Zon mag dan wel geen vaste waarde zijn in juli, de Tour de France is dat wel. Sinds het begin van de maand nemen bijna tweehonderd wielrenners het tegen elkaar op tussen de Franse heuvels, om te eindigen op de Champs-Elysées.

Advertentie

 
Ook dit jaar volgt menig Vlaams huishouden de race op de voet, voorzien van de nodige achtergrondinformatie zoals hellinggraad, windsnelheid, locatie van afzonderlijke renners en afstand tot de finish: hoe komt die realtime informatie tot stand?

Krijtbord

Op het EMC Forum lichtte Dimension Data gisteren een tipje van de sluier. In 2015 ging organisator van de Tour, A.S.O. een partnership aan met Dimension Data om data te verzamelen en te verwerken, legt Bernard Paques, Europese Solution Architect Cloud, uit. “Voorheen werden gegevens, zoals bijvoorbeeld de afstand tussen de kopgroep, handmatig op een krijtbordje geschreven door de motorrijders. Die bordjes werden gefilmd.” Een omslachtig proces, dat bovendien zorgde voor tijdverlies.
 
tour-fiets-sensor
 

Fietssensor

Dat kan anders, dacht Dimension Data. Op elke fiets werden kleine sensoren geplaatst onder het zadel. Die sensoren verzamelen voortdurend gegevens, zoals snelheid, locatie, en omgevingsfactoren zoals temperatuur. Ze sturen de data door naar een volgauto, die ze op zijn beurt doorspeelt aan een helikopter. Uiteindelijk komen de gegevens terecht in de zogenaamde ‘datatruck’: het kloppend hart dat bij elke etappe mee verhuist.
 
tour-datatruck
 
“Een echt mobiel datacenter,” verklaart Pâques. “Het was een uitdaging om in een paar maanden een infrastructuur te bouwen die die gigantische hoeveelheden data kon verwerken en doorsturen naar de cloud in slechts enkele seconden, en die infrastructuur dan ook nog eens mobiel te maken.”

Security

Paques noemde het project onmogelijk zonder de bestaande cloudinfrastructuur van Dimension Data. “Er waren enkele factoren die absoluut cruciaal waren. Security, bijvoorbeeld. De data van de Tour de France in handen hebben, is een goede vorm van brand exposure, maar zorgt ervoor dat je heel veel aandacht trekt van mogelijke cybercriminelen.” Falen is echter geen optie wanneer zoveel mensen toekijken, voegt Paques toe. De systemen werden 24/7 gescand en uiteindelijk werden vorig jaar zo meer dan 1,500 aanvallen werden belet.
 

Data gaat viraal

Ten slotte wordt de verzamelde gegevens  met behulp van de nodige algoritmes getransformeerd in nuttige informatie, en verspreid. Dimension Data deelt die informatie onder meer met televisiecommentatoren, maar ook op de livetracking-website, waar je de wielrenners kan volgen op de kaart. Via Twitter kan je tenslotte hapklare grafiekjes bekijken. Wist je bijvoorbeeld dat tijdens het bevoorraden gemiddeld 20 km/u aan snelheid wordt verloren?
 
Voor de Tour de France betekent het een revolutionaire ommekeer. De data zijn niet alleen gunstig voor analisten, commentatoren en kijkers, maar kunnen bijvoorbeeld ook de opsporing van doping een handje helpen, volgens Pierre Dumont, managing director Dimension Data BeLux. “Het is geen verplichting om de data zo te gebruiken, maar zou eventueel wel mogelijk zijn.” Ook de ploegmanagers kunnen de informatie naar alle waarschijnlijkheid goed kunnen gebruiken, hoewel Dumont niet kon zeggen waarvoor. “Dat is natuurlijk confidentieel; wij weten het ook niet.”
 
Uiteindelijk gaat het om data te veranderen in iets dat bruikbaar is, besluit hij. Enkel zo kan data iets betekenen. Dat werkt in de bedrijfswereld ook op die manier; alleen verbinden we het hier met de passie voor het wielrennen.

Advertentie