, legt De Blander uit. De voordelen van VR gelden overal, en de mogelijkheden zijn eindeloos.
 
“Voor ons is VR veel meer dan alleen zo’n bril. We wilden een nieuw soort klantenervaring creëren, en daarbij is het belangrijk om een ervaring persoonlijk, en memorabel te maken. Met die twee pijlers kunnen we een nieuwe context aan een bestaande situatie geven, en een unieke ervaring creëren.”

Virtuele huizenjacht

Stel je voor dat een klant in een interieurwinkel staat. Hij vraagt zich af of de leren zetel bij de eiken vloer thuis past, of de nieuwe wandlamp niet te groot is, en of het geheel vloekt met het kersverse behangpapier. Hij kan zich proberen voor te stellen hoe zijn toekomstige woonkamer eruitziet, maar zal dat zonder hulpmiddelen op z’n minst lastig vinden. Met virtual reality wordt het echter mogelijk om in amper enkele minuten een omgeving te creëren waarin de klant effectief kan zien hoe de combinatie oogt.
 
Dat is ongeveer ook wat Nanopixel realiseerde voor Matexi en Revive. Beiden slaan de handen in elkaar voor een grootschalig woonproject in Aalst, in de vorm van een volledig nieuwe wijk met zo’n 450 woningen. Niet alleen was het belangrijk om potentiële kopers een idee te geven van hoe een appartement eruitzag, ook de buurt kreeg een complete makeover en zou in de toekomst compleet onherkenbaar zijn. Matexi besloot de maquettes en plattegronden links te laten liggen, en stapte naar Nanopixel.
 
nanopixel-virtual-reality
 
“Het was belangrijk dat we een digitaal platform op poten zetten waarin het hele vastgoedproject verpakt werd. Zo moesten kopers zowel de wijk kunnen verkennen, als het appartement zelf,” voegt De Blander toe. Het persoonlijke aspect kwam naar voren in de filters en mogelijke personalisatie: wil je een appartement met terras of balkon? Twee of drie slaapkamers? Een ruime living of liever een grote keuken? Met een klik op de knop lichtten alle beschikbare appartementen op die aan de criteria voldoen. Een woning vinden die aan jouw persoonlijke wensen voldoet, was nog nooit zo makkelijk.

Onderdompeling

nanopixel-vive
Al wandelend kon ik elke kamer verkennen, en daarbij bleek de omgeving verrassend interactief.

Een korte demonstratie maakte duidelijk dat de VR-weergave meer kon dan eender welke gedetailleerde plattegrond: het geeft je een realistisch beeld van hoe het zou zijn om in het gebouw te wonen, nog voor één steen gelegd is. Met de bril op – een HTC Vive – werd ik plotsklaps getransporteerd in een van nog te bouwen appartementen. Al wandelend kon ik elke kamer verkennen, en daarbij bleek de omgeving verrassend interactief.
 
Ik kon de keukenstoelen verschuiven naar mijn zin; als ik de trap opging, zag ik bij elke stap hoe het beeld op en neer ging, alsof ik daadwerkelijk elke trede besteeg, en wanneer ik in de douche stond, sloot ik instinctief mijn ogen toen het water begon te lopen. Hyperrealistisch zijn de beelden nog net niet, maar het komt behoorlijk dicht in de buurt.
 
Het is net daarom dat VR net nu zijn ingang vindt in de bedrijfswereld, meent De Blander. “Virtual reality-toepassingen zijn allesbehalve nieuw. In de negentiende eeuw werd er gespeeld met het idee door middel van panoramische schilderijen; iets minder lang geleden had de View-Master immens veel succes met eenzelfde concept: met een paar goed gekozen middelen waan je je in een andere wereld. Het concept bestaat al zo lang, maar we hadden nooit de geschikte tools om een hoog niveau te halen. Nu hebben we die wel.”
 
Zowel hardware als software zijn de afgelopen jaren dan ook in een sneltempo geëvolueerd. Enerzijds dankzij recente topbrillen zoals de HTC Vive of de Oculus Rift, en sublieme grafische kaarten zoals de GTX 1080 van Nvidia, en anderzijds vanwege de realtime rendering-technologie van de Unreal Engine. “Virtual reality is pas echt aantrekkelijk als het een bepaald realisme heeft,” besluit De Blander. “Enkel zo kan de technologie immersive zijn.”

Gimmick of cruciale tool?

Net zoals bij iedere trend, loert bij virtual reality het gevaar van ‘gimmick-isering’. Er zijn immers veel bedrijven die op deze kar willen springen. Ze zien de impact van virtual reality en willen wel graag meedingen naar een deel van de koek, maar weten niet hoe VR geïntegreerd kan worden als waardevolle tool, in plaats van simpele gimmick.
 
Dat komt wel vaker voor, bevestigt business developer Jochen Van Lysebettens. Bij Nanopixel willen ze zulke praktijken echter ten alle koste vermijden. “Het heeft geen zin om iets te ontwikkelen dat niet past in het plaatje van het bedrijf. We willen dat de toepassing echt een match is met de rest van het bedrijf, en hameren daar op bij elke klant; net om die gimmick te verhinderen.”
 
En het loont om te zoeken welke VR-toepassing past bij je bedrijf, want de juiste toepassing is veel waard. “Vandaag is het heel belangrijk om je klanten op een persoonlijke manier kunt benaderen. Het draait om de betrokkenheid van de klant, en dankzij de immersiveness van VR kan je daar enorm ver in gaan,” verklaart De Blander. “Je biedt een unieke ervaring aan, op maat gemaakt.”
 
[quote body=”We willen dat de toepassing echt een match is met de rest van het bedrijf, en hameren daar op bij elke klant; net om die gimmick te verhinderen.”]
 
“Bovendien gaat het kiezen sneller en makkelijker,” beaamt Van Lysebettens. “Mensen hadden voorheen enorm veel verbeeldingskracht nodig om een juiste beslissing te maken, nu kan VR een handje helpen door het uit te beelden. Een product kiezen, of het nu een appartement is of een nieuwe vloer, gaat sneller en daarmee stijgt ook je klantentevredenheid. We kunnen alles onmiddellijk laten zien, op één plaats.”

Zoeken naar de juiste weg

De voordelen mogen dan wel talrijk zijn, het blijft twijfelachtig of bedrijven en masse gaan kiezen voor een technologie die – tenminste in België – op consumenten-vlak nog niet ingeburgerd is.
 
“De markt is alleszins volwassen, en in België spelen we mee aan de top, zeker op het gebied van ontwikkeling,” zegt De Blander. “Het is waar dat consumenten op dit moment in België minder happig zijn op VR dan in de VS, maar dat is normaal. Wij hebben nu eenmaal minder early adopters. De komende jaren zal daar echter verandering in komen.”
 
“Virtual reality is op dit moment een gigantische stad die voor iedereen toegankelijk is, en er zijn heel veel wegen om er te geraken. Iedereen zoekt op dit moment nog een beetje naar zijn eigen weg,” licht Van Lysebettens toe. “De ene gaat er veel mee kunnen doen, de andere iets minder. Het hangt af van je online strategie. Afhankelijk van je interesse en speelveld als bedrijf, kan je VR op verschillende manieren inpassen. En die evolutie zal op een bepaald moment heel snel gaan.”
 
nanopixel-kantoor