Achtergrond

10 basistips voor de beste nieuwsbrief

Dagelijks worden er zo’n 200 miljard e-mails verstuurd, waarvan een groot deel nooit geopend wordt. E-mailmarketing is daarom al tijden niet meer weg te denken uit de marketingstrategie. Ontdek hier tien tips om te slagen.

1. Goede onderwerpregel

Een goede onderwerpregel vraagt veel aandacht. Dit is namelijk het eerste wat de ontvangers zullen zien en bepaalt voor een groot deel of zij de e-mail überhaupt openen. Ook kan het de klikconversieratio aanzienlijk verhogen. Als basisvoorwaarde voor een succesvolle e-mailmarketing geldt dat de onderwerpregel perfect moet zijn.  Maar hoe ziet zo’n perfecte onderwerpregel er nu uit?

Over het algemeen is een kortere regel aantrekkelijker voor de lezer dan een lange. De lengte is echter niet het belangrijkste, maar de inhoud. Wees “to the point” en plaats de belangrijkste inhoud vooraan in je onderwerpregel. Zorg er natuurlijk wel voor dat de inhoud van de nieuwsbrief ook aan de verwachtingen van de onderwerpregel voldoet, om irritaties en teleurstellingen bij ontvangers te voorkomen.

Verder is het een do om de woorden uit de onderwerpregel Een Hoofdletter Te Geven, en een absolute don’t om alles IN HOOFDLETTERS te schrijven. De spamfilter pikt dit er direct uit. Wanneer de nieuwsbrief om een aanbieding gaat, zou een onderwerpregel kunnen zijn: ‘Slechts tot zondag – 10% korting op damesschoenen’. Zo zijn er nog veel meer tips voor een goede onderwerpregel.

2. Preheader of snippet

Sommige e-mailclients zoals Gmail tonen automatisch stukje tekstachter het onderwerp van de e-mail. Meestal is dit de eerste regel van de html-tekst uit de e-mail. Standaardregels als ‘Problemen met de weergave?’ wil je natuurlijk niet achter je mooie onderwerpregel zien.

Het eenvoudigst is daarom om in de nieuwsbrief voorafgaand aan deze regel een interessantere zin te schrijven, als toevoeging op de onderwerpregel (zie onderstaand voorbeeld van bol.com). Om te voorkomen dat ‘Webversie bol.com’ de automatische preheader zou worden, heeft bol.com er een passende tekst voorgezet, die nu wordt weergegeven als preheader, namelijk: ‘Win alles wat je nodig hebt om je droom waar te maken in 2017’. Nauwelijks zichtbaar in de nieuwsbrief, maar een belangrijke toevoeging voor de weergave bij veel e-mailclients.

 

In de plaats van ‘Webversie bol.com’, krijgt de lezer eerst een preheader te zien die motiveert om de mail te openen.

3. Persoonlijke afzender

Een klein, maar effectief trucje is de afzender persoonlijk te maken. Schrijf, wanneer je medewerker of eigenaar bent van een webwinkel, bijvoorbeeld altijd vanuit uzelf. Onderteken de nieuwsbrief met je eigen naam of die van de aanspreekpersoon. Ontvangers lezen namelijk liever een e-mail van een persoon dan van een bedrijf. En dit zal je terugzien in de openratio. Plaats er tot slot nog het liefst een foto bij om er een vertrouwde afzender van te maken.

4. Above the fold

Het is verstandig om de beste inhoud bovenaan de nieuwsbrief te plaatsen zodat je ontvangers dit direct zien zodra zij de e-mail openen. Het is prima om langere e-mails te maken waarin ontvangers moeten scrollen, maar zorg er wel voor dat de belangrijkste inhoud helemaal bovenaan staat. Dit is belangrijk, want het blijkt dat 80 procent van de lezers ‘boven de vouw’ blijft en niet naar onderen scrollt.

 

5. Alt-tekst

Afbeeldingen maken een nieuwsbrief aantrekkelijker. Wees er daarom ook niet zuinig mee. Voor handelaren is het ideaal wanneer deze afbeeldingen direct gelinkt zijn aan hun producten. Sommige nieuwsbriefsoftware maakt het mogelijk om het volledige product aan de hand van het productnummer uit de webwinkel in de nieuwsbrief te kopiëren, inclusief prijs, beschrijving en afbeelding.

Vergeet niet bij de optie Alt-tekst (alternatieve tekst) een goede naam aan de afbeelding te geven. Deze tekst wordt aan de html-code van de afbeelding toegevoegd en zullen ontvangers zien wanneer de afbeelding om de een of andere reden niet geladen wordt. Het gaat erom dat de lezer weet wat er afgebeeld wordt, ook wanneer de afbeelding niet wordt weergegeven. Dit is met name belangrijk wanneer de afbeelding gelinkt is.

6. Lege ruimtes

Een oude tip: houd het simpel. Een website is leesbaarder wanneer teksten en afbeeldingen niet tegen elkaar aan staan. Dit geldt ook voor nieuwsbrieven, dus overdrijf wat met lege ruimtes. Je zult zien dat het effect heeft. CTA-knoppen in een leeg veld komen veel meer tot hun recht dan wanneer ze tussen informatie staan die de aandacht van de lezer opeist.

7. Profielverrijking

Vrij eenvoudig kan de nieuwsbrief worden gepersonaliseerd aan de hand van vooraf vastgelegde criteria. Een ontvanger kan dan aangesproken worden met bijvoorbeeld ‘Beste mevrouw Vis’ in plaats van algemene aanhef zoals ‘Beste klant’. In je nieuwsbrief zie je zoiets als het volgende verschijnen:

{% if recipient.gender == ‘f’ and recipient.lastname != ” %}Beste mevrouw {{ recipient.lastname }},{% elseif recipient.gender == ‘m’ and recipient.lastname != ” %}Beste heer {{ recipient.lastname }},{% else %}Beste klant,{% endif %}

Hier krijgen vrouwen en mannen een verschillende aanhef, respectievelijk ‘Beste mevrouw’ en ‘Beste meneer’ gevolgd door de achternaam. De data hebben de ontvangers bij registratie zelf ingevuld. Zo niet, dan is de alternatieve aanhef gewoon ‘Beste klant’.

Maar personalisatie gaat verder dan de aanhef alleen. Met behulp van segmentatie kunnen ook bepaalde groepen gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, geslacht en de kledingmaat als je een modewinkel heeft. Zo kan je de relevante nieuwsbrief (bijvoorbeeld korting op damesschoenen) gericht aan de juiste groep sturen. Wanneer je helemaal persoonlijk wilt worden, kan je de ontvangers vragen naar hun interesses. Gebaseerd op deze gegevens kan je de nieuwsbrieven gericht samenstellen, waardoor ze voor iedereen relevant zijn.

8. A/B-test

Door middel van A/B-testen, ofwel A/B-splittesten of multivariabele testen, kan je gemakkelijk achterhalen waar de voorkeuren van je ontvangers liggen. Je kan verschillende versies van de nieuwsbrief testen om te ontdekken welke versie het beste presteert. Gebruik dit resultaat voor mailings in de toekomst. Je kan meerdere varianten van de nieuwsbrief (soms wel tot negen versies) te testen op een kleine representatieve groep ontvangers. Het ene deel van de ontvangers krijgt versie A en het andere deel versie B. De mail die het beste presteert wordt naar de overige ontvangers verzonden.

U kunt zowel verschillende onderwerpen testen als verschillende afzenders. Zo kan je er bijvoorbeeld achterkomen welke nieuwsbrief het meest geopend wordt. Die met bijvoorbeeld het onderwerp ‘Vandaag 50% korting’ of ‘Wij Houden Van Uitverkoop!’.

 

9. Triggermail

Ook wel uitgedrukt in termen zoals follow-up, autoresponder of e-mailremarketing. De juiste ontvangers krijgen hiermee op het juiste moment een nieuwsbrief. Je kan automatisch e-mails versturen op basis van een bepaalde actie. Bijvoorbeeld: een klant die je website bezoekt maar niets koopt, een klant die artikelen in het winkelwagentje legt, maar niet afrekent of een klant die 60 dagen inactief is geweest. Elke klantactiviteit die kan worden gekwantificeerd, kan gebruikt worden in een trigger-campagne via e-mail.

10. Relevantie

Last but not least, relevantie in de breedste zin van het woord. Een nieuwsbrief kan wel een pakkend onderwerp hebben, op het juiste moment verstuurd zijn en een opvallende opmaak hebben, maar totaal irrelevant zijn voor de ontvanger. Bedenk altijd alvorens een campagne te starten waarom je de nieuwsbrief wilt sturen en wat de ontvangers er aan hebben. Alleen met het versturen van relevante nieuwsbrieven versterk je het vertrouwen met de klant en diep je de relatie uit.

 

Maaike Reynaert is redacteur bij Newsletter2Go.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/167233/nieuwe-ios-doet-gebruikers-en-masse-afmelden-van-nieuwsbrief/

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business